Musik

(250 program)

Barnvisor och sångerFolkmusikInstrumentKlassisk musik och konstmusikMusikanvändning och påverkanMusikens byggstenarMusikhistoriaMusikskapandePopulärmusik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Getingen

Petra Hellsing sjunger en låt om den randiga getingen som vill vara i fred. Musik: Klas Widén.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Ormar

Petra Hellsing sjunger en låt om ringlande och slingrande ormar. Musik: Klas Widén.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Grodan

Petra Hellsing sjunger en låt om grodan som kvackar och hoppar. Musik: Klas Widén.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Gräshoppan

Petra Hellsing sjunger en låt om gräshoppan som hoppar och spelar. Musik: Klas Widén.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnlåtar

Gudarnas sång

Avsnitt 4 av 4

I Mayaindianernas skapelseberättelse Popol Vuh gör gudarna flera försök att skapa människor. Till slut lyckas de och när människorna vaknar den första morgonen på jorden tycker de att världen är vacker. Sigrid Bengtsson, Ellinor Bengtson och Laura Berg sjunger Gustav Löfstrands låt Gudarnas sång, från radiopjäsen ”I gryningen” ur serien Skapelsemyter.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Om jag var elefant

Petra Hellsing sjunger en låt om hur det kan kännas att vara elefant. Musik: Klas Widén.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Lilla hajen

Petra Hellsing sjunger en låt om den lilla hajen som lär sig fånga stora fiskar i havet. Musik: Klas Widén

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Di mezinke ojsgegebn

Avsnitt 5 av 8

Den yngsta dottern ska gifta sig! Det är en glädjens dag då alla är med: släktingar, unga, gamla, och förstås brudens mamma eller pappa. Di mezinke är en populär sång på bröllop över hela den judiska världen. Sång: Anne Kalmering Josephson, musik: Stahlhammer Klezmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Har ni sett vår katt?

Petra Hellsing sjunger en låt om katten som ska hem och äta. Musik: Klas Widén.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Rådjur

Petra Hellsing sjunger en låt om rådjur som ylar i natten. Musik: Klas Widén

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Ale brider

Avsnitt 3 av 8

En folksång med en enkel refräng som består av ett mycket användbart ord på jiddisch: oj! Man kan säga det om man är glad, eller om man är förvånad. Och om man är ledsen: ojojojoj! Sång: Anne Kalmering Josephson, violin: Semmy Stahlhammer, dragspel: Miriam Oldenburg, cello: Isabel Blommé.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDjurlåtar

Ugglan

Petra Hellsing sjunger en låt om hur ugglan jagar smådjur på natten. Musik: Klas Widén.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Wemdreni tgebr fasika med Abune Tewahdo Aregawikören

Avsnitt 4 av 5

Den eritreanska ortodoxa kören Abune Tewahdo Aregawi sjunger psalmen Wemdreni tgebr fasika. Översatt från tigrinja till svenska heter psalmen Världen firar Jesus uppståndelse. Psalmen framförs vid det ortodoxa påskfirandet som är den största högtiden i den ortodoxt kristna religionen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Az ich vel zogn "Lecho dojdi"

Avsnitt 6 av 8

Om man vill sjunga "tralala" på jiddisch sjunger man "tshiribim" eller "tshiribom". Sången använder två rader från en judisk sabbatsbön och väver in dem i en sånglek. Det är lätt att sjunga med i den här sången! Sång: Anne Kalmering Josephson, musik: Stahlhammer Klezmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Shivaratri med Palace On Wheels

Avsnitt 1 av 5

Palace on wheels spelar musik under Shivaratrifesten på sitar och tablas. Vid Shivaratrifesten firas guden Shivas födelsedag och hans äktenskap med gudinnan Shakti.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Yredeande Amlakne med Abune Tewahdo Aregawikören

Avsnitt 5 av 5

Den eritreanska ortodoxa kören Abune Tewahdo Aregawi sjunger bröllopssången Yredeande Amlakne. Översatt från tigrinja till svenska heter psalmen Vår Gud räddar oss. Efter ceremonin i kyrkan pågår bröllopsfesten i flera timmar, man äter en stor bröllopsmiddag. Efteråt sjunger och dansar man.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Holi med Palace On Wheels

Avsnitt 2 av 5

Palace On Wheels spelar musik till Holifestivalen på sitar och tablas. Holifestivalen är en stor färgfest då gatorna fylls av dansande, sjungande, musicerande människor. Holifirandet har en upprorisk, karnevalisk, atmosfär och under festligheterna brukar man stänka färg på varandra.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHögtidsmusik

Ugadi med Palace on wheels

Avsnitt 3 av 5

Palace on wheels spelar musik på sitar och tablas på ett Ugadi-firande. Ugadi är en festhögtid i Södra Indien. Det är då man firar det hinduiska nyåret och att allt börjar om på nytt. Man firar att träden får nya löv, blommorna knoppas och att ljuset återvänder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Di sapozhkelech

Avsnitt 2 av 8

Jag skulle sälja mina stövlar och åka runt i en vagn / bara för att få vara med dig. Så lyder en textrad ur "Mina små stövlar", som är en traditionell judisk folksång. Den sjungs över hela världen och handlar om att vara beredd på att göra allt för sin älskade. Sång: Anne Kalmering Josephson, musik: Stahlhammer Klezmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnlåtar om ljud

Musikbroderi

Avsnitt 5 av 5

En låt för barn om huruvida toner har svarta, gröna eller blåa färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnlåtar om ljud

Objekt och klarinett

Avsnitt 4 av 5

Andrea Fantuzzi har hittat olika ljud på förskolan och gör musik av dem. Lyssna när han spelar både på saker och på sina klarinetter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnlåtar om ljud

Vi kan stängas av

Avsnitt 2 av 5

En låt för barn om hur robotars och människors röster låter.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Ya salio de la mar la galana

Avsnitt 8 av 8

Sången handlar om ett rituellt bad före ett bröllop. En flicka hoppar i havet, omgiven av sina väninnor och klädd i rött och vitt. Upp kommer en ung kvinna, beredd att gifta sig. Sång: Anne Kalmering Josephson, violin: Semmy Stahlhammer, dragspel: Miriam Oldenburg, cello: Isabel Blommé.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnlåtar om ljud

Det vackraste jag hört

Avsnitt 1 av 5

En låt för barn om starka, svaga och vackra ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Friling

Avsnitt 1 av 8

Vår, ta bort min sorg och ge mig min älskade, min kära tillbaks. Så börjar refrängen i den här gripande sången som skrevs 1943 av Shmerke Kaczerginski i Vilnius getto när hans hustru Barbara hade dödats av nazisterna. Sång: Anne Kalmering Josephson, musik: Stahlhammer Klezmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Lecha dodi

Avsnitt 7 av 8

Sångtexten är början på en bön som man sjunger på sabbaten, den judiska vilodagen. Språket är hebreiska. Den börjar ”Lecha dodì likrat kalà”, vilket betyder ungefär Kom min vän och möt bruden. Sång: Anne Kalmering Josephson. Musik: Stahlhammer Kletzmer.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaZing!

Dybbuk shers

Avsnitt 4 av 8

Instrumentalt stycke av Alicia Svigals. I judisk mytologi beskrivs en dibbuk som en orolig själ från en död person, som kan gå in i en levande människa och ta över dess personlighet. Dibbuken behöver ofta hjälp med något problem som är olöst för att komma till ro.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnlåtar om ljud

Vad säger folk till varann?

Avsnitt 3 av 5

En låt för barn om vilka ord man kan höra på olika platser.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2014

Polarpriset - så funkar det

Alfons Karabuda, ordförande i Polar music prize award-kommittén, talar om vikten av att oavbrutet arbeta för sann mångfald inom musiken. Utan mångfald ingen sann yttrandefrihet. Inspelat på Rigoletto i Stockholm den 25 augusti 2014. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnmorgonlåtar

Lucias lillebror

Avsnitt 1 av 5

Victor bjuder in barn till studion och spelar en låt för dem. Idag är Lucia gäst i studion. Lucia blir varje dag hämtad av sin lillebror Nemo och det gillar inte Lucia! Nej! Det värsta är när en lillebror hämtar. Victor spelar låten "Storebror" av Sara Isaksson för Lucia.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnmorgonlåtar

Teodoras ljud

Avsnitt 2 av 5

Victor bjuder in barn till studion och spelar en låt för dem. Idag är Teodora gäst i studion. Teodoras ögon är inte så starka men hennes hörsel är å andra sidan jättebra. Teodora kan höra så bra att vissa ljud blir läskiga för att de är så höga. Victor spelar låten "Det vackrast jag hört" av Anders Jacobson för Teodora.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnmorgonlåtar

När Liam och Lycka målade

Avsnitt 3 av 5

Victor bjuder in barn till studion och spelar en låt för dem. Idag är Liam och Lycka gäster i studion. Liam och Lycka målar tillsammans med spännande färger. Ondskan och godheten hamnar på pappret! Victor spelar låten "Tonernas färger" av Sara Isaksson.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnmorgonlåtar

När Dimitra blev äldre

Avsnitt 4 av 5

Victor bjuder in barn till studion och spelar en låt för dem. Idag är födelsedagsbarnet Dimitra gäst i studion! Hur känns det att fylla år? Och finns det saker man får göra nu som man inte fick göra när man var mindre? Sådant pratar Dimitra och hennes vänner om på Dimitras studsmattekalas. Victor spelar låten "Tiden är magi" av Lisa Gudmundsson.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnmorgonlåtar

Frejas favoritdag

Avsnitt 5 av 5

Victor bjuder in barn till studion och spelar en låt för dem. Idag är Freja gäst i studion. Freja berättar att av alla veckans dagar är hennes favoritdag fredag. Freja berättar också om varför fredag är en sådan bra dag. Victor spelar låten "Veckodagar" av Nino Ramsby för Freja.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Bluesens historia och covers. Del 2

Fördjupningsdel. Idag är det enkelt att dela och sprida låtar via internet. Förr spreds musik via radio och genom att artister och band spelade in covers, artister måste ju inte skriva sina låtar själva. Den världsberömda sångaren Elvis Presley hade till exempel många låtskrivare som hjälpte honom. Och låten Hound dog, en stor hit med Elvis, har spelats in minst 250 gånger av olika artister! Till sist berättar Hanna och Axel om instrument och effekter som synt och vocoder i samband med att de gör en elektronisk version av Hound dog.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Bluesens historia och covers. Del 1

Lektionsstarter. Musikerna och programledarna Hanna och Axel berättar om bluesens historia. Den kom från Västafrika via slaveriet och har haft stor inverkan på västerländsk populärmusik som jazz, r & b och hiphop. Vi får höra om bluesens musikaliska karaktärsdrag och om dess känslomässiga betydelse under slaveriet. Traditionellt sett avhandlar bluesen sorg och tragik, men det finns blues med gladare teman. Den kvinnliga bluesartisten Big Mama Thornton var den första som sjöng in låten Hound dog. Hon hade en stark röst och vågade dessutom bryta normen för hur kvinnliga artister skulle se ut.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Beyoncé, hits och sampling. Del 1

Lektionsstarter. Vi utgår från artisten Beyoncé och hennes låt Crazy in love. Vad gör en låt till en hit? Och varför fastnar en viss textrad på hjärnan? Musikerna och programledarna Hanna och Axel berättar om hur Crazy in love växte till en megahit som slog stort i hela världen. Succén var möjlig tack vare ett soulband från 60-talet och Beyoncés samarbete med låtskrivaren Rich Harrisson och med pojkvännen och rapparen Jay-Z. Vi får veta vad begreppet "sampling" innebär inom musikproduktion - och vi får höra olika exempel på blåsinstrument såsom bastuba, tvärflöjt, oboe, valthorn och fagott.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Abba, pop och takt. Del 2

Fördjupningsdel. Vi hör ett kort stycke ur låten SOS med popgruppen Abba. Hur kommer det sig att låten känns både ledsen och glad? Vi går igenom toner och ackord och fördjupar oss inom klang med tonvikt på treklang. Skillnaden mellan dur och moll tydliggörs. Hur upplevs de olika ackorden rent känslomässigt? Och vad är takt? Fyrtakt och tretakt förklaras. 4/4 är en taktart men vad betyder det? Och hur känns baktakt? Vi får ett kort smakprov på reggae. Vilka element behöver bytas ut i en poplåt för att det ska bli reggae? Avslutningsvis gör programledarna och musikerna Hanna och Axel om Abbas SOS till en reggaeversion.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Beyoncé, hits och sampling. Del 2

Fördjupningsdel. Vad är det som får musik att kännas mäktig? Kan ett ensamt instrument kännas mäktigt? Hanna och Axel betonar bildens och dansens betydelse för att förstärka musiken och göra den mäktig. Vad blir det för skillnad i känslan om en artist har tusen dansare på scen - jämfört med att vara ensam? Och hur kan ljus- och specialeffekter användas för att skapa olika stämningar? Slutligen går Hanna och Axel igenom beståndsdelarna i hårdrock, och gör en hårdrockversion av Crazy in love.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Abba, pop och takt. Del 1

Lektionsstarter. Musikerna Hanna och Axel berättar om hur en mjukare musikstil föddes ur rock'n'roll och tar upp skillnaden mellan pop och populärmusik. Vi får höra om popgrupper och artister som blev kända över hela världen. Och vi får veta mer om den världsberömda svenska popgruppen Abba och deras låt SOS. Varför heter låten så? Hur kan man uttrycka känslor som kärlek i musik? Vi får veta vilka de viktiga byggstenarna som skapar en låt är, nämligen: intro, vers, brygga och refräng, stick och outro. Avslutningsvis lyssnar vi på låten SOS med popgruppen Abba.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Hiphopens bakgrund och element. Del 2

Fördjupningsdel. Hanna och Axel berättar om hiphopen som plattform för att tydliggöra orättvisor i samhället. Vad var det som gjorde att unga skapade en helt ny genre inom musik? Och hur gick det till? Och de tar upp hur man lyssnade på musik när hiphopen växte fram. Skivspelarens och lp-skivans roll, och hur man med dem också kunde skapa effekter som loop och scratch. Slutligen arrangerar Hanna och Axel om den klassiska hiphop-låten The message till släpig americana-rock med piano, gitarrer och klaviatur-instrumentet mellotron.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Hiphopens bakgrund och element. Del 1

Lektionsstarter. Hur uppstår en ny musikstil egentligen? Hiphop skapades i USA under tidigt 70-tal. Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om hiphopens fyra grundelement: mc, dj, breakdance och graffiti. Vi lär oss skillnaden mellan dj och mc. Vad är battles och varför uppstod de? Avslutningsvis får vi höra Grandmaster flash and the furious five och deras klassiska låt -The message - som gavs ut 1982.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Progg, punk och disco. Del 2

Fördjupningsdel. Hanna och Axel funderar över hur samma musikstycke kan låta så olika, beroende på vem som sjunger det och hur det är inspelat. Vi får höra om olika inspelningstekniker, skillnader mellan olika gitarrer och får exempel på effekter som eko och distorsion. Och hur kan tempo, rytm, klang och dynamik användas för att påverka känslan i en låt? Till sist får vi höra progg- och punklåten Staten och kapitalet i en helt annan musikstil - nämligen disco!

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Progg, punk och disco. Del 1

Lektionsstarter. Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om två genrer som låter olika men ändå har sina likheter, progg och punk. Vi får veta vad som skiljer och vad som förenar dem, hur de låter och hur musik kan användas för att påverka tankar och känslor. Och om att våga göra musik på egen hand oavsett vad andra tycker eller tänker. Avslutningsvis får vi lyssna till punkbandet Ebba Gröns och proggbandet Blå Tågets olika versioner av samma låt - Staten och Kapitalet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Kraftwerk, syntar och shuffle. Del 2

Fördjupningsdel. Om hur det tyska bandet Kraftwerk använde syntar för att göra musik under 1970-talet. Hanna och Axel berättar om hur Kraftwerks musik influerat och påverkat dagens elektroniska dansmusik. De tar upp kopplingen mellan techno och Swedish house mafia. Vi funderar kring det som vi människor upplever som "sväng". Kan en trummaskin svänga på samma sätt som en människa, eller svänger den på ett annat sätt? Hanna och Axel avslutar med att spela syntlåten The robots i bluesversion, och vi får höra hur rytmen shuffle låter och känns.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMusikens atomer

Kraftwerk, syntar och shuffle. Del 1

Programledarna och musikerna Hanna och Axel berättar om hur de allra första musikinstrumenten, gjorda av mammutben, pilbågar och matskålar, utvecklades, och så småningom ledde fram till dagens digitala musikmaskiner. Länge fanns det bara akustiska instrument, men med elektricitetens intåg uppfanns det fler elförstärkta. Vi får höra hur den allra första musikmaskinen, therminen låter, och hur den ledde fram till utvecklingen av den första synten. Det tyska bandet Kraftwerk använde syntar för att göra musik under 1970-talet. Avslutningsvis får vi höra Kraftwerks låt The robots.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

No UFO's

Avsnitt 15 av 24

Med trummaskiner och sequencers var discjockeyn Juan Atkins (Model 500) med om att ta fram en intensiv klubbmusik. Technon var född och grunden lagd för all kommande dansmusik. Här berättar han, producentkollegan Derrick May och musiketnologen Denise Dalphond om låten och tidsandan.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Polarprissamtal 2015

Polarpriset 2015

Polarpriset är ett internationellt pris som har instiftats av Stikkan Andersson som var musikproducent, manager och låtskrivare. Här presenteras priset och Stikkan Anderssons karriär. Inspelat den 8 juni 2015 på Filmstaden Sergel i Stockholm. Arrangör: Polar music prize.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Daddy Cool

Avsnitt 12 av 24

Den tyske producenten Frank Farian skapade en lättigenkännlig variant av disco som framfördes av attraktiva sångare. I populära Boney M kunde en av de handplockade medlemmarna inte ens sjunga. Frank Farian, Marcia Barrett och Hans-Jörg Mayer berättar om hur låten skapades.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLåtarna som förändrade musiken

Touch me I'm sick

Avsnitt 21 av 24

Mudhoney från Seattle skapade grungens skitiga ljudbild redan tre år innan Nirvana erövrade världen med ”Smells like teen spirit” 1991. Sångaren Mark Arm berättar om hur låten ”Touch me I’m sick” kom till, och vi träffar också Megan Jasper på Sup pop records.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Fråga oss