
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Algoritmer
Avsnitt 9 av 16
Algoritmer är som ett slags recept för hur en dator ska göra. Uppdrag: hitta algoritmer som styr det digitala livet? För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 6.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Programmerat?
Avsnitt 1 av 16
Karin och Johan visar på olika programmerade saker i hemmet. Uppdrag: att hitta så många programmerade saker som möjligt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 2.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Loopar
Avsnitt 7 av 16
En loop betyder upprepning, och kan också kallas för slinga. Uppdrag: Hitta loopar i vardagen.För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 5.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sekvens
Avsnitt 6 av 16
När man programmerar måste allt komma i rätt ordning, rätt sekvens. Uppdrag: gör något i fel ordning. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 2.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Robotar
Avsnitt 16 av 16
Det finns många robotar idag, en del mer nödvändiga än andra. Uppdrag: skapa en egen robot, programmerad eller på papper. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 8.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sortering
Avsnitt 5 av 16
Datorer är bra på att sortera, men de måste få rätt instruktioner. Uppdrag: att sortera något på ett helt annat sätt än vanligt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 5.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sociala medier
Avsnitt 13 av 16
Många sociala medier använder filter på bilder för att göra det roligare att dela. Uppdrag: Hitta på framtidens sociala medier. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 7.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Spel
Avsnitt 15 av 16
För att kunna göra bra spel måste man spela mycket så att man vet vad som gör spel roliga och spännande. Uppdrag: att skapa ett eget livedatorspel. För att lära dig mer om äment, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 5.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Säkerhet
Avsnitt 12 av 16
För att vara riktigt säker på nätet kan man använda två olika faktorer för att logga in. Uppdrag: Ta reda på vad som är världens farligaste virus som drabbat internet. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 6.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Webbsök
Avsnitt 10 av 16
Karin och Johan får olika resultat när de söker på samma ord. Uppdrag: prova att använda en ny sökmotor. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 4.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Villkor
Avsnitt 8 av 16
Mycket i programmering handlar om villkor. Uppdrag: Hitta vad som är programmerat med villkor. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 7.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bugg
Avsnitt 14 av 16
Datorer är känsliga, ett litet fel gör att inget fungerar. Uppdrag: Hitta buggarna som finns i arbetsbladet som hör till programmet. För att lära dig mer i ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 4.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Binärkod
Avsnitt 4 av 16
Datorer tolkar ettor och nollor som ström som är på eller av. Uppdrag: skriv ett meddelande med hjälp av tabellen UNICODE. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 3.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Instruktioner
Avsnitt 3 av 16
Karin och Johan visar hur datorer förstår instruktioner. Uppdrag: Skriv instruktioner till något tråkigt. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera, avsnitt 9.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Input/Output
Avsnitt 2 av 16
Det behövs input, sätt att få in data i datorn, och output, sätt att få ut data ur datorn. Uppdrag: hitta olika slags input och output. För att lära dig mer om ämnet, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 1.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Internet
Avsnitt 11 av 16
Internet föddes 1969. Webben 1993. Uppdrag: intervjua någon som minns hur det var innan internet fanns överallt. För att lära dig mer, titta på Programmera mera 2.0, avsnitt 3.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Laborativ matematik
Bengt Aspvall är professor i datalogi vid Blekinge tekniska högskola. Här ger han exempel på aktiviteter som kan användas i klassrummet för att förklara och förenkla hur datorer fungerar. Han förklarar olika begrepp och funktioner. Aktiviteterna genomförs med enkla hjälpmedel och utan dator. För matematikundervisning på alla nivåer. Inspelat på Karlstads universitet den 25-26 januari 2018. Arrangör: Karlstads universitet.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Webbsökningar
Avsnitt 4 av 8
Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är webbsökningar.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är artificiell intelligens?
Avsnitt 10 av 10
Karin Nygårds resonerar med deltagarna kring om programmering skulle kunna rädda världen. De får i uppdrag att hitta buggar i kod som är skriven i tre olika programmeringsspråk. De ska också lyckas få en robot att dansa genom att lägga kodbrickor i rätt ordning.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Internet
Avsnitt 3 av 8
Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är internet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är artificiell intelligens?
Avsnitt 10 av 10
Karin Nygårds resonerar med deltagarna kring om programmering skulle kunna rädda världen. De får i uppdrag att hitta buggar i kod som är skriven i tre olika programmeringsspråk. De ska också lyckas få en robot att dansa genom att lägga kodbrickor i rätt ordning.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bli en bra programmerare
Avsnitt 9 av 10
Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mobilspel
Avsnitt 2 av 8
Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är mobilspel.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bli en bra programmerare
Avsnitt 9 av 10
Det finns egenskaper som är särskilt bra att ha när man ska programmera. Karin Nygårds pratar med deltagarna om vilka egenskaper det kan vara. De får en uppgift som handlar om att para ihop rätt kod med rätt mönster och en där de ska lägga kodbrickor i rätt ordning för att få en robot att ansiktsmåla en av deltagarna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Musik och programmering
Avsnitt 8 av 10
Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Musik och programmering
Avsnitt 8 av 10
Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur styr villkor programmering?
Avsnitt 7 av 10
Villkor ligger bakom det mesta vi upplever i den digitala världen. Karin Nygårds frågar deltagarna vad de använder internet till och de får en uppgift som handlar om att sortera föremål efter villkor. De får även testa att programmera en robot. Om de lyckas lägga kodbrickor i rätt ordning kommer roboten att måla ett porträtt.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur styr villkor programmering?
Avsnitt 7 av 10
Villkor ligger bakom det mesta vi upplever i den digitala världen. Karin Nygårds frågar deltagarna vad de använder internet till och de får en uppgift som handlar om att sortera föremål efter villkor. De får även testa att programmera en robot. Om de lyckas lägga kodbrickor i rätt ordning kommer roboten att måla ett porträtt.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är en algoritm?
Avsnitt 6 av 10
Karin Nygårds pratar med deltagarna om datorspel. De får i uppdrag att göra ett eget datorspel med hjälp av blockprogrammering. Ett annat uppdrag de får handlar om att använda instruktioner för att sätta ihop en algoritm över en morgonrutin. Algoritmer är instruktioner som datorn följer.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Säkerhet
Avsnitt 6 av 8
Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är IT-säkerhet.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Dataspel
Avsnitt 5 av 8
Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är dataspel.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sociala medier
Avsnitt 7 av 8
Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är sociala medier.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Robotar
Avsnitt 8 av 8
Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är robotar.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är en algoritm?
Avsnitt 6 av 10
Karin Nygårds pratar med deltagarna om datorspel. De får i uppdrag att göra ett eget datorspel med hjälp av blockprogrammering. Ett annat uppdrag de får handlar om att använda instruktioner för att sätta ihop en algoritm över en morgonrutin. Algoritmer är instruktioner som datorn följer.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är en loop?
Avsnitt 5 av 10
Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är en loop?
Avsnitt 5 av 10
Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är en bugg?
Avsnitt 4 av 10
Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Här får de testa på datorns eget språk, maskinkod. De får också testa att hitta buggar i kod skriven i tre olika programmeringsspråk.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Datorer
Avsnitt 1 av 8
Programledaren Karin Nygårds diskuterar med en barnpanel den digitala vardagen och hur tekniken bakom påverkar oss. Ämnet i programmet är våra datorer.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är en bugg?
Avsnitt 4 av 10
Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Här får de testa på datorns eget språk, maskinkod. De får också testa att hitta buggar i kod skriven i tre olika programmeringsspråk.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är en robot?
Avsnitt 3 av 10
Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas för att fylla på saft i tomma bägare. Här gäller det att tänka logiskt och vara noggrann.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är en robot?
Avsnitt 3 av 10
Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas för att fylla på saft i tomma bägare. Här gäller det att tänka logiskt och vara noggrann.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är programmerat?
Avsnitt 2 av 10
Hur vet man att något är programmerat? Karin Nygårds diskuterar med deltagarna om vilka saker de har hemma som är programmerade och hur de skulle vilja förbättra sakerna. Deltagarna gör utmaningar om sortering efter villkor och de ska med hjälp av pilar försöka styra en robot.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är programmerat?
Avsnitt 2 av 10
Hur vet man att något är programmerat? Karin Nygårds diskuterar med deltagarna om vilka saker de har hemma som är programmerade och hur de skulle vilja förbättra sakerna. Deltagarna gör utmaningar om sortering efter villkor och de ska med hjälp av pilar försöka styra en robot.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är maskinkod?
Avsnitt 1 av 10
Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. De får testa om deras intressen går att koppla till programmering. Den första utmaningen de gör handlar om mönster. De ska trä ett halsband så att mönstret upprepas fem gånger. I andra utmaningen får deltagarna testa datorns eget språk, maskinkod. Den sista utmaningen handlar om att programmera en mänsklig robot.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är maskinkod?
Avsnitt 1 av 10
Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. De får testa om deras intressen går att koppla till programmering. Den första utmaningen de gör handlar om mönster. De ska trä ett halsband så att mönstret upprepas fem gånger. I andra utmaningen får deltagarna testa datorns eget språk, maskinkod. Den sista utmaningen handlar om att programmera en mänsklig robot.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Robotar
Avsnitt 8 av 8
Hur bra kan robotar bli i framtiden? Vad är skillnaden mellan en dator och en robot? Danica Kragic Jensfelt som är professor i robotik på KTH berättar om hur man får robotar att använda sina sensorer på samma sätt som människor använder sina sinnen. Deltagarna får utmaningen att göra ett robotdisco. De ska programmera robotar att dansa utan att de krockar med varandra eller hamnar utanför mattan.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Robotar
Avsnitt 8 av 8
Hur bra kan robotar bli i framtiden? Vad är skillnaden mellan en dator och en robot? Danica Kragic Jensfelt som är professor i robotik på KTH berättar om hur man får robotar att använda sina sensorer på samma sätt som människor använder sina sinnen. Deltagarna får utmaningen att göra ett robotdisco. De ska programmera robotar att dansa utan att de krockar med varandra eller hamnar utanför mattan.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sociala medier
Avsnitt 7 av 8
Många umgås dagligen med sina vänner via sociala medier. Vi tittar närmare på programmeringen bakom. Deltagarna får en utmaning som handlar om vem som kan se vad av det som delas i sociala medier. Vi får se hur algoritmer bestämmer hur inlägg i sociala medier sorteras och rangordnas när man ser dem. I den andra utmaningen får deltagarna programmera en robot att åka igenom en bana utan att köra på hinder på vägen till mållinjen.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sociala medier
Avsnitt 7 av 8
Många umgås dagligen med sina vänner via sociala medier. Vi tittar närmare på programmeringen bakom. Deltagarna får en utmaning som handlar om vem som kan se vad av det som delas i sociala medier. Vi får se hur algoritmer bestämmer hur inlägg i sociala medier sorteras och rangordnas när man ser dem. I den andra utmaningen får deltagarna programmera en robot att åka igenom en bana utan att köra på hinder på vägen till mållinjen.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Säkerhet
Avsnitt 6 av 8
Om hur man håller sig säker i den digitala världen. Vad ska man akta sig för på nätet? Tips på hur man på bästa sätt skyddar sig mot virus, phishing och attacker. Deltagarna får en utmaning som handlar om att rangordna lösenord utefter hur säkra de är. I den andra utmaningen ska deltagarna dekryptera ord med hjälp av krypteringsnycklar.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns