NO-land

Om NO-land
Vi lär oss grundläggande begrepp inom kemi och biologi. För högstadieelever på skolor som använder teckenspråk. Programledaren Tommy Rangsjö ställer frågor om olika ämnen och Gabriella Della Morte Pålstam svarar på frågorna och förklarar begreppen.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien på Google+Dela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Det är litet. Det kan föröka sig.
Bakterier klarar sig med en.
Vi människor behöver många.Vad är det vi pratar om?
Jo, celler.
Men vad behöver vi dem till?Alla levande organismer
är uppbyggda av celler.Våra kroppar består
av många miljarder celler.Cellerna har lite olika funktion
beroende på var i kroppen de finns.Men de har nåt gemensamt.
Alla celler kan ta upp syre
och näringsämnen--och göra sig av med koldioxid
och andra avfallsämnen.Celler bygger upp våra kroppar,
men de finns också i djur.Därför heter det människocell
eller djurcell.Men det finns
en annan sorts cell: växtcell.De flesta celler fungerar
på liknande sätt.Men växtceller innehåller klorofyll, som
de kan använda till fotosyntesen.Genom fotosyntesen
kan de själva producera energi--i form av socker.
Människoceller och djurceller
kan inte skapa sin egen energi.De måste få i sig näring
på annat sätt.Celler bygger upp våra kroppar.
Utan celler skulle vi varken
ha lungor eller hjärta.Tänk om vi inte hade celler, utan
hade hjärta av nåt annat material?Metall, kanske?
Metallhjärta? Metallungor?"Jag har metallhjärta."
"Toppen!"Men vad består djurceller av?
I djurriket ingår även vi människor.
Därför heter även människors celler
"djurceller".I cellen finns olika delar - organeller.
I mitten av cellen finns kärnan.
I den finns vårt DNA, våra gener.
Det berättar vilka egenskaper
vi ska ha och hur vi ska se ut.DNA:t är unikt hos varje individ.
I cellen finns också ribosomer,
som producerar alla proteiner.Och så finns det nåt
som heter mitokondrie.Där sker förbränningen av kolhydrater
och fetter, som ger cellerna energi.Det finns också lysosomer-
-där ämnen som cellen inte vill ha bryts
ner.Skalet runt om heter cellmembran.
Det skyddar cellens olika delar-
-men transporterar också ämnen
in och ut ur cellen.Varje cell har alltså DNA-
-som kan kopieras
när den gamla cellen dör.Häftigt.
Textning: Jenny Gregory
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Celler
Avsnitt 18 av 20
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Alla levande organismer är uppbyggda av celler, men vad är en cell? Hur många celler finns i en människokropp? Vad för funktion har cellen och hur hänger den ihop med fotosyntesen? Vad är det för skillnad på en djurcell och en växtcell?
- Ämnen:
- Biologi > Djur och natur > Djur, Biologi > Djur och natur > Växter, Biologi > Kropp och hälsa > Celler, Kemi, Teckenspråk
- Ämnesord:
- Anatomi, Biologi, Celler, Fotosyntesen, Naturvetenskap
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
Alla program i NO-land

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Grundämnen
Avsnitt 1 av 20
Vi förklarar vad grundämnen är för något och hur det periodiska systemet är uppbyggt. Vad är det som är speciellt med grundämnen?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Periodiska systemet
Avsnitt 2 av 20
De flesta grundämnen är metaller, men vad finns det mer för grundämnen? Vad är en valenselektron? Hur är periodiska systemet uppbyggt?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Atomer
Avsnitt 3 av 20
Allt runt omkring oss är atomer. Men vad består en atom av? Vi förklarar vad elektroner, protoner, neutroner och valenselektroner är för något. Hur är en atom uppbyggd och hur många atomer finns i ett sandkorn? Niels Bohr var den person som kom på modellen för hur en atom ser ut.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kol
Avsnitt 4 av 20
Kol finns i olika former men är ändå samma grundämne. Hur kommer det sig? Blyertspennor och diamant är två sorters kol. Varför kan kolets uppbyggnad bli så olika?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kolväte
Avsnitt 5 av 20
Vad är kolväten för något? Precis som det låter så innehåller kolväten grundämnena kol och väte. Det finns många olika kolväten. Det enklaste är metan som är en växthusgas. Tre andra kolväten är: etan, propan och butan.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Molekyler
Avsnitt 6 av 20
En molekyl är när två eller flera atomer är bundna till varandra. Molekyler kan vara olika stora. Dna är en makromolekyl, men vad betyder det egentligen? Om en molekyl bara har en sorts atom så är det ett grundämne. De molekyler som innehåller olika atomslag kallas för kemiska föreningar.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Joner
Avsnitt 7 av 20
Vad är en jon? Vad innebär det att en atom eller molekyl är laddad? Gabriella förklarar hur en kloratom blir en kloridjon. Hur påverkar valenselektronerna joner och vad är en jonförening?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Salter
Avsnitt 8 av 20
Vad är ett salt? Salter är fasta ämnen som hålls ihop med hjälp av jonbindningar. Jonbindningar är väldigt starka och består av positiva och negativa joner som attraherar varandra. Vad är natriumklorid för något? Och hur ser salter ut om man kollar på dem i mikroskop?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Syror och baser, del 1
Avsnitt 9 av 20
Vad utmärker syror och baser? Gemensamt för alla syror är att de smakar surt, har ett lågt pH-värde och ofta är frätande. Gemensamt för alla baser är att de känns hala, har ett högt pH-värde och ofta är frätande. Men vad innebär det att syror har ett lågt pH-värde och baser har ett högt pH-värde?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Syror och baser, del 2
Avsnitt 10 av 20
Vad är det man mäter på en pH-skala och hur avläser man resultatet? De sura egenskaperna beror på en enda sak, vätejonen. Ju högre koncentration av vätejoner desto surare är en lösning. Basiska egenskaper beror på hydroxidjonen. Är syror och baser farliga? Vad finns det i vår omgivning som är surt och basiskt och vad händer om man blandar en syra och en bas?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kolhydrater
Avsnitt 11 av 20
Kolhydrat är samlingsnamnet på olika sockerarter och är en viktig energikälla. Kolhydrater finns till exempel i bröd, pasta, potatis, grönsaker och frukt. I kroppen omvandlas glukos till energi som vi behöver för att kunna röra oss, tänka och hålla värmen. Hur ser en glukosmolekyl ut? Och varifrån kommer alla kolhydrater som finns i grönsaker och frukt? Kolhydrater tillverkas i en kemisk process i växtcellerna som kallas fotosyntes.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Proteiner
Avsnitt 12 av 20
Vad är ett protein? Proteiner finns i kött, ägg, fisk och mjölkprodukter och vi behöver dem för att bygga upp våra kroppar. De behövs till våra celler, vävnader och organ som till stor del består av proteiner. Proteiner är uppbyggda av något som kallas aminosyror. Tillverkningen av proteiner styrs av vårt dna som bestämmer vilket protein som ska tillverkas och när det ska tillverkas.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Fetter
Avsnitt 13 av 20
Vad är fetter? Fetter kan vara flytande eller fasta. Fasta fetter brukar kallas för fett. De flytande fetterna brukar kallas för oljor. Vilka livsmedel innehåller fett? Fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi per gram i jämförelse med kolhydrater. Vad är fetter bra till?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Matspjälkning, del 1
Avsnitt 14 av 20
Vad händer med maten vi stoppar i munnen? Vart tar allt vägen? Matspjälkningen, eller sönderdelningen av maten, börjar i munnen och slutar i ändtarmen. Det är ett långt system i våra kroppar. Faktiskt hela 7 meter långt. I matspjälkningssystemet ingår munnen, matstrupen, magsäcken, tunntarmen, tolvfingertarmen och tjocktarmen. Våra kroppar får också hjälp att bryta ned maten av spottkörtlar, lever och bukspottkörteln.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Matspjälkning, del 2
Avsnitt 15 av 20
Vi förklarar vad som händer i magsäcken och tunntarmen, vad spottköttlarna gör och var tolvfingertarmen sitter.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns