Titta

Big Cities

Big Cities

Om Big Cities

Om hållbar utveckling i storstäder runt om i världen. Konkreta exempel på hur man på individ-nivå och samhällsnivå kan minska miljöbelastning och motverka sociala problem. Vi möter människor ifrån olika länder och deras innovativa idéer som löst flera storstadsproblem. Det handlar bland annat om boendealternativ i Korea, fiskodling mitt i Berlin, hemlösas situation i Malaysia och kulturellt samarbete i Jordanien.

Till första programmet

Big Cities : Minnet av musikDela
  1. Leran är jorden.

  2. Den är Moder Jords energi.

  3. Urbefolkningen tolkar den
    som en helig konstform.

  4. Det var den för oss med.

  5. Den beskrivning som vi
    skulle kunna göra av San José är-

  6. -med tanke på det politiska styre
    som vi har nu, inte den mest positiva.

  7. Om vi tar Avenida Segunda,
    som är huvudgatan-

  8. -så får kommunen bara beskära träden.

  9. Man får inte ändra nåt,
    för gatan tillhör staten.

  10. Kommunen har alltså begränsad makt
    över staden.

  11. Jag ser bara ett kaos,
    ett fullständigt dystopiskt samhälle.

  12. Staden präglas av många olika ljud nu.

  13. En del för tankarna till det förflutna.

  14. I november
    hör vi ofta papegojornas läten.

  15. De får en att tänka på en viss tid.
    Nu närmar sig året sitt slut.

  16. Om det ljudet blockeras av ljudet
    från bussar, taxibilar, andra bilar-

  17. -eller nåt annat ljud som är högre-

  18. -så upplever vi den stora kulturella
    förändring som vi har genomgått-

  19. -och de nya inslag
    som vi fått vänja oss vid.

  20. LJUDENS METAFOR

  21. Ljudens metafor är en utställning
    som visar upp-

  22. -de förcolumbianska instrumenten
    utifrån ett teoretiskt koncept-

  23. -som har att göra med hur de uppstod
    och hur man tänkte på den tiden.

  24. Vi utgår från relationen
    mellan instrument, musik och miljö.

  25. En del ser på museer
    som nåt som de inte kan relatera till.

  26. "De människorna försvann
    när spanjorerna kom."

  27. Men vi bär alla lite av de samhällena
    inom oss.

  28. De finns i vårt utseende,
    vårt blod och vårt val av mat.

  29. Vi ville hitta teman som låg nära
    den historia som vi alla är en del av.

  30. Tanken var att spela in de instrumenten-

  31. -och ladda upp inspelningarna
    till Soundcloud och Bandcamp.

  32. Nästa steg blev
    att ta in några samtida musiker.

  33. Andrés Cervilla och Joan Villaperros
    hjälpte oss att göra inspelningarna.

  34. Vi ville ge alla tillgång till de ljud
    som fanns här före koloniseringen.

  35. Ljudbanken har byggts upp med hjälp av
    Joan Villaperros och Andrés Cervilla.

  36. Att komma i kontakt med okarinor,
    skallror och såna saker-

  37. -och samtidigt höra
    arkeologerna berätta-

  38. -att jag satt där med instrument
    som var 1 500 till 2 000 år gamla...

  39. Det var känslosamt.

  40. Den som ligger här
    skapar bara ett enda ljud.

  41. Den andra liknar den flöjt
    man lär sig spela i skolan.

  42. Den spelar man melodin med.

  43. Var tänker ni er att ni är
    när ni hör de här instrumenten?

  44. -I skogen.
    -Skogen, ja.

  45. Skicka den vidare så att alla får se den.

  46. Om barnet är mentalt närvarande
    och öppet-

  47. -så blir det en lek.
    Det är det jag vill, att det ska vara en lek.

  48. Om man som barn är rädd
    att smutsa ner kläderna-

  49. -för då får man skäll hemma,
    så blir man lite spänd.

  50. Vi vill att upplevelsen ska handla
    om nåt mer än att skapa en sak.

  51. Barnet ska smutsa ner sig.

  52. Det ska vara en lek för dem, och det
    är viktigt att de hittar den ingången.

  53. Tryck in fingret, inte nageln. Så här.

  54. -Så här?
    -Just det. Jättebra.

  55. Vi letar efter en plats att bo på.
    Den ska vara lugn och ligga avsides.

  56. Vi vill kunna bränna keramik
    över öppen eld.

  57. Det går ju inte i staden.

  58. Vi letar alltid
    efter avsides belägna platser-

  59. -men det är staden som är vår bas.

  60. Det vi erbjuder människor-

  61. -är en möjlighet-

  62. -att läka
    och komma i kontakt med sitt inre jag.

  63. Ljudet och musiken är nåt-

  64. -som låter oss resa i tiden i egenskap
    av människor. Alla har det inom sig.

  65. Vi vet inte när de förcolumbianska
    instrumenten användes.

  66. Vi kan inte ange exakta år.

  67. Men vi vet att man har uppskattat ljud
    och musik under historiens gång.

  68. Det lugn och den avkoppling
    man kan uppleva i världens stadsmiljöer-

  69. -beror på fler och bättre
    offentliga utrymmen.

  70. Offentliga utrymmen fyller
    samma funktion som tystnad i musik.

  71. De utgör
    vad man på engelska kallar en skyline.

  72. Det är stadens profil.

  73. Om man panorerar,
    så blir den som en equalizer.

  74. Husen blir högre och lägre.
    Här har vi mer eller mindre oväsen.

  75. Ju mer utdragen som tystnaden är,
    desto starkare blir harmonin.

  76. Det blir mer fulländat,
    mer som en symfoni-

  77. -och inte, som nu, ett oväsen.

  78. Det finns
    mycket ljudmässiga föroreningar-

  79. -och det leder till
    att människor inåtvända.

  80. Folk lyssnar på musik i hörlurar
    och interagerar inte med andra.

  81. All den här konsumtionen-

  82. -som genererar ljud och oväsen,
    eller det vi kallar oväsen-

  83. -får oss att tänka på den utveckling
    som vi haft och som vi satsat på-

  84. -och vilka element vi kan utgå ifrån-

  85. -för att komma tillbaka
    till de ljud som vi tilltalas av.

  86. Det är troligt-

  87. -att folk kan knyta an till
    det här ljudet och de här instrumenten.

  88. De är läkande.

  89. Självklart påverkas man. Jag
    kommer i kontakt med mitt ursprung.

  90. Det låter mig möta en människa-

  91. -som skilde sig från mig när det gällde
    sätt att tänka och se på världen.

  92. Det finns ett samband mellan detta
    och dagens ljud.

  93. Under den här processen upptäckte vi
    att musiker kunde ta de här ljuden-

  94. -och skapa nåt väldigt annorlunda
    med utgångspunkt från sin verklighet-

  95. -och all den teknologi
    som omger oss i vår tid.

  96. Sen det här började har jag önskat
    att andra museer ska följa exemplet.

  97. Jag hoppas att de säger: "I Costa Rica
    har ett museum befriat ljudet."

  98. "Det borde vi också göra."

  99. Jag kan tänka på museer
    som jag känner till i USA-

  100. -eller Guldmuseet i Bogotá, i Colombia-

  101. -som har massor av instrument.

  102. Varför inte släppa det här fritt?

  103. Om man gör ljudbanker
    får man element att jobba kreativt med.

  104. Jag vet inte om det är för sent
    att återta staden.

  105. Men den börjar allt mer likna allt annat
    och allt mindre sig själv.

  106. Den hade sina egenskaper,
    sin stämning och sin smak.

  107. Det fanns överklasskvarter och arbetar-
    klasskvarter, bra och dåliga platser.

  108. Den var vit, svart och grå.

  109. Här fanns olika sociala klasser, röster
    och politiska åsikter.

  110. Det fanns lite av allt.

  111. Samhörigheten med jorden
    och ursprunget... Alla kommer därifrån.

  112. Vi måste bara minnas det.

  113. Du går på marken, lutar dig mot ett träd
    och lyssnar på fåglar.

  114. Här upplever man det.

  115. Mitt i staden och på gatan bland bilarna,
    där finns de.

  116. Man måste bara vara uppmärksam.

  117. Allt var ett eko långt bortifrån

  118. Mänskligheten stod upp ifrån jorden

  119. I luften fanns den då

  120. inuti dess bröst

  121. Jorden snurrade så
    Det var behagligt

  122. Sibú hade makt över hemligheten

  123. Han flög från sũwõ,
    svart fjäderdräkt och näbb

  124. fågeln som lärde ut dans och lekar

  125. Det var guden som pulserade

  126. Översättning: Marie Ekenstav
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Minnet av musik

Avsnitt 16 av 25

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ljudkonstnärer, musiker, antroploger och arkeologer utbyter kunskap kring hur ljud och instrument har förändrats genom Costa Ricas historia. Klang och toner påverkas av kulturarv men också av det som händer i samtiden.

Ämnen:
Musik > Musikanvändning och påverkan
Ämnesord:
Costa Rica, Ljudkonst, Musik, Musik och samhälle, Musiksociologi, Stadsliv, Storstäder
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Big Cities

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Ett modernt kollektiv

Avsnitt 1 av 25

70 procent av befolkningen i Seoul i Sydkorea bor i lägenhet. Tre familjer gick ihop och byggde sitt eget drömhus. Det har egna lägenheter men flera sällskapsytor är gemensamma. Familjerna hjälps åt med vardagsbestyr, så som lämning och hämtning på dagis och på helgerna lagar de mat tillsammans.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En ekoby i staden

Avsnitt 2 av 25

Efter att ha tröttnat på att bo i opersonliga lägenhetskomplex började arkitekten Harald Zenke planera en by med 20 ekologiska hus, en gemensam trädgård och ett samlingshus för aktiviteter. Bostadsprojektet ligger i Rundling i Berlin. Husen är i stor utsträckning självförsörjande på energi och byggda av invånarna själva med förnybara och återvinningsbara material. Alla har sin egen lägenhet, men man umgås, lagar mat och hjälper varandra i vardagen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Uppfinnarverkstad för alla

Avsnitt 3 av 25

Allt fler fabriker och mycket produktion av varor flyttas till Asien. Därför har man i Hamburg startat ett fabikslabraorium (Fab Lab) som är öppet för allmänheten. Här finns tillgång till avancerade maskiner och dataprogram, som annars bara finns i fabriker och stora företag, till exempel 3D-skrivare och laserskärare. Här kan besökare bland annat bygga sina egna mobiltelefoner eller andra uppfinningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Övervakad på gott och ont

Avsnitt 4 av 25

Idag finns det mellan fyra och sex miljoner övervakningskameror i Storbritannien. Vart man än går blir man filmad och övervakad av någon. Kamerasystemet kallas CCTV, och här behandlas några av dess konsekvenser. Dr Keith Spelare är expert på övervakningsområdet och har bland annat undersökt hur svårt det är att få tillgång till CCTV-bilder där man själv förekommer, bilder som man enligt lag har rätt att erhålla.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Vulkanens inre kraft

Avsnitt 5 av 25

En passionerad guide berättar om Vesuvius och sin kärlek till vulkanen. Han har jobbat på vulkanen sedan han var liten och bor i närheten. Men vad händer om vulkanen återigen får ett utbrott? Hur snabbt kan staden Neapel, som ligger alldeles i närheten, evakueras?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En stadsdel väcks till liv

Avsnitt 6 av 25

Boyle Heights är en stadsdel i östra Los Angeles som tidigare av många ansetts vara ett ruffigt och opersonligt område med många gängbråk. Nu har invånarna börjat få sin stadsdel att blomma och kännas trygg, bland annat genom kulturella projekt och lokala samlingsplatser. Invånare som brinner för gemenskap och stadsdelens välbefinnande har gjort det möjligt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Cykeltaxin är mitt hem

Avsnitt 7 av 25

George Town är en del av Pinang som utvecklas i snabb takt. Det gör att levnadskostnaderna har ökat markant. Många har därför inte längre råd att betala hyran och blir hemlösa. En utsatt grupp är de som jobbar med cykeltaxi, många av dem bor i sina cyklar. Några engagerade personer har startat ett projekt som kallas Rice & Roses. De delar ut mat och förnödenheter till hemlösa samt erbjuder utbildning till fattiga och hemlösa barn.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Porträtt av mångfald

Avsnitt 8 av 25

Toronto är en växande storstad med stor mångfald. Fascinerad av detta faktum har fotografen Colin Shaffer valt att fotografera personer ifrån alla världens länder som nu har Toronto som hemstad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Att bygga broar mellan människor

Avsnitt 9 av 25

En teaterdirektör i Jordanien vill minska klyftan mellan östra och västra Amman genom sin teaterföreställning. Hans teatergrupp består av skådespelare både ifrån östra och västra Amman och de jobbar för en enad stad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Flodbåt på framfart

Avsnitt 10 av 25

Trafikmiljön i Bangkok blir allt sämre och många människor tillbringar flera timmar i rusningstrafik varje dag. Anledningen är att tunnelbana och monorail inte räcker till för alla pendlare. Men floden som rinner genom Bangkok skulle kunna vara ett alternativ. Nu utvecklar man ett projekt med båttrafik och flera knutpunkter för tunnelbanans anslutning till floden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Fiskodling i stan

Avsnitt 11 av 25

Farm market är en ekologisk odling av både grödor och fisk mitt i Berlin. Fisken odlas i noga framtagna tankar, och växter och grönsaker i ett stort växthus. Varorna säljs sedan i Farm markets egen butik eller levereras till lokala restauranger och andra köpare.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Kampen för en oas

Avsnitt 12 av 25

På en höjd ovanför Hongkong ligger ett stort grönområde. Området är dock hotat, eftersom det finns planer på att marken ska exploateras för bostadsbyggande. Men lokala politiker och boende i närområdet startar kampanjer och projekt för att rädda sin oas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Färgens kraft

Avsnitt 13 av 25

Boamistura startade i Madrid 2001. Det är en grupp människor med olika utbildningar och bakgrund, t. ex. arkitekter, designers och graffitimålare. Deras arbete går ut på att tillsammans med lokalbefolkningen sätta färg på allmänna platser. De har målat gränder i favelorna i Rio, en stor parkeringsplats i Norge och gråa betonghus i en av Madrids förorter. Målet är att skapa mer välkomnande, glada och färgstarka atmosfärer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Tiggarnas talesman

Avsnitt 14 av 25

Mircea är från Rumänien men bor sedan flera år i Stockholm. Han jobbar för de mest utsatta i samhället. På Stadsmissionen arbetar han med ett projekt som heter Crossroads, ett ställe där tiggare och hemlösa kan få en bit mat, duscha, tvätta med mera. Där finns också kurser för analfabeter och en textilverkstad där de kan erbjudas jobb.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Naturreservatet

Avsnitt 15 av 25

Vissa delar av Buenos Aires har under senare tid drabbats hårt av översvämningar. För att få bukt med problemet har Graciela Capodoglio startat ett arbete med att bevara och vårda ett naturreservat med våtmarker nära staden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En bok, en författare

Historien om Leila K

Skribenten och musikproducenten Petter Wallenberg utforskar och slår hål på myter kring en av Sveriges mest färgstarka artister, Leila K. Han uppsökte henne för ett musikaliskt samarbete, som ledde till att singeln "Legendary" släpptes 2011. Petter berättar om det mötet och tiden efter det. Intervjuare: Tara Moshizi.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Sexårskören och rädslan

Att känna rädsla och oro, vara nervös eller få ångest är helt normalt hos både barn och vuxna. Minns du vad du var rädd för när du var liten? Sara, Vester, Linn och Elsa är fyra av nästan 1200 barn från Nacka som i år medverkat i Sexårskören. Temat för föreställningen är rädslor och det har väckt tankar och känslor hos barnen. Vad är barnen rädda för? Och vad har barn varit rädda för genom tiderna?

Fråga oss