Programmera mera för lärare

Om Programmera mera för lärare
För dig som är pedagog för barn i årskurs 1-4. Du som pedagog får förklaringar till begrepp som har med programmering att göra. Du får även konkreta tips på hur du kan arbeta med programmering i undervisningen. Algoritmer, sortering, villkor och logiskt tänkande är några av de ämnen som behandlas. Medverkar gör barn från Birgittaskolan i Örebro, Ann-Louise Lindström och Kristofer Carlsson.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien på Google+Dela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Än så länge har vi saker i vår värld
som inte är programmerade.Det är bra att klura på vad det är
som är programmerat, datastyrt.I vår värld
kommer det hela tiden nya saker--saker som utvecklas
och saker som förändras.Det är viktigt att fundera på hur vi
vill ta hjälp av datorer i framtiden.Ett syfte i ämnet teknik
är att eleverna utvecklar--sitt tekniska kunnande
och sin tekniska medvetenhet.Det är för att de ska
kunna orientera sig och agera--i dagens teknikintensiva värld.
Vad är då en dator?
Det är inte helt självklart--vad som gör
ett föremål programmerbart.En dator kan se ut
på många olika sätt.Det finns allt från superdatorer,
stora som hus--till pyttesmå mikroprocessorer.
Om man sitter framför datorn och vill
att nåt ska hända på skärmen--hur ser det ut i själva datorn då?
Så här.CPU är en processor
som hanterar all data.Det där, det är minnet,
där alla program och data lagras.Minnets uppgift är att tala om för
processorn hur den ska hantera data--alltså ettor och nollor.
När processorn har tolkat datan
skickas informationen till skärmen.Det kan vara musik,
film eller nåt annat--som användaren
vill få upp på skärmen.Ett annat exempel kan vara
när man sätter på en lampa.En ljusknapp som inte är programmerad
är en strömbrytare--som öppnar eller stänger av lampan
fysiskt, på eller av.Ström på, eller ström av.
Om en lampa är programmerad
kan den reagera på sensorer.Då kan ljuset tändas
när det blir mörkt, till exempel.Då finns en sensor som mäter ljuset
och meddelar processorn--om det blir mörkt,
så att den tänder lampan.I programmet ser vi barnen
stå framför en hylla med olika saker--där de ska välja ut
tre föremål som är programmerade.-Okej, vilka är programmerade?
-Jag tror den här.Den skickar signaler till tv-spelet.
-Den här boxas man med, så inte den.
-Ja, man använder kroppen.Ja, där kunde vi se
att deltagarna såg skillnad--på vad som är programmerat och inte.
Om man vill visa eleverna
hur små datorer kan se ut--kan man använda
föremål som är programmerade--som till exempel en miniräknare.
Då kan man titta på de delar
som utgör kärnan i en dator.I dag ska vi jobba
med programmerade saker.I många saker runt omkring oss
sitter det små datorer--som vi människor har programmerat
för att få dem att göra olika saker.En miniräknare,
till exempel, är programmerad--så att den hjälper oss att räkna.
Ska vi öppna en
och se hur det ser ut inuti?Ja.
Så här ser det ut
inuti en miniräknare.Det här kallas för kretskort.
Det här...
Det här lilla
kallas för små motstånd.-Det ser ut som en fabrik.
-Ja, det ser ut som en fabrik.Kolla här, en fjärrkontroll.
Hur är det med den här då?
Är den programmerad?-Ja.
-Ja.En fjärrkontroll är programmerad.
Med den byter vi kanaler på tv.Här har vi många olika saker.
Några är programmerade,
och andra inte.Hur är det med en tvättmaskin?
Är den programmerad?-Ja, den är programmerad.
-Det stämmer.En tandborste då?
Tandborsten är inte programmerad.
Exakt.
Den är inte programmerad.
Eleverna kan även få i läxa-
-att undersöka hur många
programmerade saker de har hemma.Jag hoppas att du har fått
inspiration, tips och idéer--till din undervisning.
Textning: Peeter S. Randsalu
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Vad är programmerat?
Avsnitt 1
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Kristofer berättar hur en dator kan se ut inuti. Vad går att styra med hjälp av datorer? För att göra tekniken begriplig undersöker Ann-Louise Lindström och hennes elever vilka programmerade föremål som finns runt omkring oss och hur programmerade föremål kan se ut inuti.
Alla program i Programmera mera för lärare

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad är programmerat?
Avsnitt 1
Kristofer berättar hur en dator kan se ut inuti. Vad går att styra med hjälp av datorer? För att göra tekniken begriplig undersöker Ann-Louise Lindström och hennes elever vilka programmerade föremål som finns runt omkring oss och hur programmerade föremål kan se ut inuti.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Maskinkod
Avsnitt 2
Kristofer berättar vad maskinkod är för något. Allt som är programmerat är elektriska impulser som är på eller av - ett eller noll. Ettor och nollor är grunden i programmering. I klassrummet jobbar Ann-Louise Lindström och eleverna med ASCII-tabellen genom att skriva hemliga ord till varandra.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Programmeringsspråk
Avsnitt 3
Idag finns tusen olika programmeringsspråk - Kristofer berättar om några av dem. Eleverna får lära sig om programmeringsspråk och själva programmera en fågel som ska fånga en gris med hjälp utav blockprogrammering. Sedan kan eleverna själva se hur det ser ut i JavaScript.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Algoritm
Avsnitt 4
Kristofer förklarar vad en algoritm är för något. Algoritmer kan man arbeta med på många olika sätt. Ann-Louise Lindström och hennes elever leder en pojke till en skatt med hjälp utav en algoritm.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Villkor
Avsnitt 5
Kristofer berättar om villkor i den digitala världen. Datorer programmeras ofta med villkor som de ska följa. Eleverna skapar villkor för ett spel som de sedan spelar.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Logiskt tänkande
Avsnitt 6
Kristofer berättar om att logiskt tänkande är en central del i programmering. Att tänka i flera led och hitta lösningar på problem tränas när man programmerar. Ann-Louise Lindström och hennes elever arbetar med problemlösning genom att tänka logiskt.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Styra med programmering
Avsnitt 7
Kristofer går igenom hur man på bäst sätt styr genom programmering. Ann-Louise berättar om vikten av att kunna ge tydliga instruktioner. I klassrummet får eleverna vara robotar och följa en kod. Eleverna får även testa att programmera ett klot.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Mönster
Avsnitt 8
Hur kan vi koppla att kunna se mönster till programmering? Kristofer förklarar. Inom programmering letar vi mönster för att hitta lösningar på problem. I klassrummet får eleverna leta buggar i mönster och jobba med att följa olika mönster. På det viset kan man öva tankesätt som man har nytta av inom programmering.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Loop
Avsnitt 9
Kristofer förklarar att en loop är något som upprepar sig. I klassrummet låter Ann-Louise Lindström eleverna programmera hur en katt ska gå i en loop.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sortering
Avsnitt 10
Hur kan vi koppla sortering till programmering? Kristofer förklarar. All typ av data som matas in i en dator sorteras på olika sätt. Hur den sorteras bestäms av algoritmer som programmerare skriver. I klassrummet använder eleverna en sorteringsalgoritm och tränar på att sortera som en dator.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Buggar
Avsnitt 11
Kristofer förklarar att fel inom programmering kallas buggar. Stavfel och räknefel kan också kallas buggar. I klassrummet tränar eleverna på att rätta till buggar genom att leta fel i meningar och texter.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Begrepp
Avsnitt 12
Kristofer visar hur man tecknar olika begrepp inom programmering.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning