Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2016

UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om UR Samtiden - Bokmässan 2016

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 22-25 september 2016 på Svenska Mässan. Arrangör: Bok & Bibliotek i Norden AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2016 : Som vi längtat, Lena Ackebo!Dela
  1. Tack. Jag heter Stephen Farran-Lee.

  2. -Jag säger också välkommen, Lena.
    -Tack.

  3. Vi ska berätta lite mer om romanen.

  4. Du har ju hållit på
    med ett annat konstnärskap tidigare.

  5. Bilder och serier.

  6. Hur kom det sig att du bytte?
    Är du färdig med serierna?

  7. Det fanns många skäl till
    att jag bytte genre.

  8. Det första var att jag tröttnade på
    att teckna serier.

  9. Jag ville göra nåt annat och jag hade
    skrivit många utkast till romaner-

  10. -men att genomföra en roman
    är ganska tungt.

  11. Att hålla ordning på allt i en bok.
    I ett seriealbum är det lättare.

  12. Det är mycket lättare att minnas
    i bild än vad man har skrivit.

  13. Trots att jag hade tröttnat
    gjorde jag två seriealbum till.

  14. Men sen tänkte jag: "Nu skriver jag
    en novell och ser vad som händer."

  15. Sen skrev jag novellen
    som blev 600 sidor.

  16. Till slut var jag hyfsat nöjd efter
    att ha gått igenom den några gånger.

  17. Jag skickade in den
    till Natur & Kultur bland annat.

  18. Stephen föreslog en del
    nedstrykningar så det blev 450 sidor.

  19. Det var ungefär så det gick till.
    Det kanske inte var en slump-

  20. -men en avsiktlig slump.

  21. Andra anledningen var att seriemediet
    har ganska låg kulturell status.

  22. Jag tyckte aldrig att jag fick
    den uppskattning jag förtjänade.

  23. Så kändes det lite grann.
    Jag har jobbat i 30 år med mediet.

  24. Om jag säger att jag kom ut
    med ett seriealbum i våras.

  25. "Trevligt. Går det bra?"

  26. Sen berättar jag
    att jag har skrivit en roman.

  27. "Är det sant?
    Har du skrivit en roman?"

  28. Det är sån skillnad i kulturell
    status på de olika medlen.

  29. Det var för
    att få lite högre status också.

  30. -Det måste vi alla sträva efter.
    -Ja.

  31. Det här är en relationsroman.

  32. Du har fått väldigt fin kritik.
    Den är både skarpsynt och ömsint.

  33. Det handlar om två systrar
    som åker till Mallorca-

  34. -för att lära känna varandra bättre.

  35. Men det är en otroligt korkad idé för
    det går inte som de har tänkt sig.

  36. Snabb sammanfattning: en av dem
    träffar världens vackraste man.

  37. Den snygge engelsmannen Albert-

  38. -som driver restaurangen
    Royal Albert Hall.

  39. Det blir mycket spänning som kommer
    upp till ytan mellan systrarna.

  40. Man får reda på deras respektive
    uppväxter för de är...

  41. Precis som Lena har konstaterat
    i andra sammanhang har de vuxit upp-

  42. -i två olika familjer
    för det är många år mellan dem.

  43. Mona är äldst
    och det är hon som blir förälskad.

  44. Hon är lätt att tycka om.
    Hon har nära till sina känslor.

  45. Hon är olycklig, men
    har förmågan i sig att bli lycklig.

  46. -Vem är hon?
    -Det är jag själv.

  47. Mona har väldigt mycket av mig.

  48. Hon har vuxit upp under
    svåra omständigheter som jag.

  49. I smärtan som finns
    i såna minnen och upplevelser-

  50. -kan man också hitta en styrka.

  51. Man blir redan som barn tvungen att
    söka nåt slags trygghet i sig själv.

  52. Det kan man bära med sig hela livet
    även om man sen också är kursad.

  53. Som det nu heter "medberoende".

  54. -Hennes pappa drack.
    -Pappan drack, mamman var sjuk.

  55. Det kan vara både och.
    Dels blir man förtryckt...

  56. ...av sina föräldrar och då tar man
    gärna på sig den rollen genom livet.

  57. Samtidigt
    kan man vara trygg inombords.

  58. Det är väl det hon är.
    Hon är båda delarna.

  59. Men hon har ett äktenskap
    som inte är så lyckligt längre.

  60. Det har gått i stå.

  61. Hon har inte kraften
    att ta sig ur det.

  62. Det behövs nåt yttre, som Albert, för
    att ge henne en knuff åt rätt håll.

  63. Det kan låta ironiskt
    med "världens vackraste man".

  64. Men den här killen är verkligen snygg
    och en bra människa-

  65. -fast han egentligen ser ut
    som en strandraggare.

  66. Det var en recensent som skrev:

  67. "Måste världens vackraste man
    också vara världens snällaste?"

  68. Då tänkte jag att om man inte är
    snäll så är man inte vacker

  69. Du hade nån förebild i huvudet
    rent utseendemässigt-

  70. -när du skrev Albert.
    Vågar och vill du berätta det?

  71. Eftersom jag har jobbat
    med bild själv-

  72. -hade jag valt ut en skådespelare
    till alla figurer i boken-

  73. -som jag kunde tänka på
    när jag skrev om dem.

  74. Albert är en lite äldre Don Johnson,
    om ni vet vem det är.

  75. Don Johnson i "Miami Vice" var ju...

  76. Jag brukar inte falla för tvålfagra,
    men han var fantastisk.

  77. Han är det fortfarande. Om han kom in
    här nu skulle jag hänga med honom.

  78. Och ta en kopp kaffe, alltså.

  79. Men vilka är Mona och Barbro?

  80. Du behöver inte. Vilka förebilder
    hade du där utseendemässigt?

  81. -Barbro?
    -Ja, eller båda.

  82. Mona har jag hela tiden tänkt
    att hon ser ut som Sissela Kyle.

  83. En väninna till mig har läst boken
    och vi har haft en diskussion.

  84. -Hon säger att Mona är knubbig.
    -Det står ju ingenstans.

  85. Hon tycker att Mona verkar knubbig.
    Det är olika hur man uppfattar.

  86. Ska vi prata om Barbro? Mona
    har förmågan i sig att bli lycklig.

  87. -Det har inte Barbro.
    -Jo, men hon vet inte om det.

  88. Det är när han
    tänder det här hos henne.

  89. Hon har aldrig ställt krav,
    haft önskemål, klivit fram själv...

  90. -...och slå näven i bordet.
    -Vi ser att hon har förmågan.

  91. På ett ställe i boken säger hon: "Han
    är min. Ingen annan ska få honom."

  92. Då förstår man att hon har insett
    vad hon vill ha.

  93. Och Barbro är ju-

  94. -åtminstone i sina egna ögon
    till det yttre mer lyckad.

  95. Hon är gift med en läkare,
    hon har ett fint hus-

  96. -hon har barn som hon skryter om hela
    tiden som är ganska förskräckliga.

  97. Men hon är känslomässigt
    en väldigt trasig människa.

  98. Ja, hon är nästan värre däran.

  99. Mona har ju ändå erkänt
    att hon har problem.

  100. Hon har sett vem hon är,
    men Barbro erkänner inte det.

  101. Hon lever i en låtsasvärld
    av perfektion.

  102. Jag tycker det är ganska vanligt
    och känner många som är såna.

  103. Man slår ifrån sig alla svårigheter.

  104. Man dukar vackert
    och allt är lite tillrättalagt.

  105. Man vägrar se problem.

  106. Hon blir sjuk
    och hennes man säger till henne...

  107. Hon ligger i sängen i princip
    hela veckan.

  108. När hon gnäller för honom
    i telefon så säger han:

  109. "Människor dör i det där havet.
    Varje dag drunknar människor där"-

  110. -"på flykt från fasor som vi inte kan
    föreställa oss, så gnäll inte."

  111. På kvällen tittar hon ut över havet
    och berättar vad Gustav sa.

  112. Sen drar hon för gardinen.
    Hon vill inte veta nåt sånt.

  113. Det är Barbro. Du berättade lite
    om händelseförloppet.

  114. Det är en roman
    som är väldigt spännande-

  115. -men spänningen ligger
    i relationen dem emellan-

  116. -och deras egna inre bekännelser.

  117. Barbro berättar själv,
    Mona berättas i tredje person.

  118. Men det är som du säger.
    Mona förblir frisk-

  119. -hon träffar Albert och kan
    låta förälskelsen blomma ut.

  120. Men Barbro blir supersnorig
    och är tvungen att tillbringa...

  121. -Ja, hon ligger i sängen.
    -I feberyra och tycker synd om sig.

  122. Hur kom du på upplägget
    och händelseförloppet?

  123. Vi pratade innan om att jag alltid
    har känt mig som ett litet barn-

  124. -som sitter i sitt rum
    och har stängt dörren.

  125. Jag ritar och skriver berättelser för
    mig själv så jag ska begripa världen.

  126. Plötsligt knackar nån vuxen på:
    "Kom ut och visa vad fint du gjort."

  127. Jag går ut och skruvar på mig och
    alla vuxna berömmer det jag gjort.

  128. Lite så är det när jag jobbar.

  129. Jag vet inte varför det blev så.

  130. Det var ett sätt som jag kunde
    berätta på och som funkade för mig.

  131. Om nån annan gillar det
    blir jag jätteglad.

  132. Jag har inte haft
    nån direkt tanke med den.

  133. Ett kapitel handlar om Barbro
    och där skriver jag i jagform.

  134. När det handlar om Mona
    berättar jag om Mona.

  135. Jag upptäckte att det blev
    så många "hon" i boken.

  136. "Vilken hon är det?
    Barbro, Mona eller nån annan hon?"

  137. Jag bestämde mig för
    att använda "jag" för Barbro.

  138. Det var ingen litterär tanke-

  139. -att lägga upp det på detta sätt
    utan det var en slump.

  140. Skrivandet är ju ett hantverk
    precis som att teckna.

  141. Man ska lära sig vissa grepp.
    Du säger ofta till mig-

  142. -att du tycker det är roligt
    att lära sig det här.

  143. Jag får känslan av att du lär dig
    fort, mycket snabbare än andra.

  144. Det måste vara tillfredsställande
    att känna att man gör upptäckter.

  145. "Så här kan jag göra! Då begriper man
    bättre varför hon mår så här."

  146. För min del har det mest handlat
    om att stryka.

  147. Jag har skrivit en till bok
    som Stephen inte har sett än.

  148. Det är en fortsättning på den här
    boken och heter "Kära Barbro".

  149. Den handlar om vad som händer
    en av systrarna när de kommer hem.

  150. Först har jag skrivit jättemycket.

  151. Sen funderar jag på vad som inte
    behövs för att historien ska funka.

  152. Sen lyfter jag ut
    ganska stora bitar ur berättelsen-

  153. -som inte hör hemma där,
    men som är bra.

  154. Jag lägger dem i ett dokument
    som heter "slask".

  155. Hittills har jag inte använt mig
    av slasken alls.

  156. Det jag har lärt mig är att stryka
    och vara kortfattad.

  157. Lämna lite till läsarna också.
    Det har jag förstått.

  158. Samtidigt vill jag ju gärna...

  159. Hon går hemma och har tråkigt
    och då vill jag gärna beskriva-

  160. -hur hon tar fram en baguette-

  161. -och skär upp den, brer på smör,
    lägger på skinka, ost och gurkskiva.

  162. Det kan verka detaljerat, men för mig
    är det viktigt att hon gör just det.

  163. -Inte bara "jag gjorde en macka."
    -Alla detaljer ska vara med.

  164. Jag vet inte varför,
    men det säger lite om en person-

  165. -om hon tar fram rågbröd
    och har på hembakad paté.

  166. Eller om hon har färdigskuren ost.
    Såna detaljer är viktiga för mig.

  167. Det är det nog för alla författare.

  168. Det omnämns en del romaner
    i "Världens vackraste man".

  169. Man får en känsla av att du själv
    läser väldigt mycket.

  170. Lena Andersson
    och Donna Tartt nämns.

  171. Inte för att säga vad som fick dig
    att börja skriva romaner-

  172. -men vilka är
    dina inspirationskällor?

  173. Vad tycker du bäst om att läsa?

  174. Inspirationskälla och roligt
    att läsa är två skilda saker.

  175. Coetzee är en favorit. Jag tror jag
    har läst allt han har skrivit.

  176. -Varför?
    -Jag tycker om hans sätt att skriva.

  177. Han är kortfattad.
    Då är han ju inte nån förebild.

  178. Han kan få meningarna att blöda
    på ett sätt som är fantastiskt.

  179. Det finns en smärta
    i allt han skriver.

  180. Han lyckas få fram den utan
    att egentligen berätta om den.

  181. Det är samma med Heinrich Böll.

  182. Alla sidor utstrålar sorg och smärta
    och även kärlek.

  183. "Katharina Blums förlorade heder"
    är en av mina favoritböcker.

  184. Den handlar egentligen inte alls
    om det den handlar om.

  185. Eller som det står
    att den handlar om.

  186. Lustigt att du säger det.
    Böll har man inte hört om på länge.

  187. Han försvann
    ur det allmänna medvetandet-

  188. -nånstans under 80-talet.
    Sen ser man inte till honom.

  189. -Fick inte han Nobelpris på 80-talet?
    -Ja, nej... Det borde jag veta.

  190. Jag har för mig
    att det var på 70-talet.

  191. Det kanske inte är inspirations-
    källor, men du gillar att läsa det.

  192. Vad kan du inspireras av?

  193. Min inspirationskälla till boken
    var faktiskt Karl Ove Knausgård.

  194. Jag gillade hans sätt att skriva.
    Flödande och innehållsrikt.

  195. "Jag hällde vatten på en trasa,
    vred ur och satte den på en mopp."

  196. Det var därifrån jag fick
    det blommande språket.

  197. Jag ville efterlikna hans prosa.

  198. Det var väl en inspirationskälla.

  199. Jag har aldrig försökt efterlikna
    eller hämta nåt från andra.

  200. Jag tycker
    att jag har ett ganska eget språk.

  201. Däremot kan man bli inspirerad
    att göra saker.

  202. Nu läser jag
    Jonathan Franzens "Frihet"-

  203. -vilket gjorde mig otroligt
    inspirerad att skriva en tjock bok...

  204. -...med sån där episk berättelse.
    -Om familjer?

  205. Dialog har ju alltid varit din styrka
    inom båda dina genrer.

  206. Det är lätt att se
    och känna igen Ackebo-

  207. -om man läser den här romanen.
    Man märker att du är en tjuvlyssnare.

  208. Vi satt och åt lunch och jag fick
    inte kontakt med Lena överhuvudtaget.

  209. Det var helt blankt i blicken.

  210. Sen förstod jag att du satt och
    lyssnade på bordsgrannen intensivt.

  211. Han pratade ganska högt.

  212. Men du sitter visst
    och tjuvlyssnar ganska mycket.

  213. Jag tycker inte jag tjuvlyssnar.
    Jag brukar titta ganska tydligt.

  214. Men jag är extremt intresserad av
    hur folk pratar.

  215. Till det kommer en förmåga
    att lära mig utantill jättesnabbt.

  216. Jag kan snabbt lära mig
    en sång utantill.

  217. Om nån upprepar nåt uttryck
    så fastnar det hos mig direkt.

  218. Jag kan även uppfatta tonfall.

  219. Hur en viss person
    använder intonationen.

  220. Såna där hallåor som ropar ut
    i flygplatshögtalarna.

  221. Eller presentatörer:
    "Mina damer och herrar."

  222. De har den här musiken
    i det de säger.

  223. Och när de ropar i högtalarna
    på SJ och så vidare.

  224. Jag är fascinerad av det
    och så fastnar det i huvudet.

  225. Jag har ju erfarenhet då jag jobbat
    med bild och tillhörande text.

  226. Jag har tränat upp den här dialogen.

  227. I början tyckte jag till exempel att
    det var svårt att beskriva ett rum-

  228. -som jag tidigare har tecknat.

  229. Men dialogen har jag ju
    hållit på med i 30 år.

  230. Det du är mästerlig på är
    sån här dialog som bara pågår.

  231. När folk kopplar bort hjärnan
    och bara pratar.

  232. Det gestaltar du väl. Man känner
    irritation när nån bara babblar på.

  233. Du skriver ut
    och det gör du på kornet.

  234. Ändå stryker jag väldigt mycket.

  235. En del människor pratar bara på.
    Man begriper inte att de inte hör...

  236. ...hur de låter och
    att det finns andra i närheten.

  237. Det finns en scen i boken när de ska
    sitta på balkongen och dricka vin.

  238. Mona går ut och sätter sig men Barbro
    ska göra det så mysigt som möjligt.

  239. Hon springer mellan köket och
    balkongen. "Ville du ha en filt?"

  240. Hon håller på så där i evigheter
    och jag får sån ångest av sånt.

  241. Det är roligt när andra säger:

  242. "Man får sån jävla ångest av den där
    tanten som springer ut och in."

  243. Då skriver jag inte det, utan får
    fram den känslan i dialogen.

  244. Det är jag väldigt nöjd med.

  245. Man kan konstatera att du är väldigt
    övertygande som romanförfattare.

  246. Nu har våra 20 minuter tagit slut.

  247. -Jag skulle ju steppa.
    -Vi får prata mer efteråt.

  248. -Tusen tack för att ni kom hit.
    -Tack för att ni kom.

  249. Textning: Karin Hagman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Som vi längtat, Lena Ackebo!

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Serietecknaren Lena Ackebo berättar om sin skönlitterära debut. Det är en relationsroman om två systrar som reser till Mallorca och möter "världens vackraste man". Moderator: Stephen Farran-Lee, förläggare. Inspelat den 23 september 2016 på Bokmässan. Plats: Svenska Mässan, Göteborg. Arrangör: Natur & Kultur.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Ackebo, Lena, 1950-, Litteraturvetenskap, Serietecknare, Svensk litteraturhistoria, Svenska författare, Svenska romaner
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Made by Sweden?

Ett panelsamtal om hur svenskt debattklimat och svensk öppenhet sett ut historiskt och vilka möjligheter och hot står vi inför. 1766 infördes offentlighetsprincipen tillsammans med Sveriges första tryckfrihetsförordning. Båda beskrivs ofta som världsunika, men stämmer detta? Medverkande: Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt, Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosofi, Cecilia Rosengren, docent i idéhistoria, och Folke Tersman, professor i filosofi. Moderatorer: Henrik Berggren, Lotta Gröning och Jonas Nordin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Kungliga biblioteket och Kulturrådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Att skriva under hot

Panelsamtal om åsikts- och yttrandefrihet. Hur hanterar författare och konstnärer situationen i länder där yttrandefriheten är satt under stark press? Vad kan Sverige göra? Medverkande: Getachew Engida, vice generalsekreterare, Unesco; Housam Al-Mosilli, poet från Syrien; Parvin Ardalan, författare från Iran; Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister. Moderator: Ola Larsmo. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska Unescorådet, Global free speech vid Göteborgs universitet, ICORN och Svenska PEN.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ska det vara så svårt att vara människa?

Seminarium med den brittiske författaren Matt Haig. Han har bland annat skrivit självbiografiska "Skäl att fortsätta leva" och romanen "Människorna". I dem tar han sig an svåra ämnen som sin egen depression och människosläktets sätt att leva utifrån ett utomjordiskt perspektiv. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Så kan du hjälpa din hjärna att bli smartare

Vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom samtalar med Åsa Nilsonne, psykiater och författare, och Anders Hansen, läkare och författare, om den senaste forskningen kring hur träning påverkar hjärnan och hur mindfulness kan bidra till nya upptäckter inom modern neuropsykologi. Forskningen visar till exempel att barn som rör på sig är mycket bättre på matte och svenska, och att äldre som håller igång har större motståndskraft mot demens och alzheimer. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnier Fakta och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Universum - vackrare än någonsin

I takt med att bilden av vårt universums mörka och okända sida sakta börjar klarna får vi också en helt ny kunskap om vår egen existens och mänsklighetens framtid. Astrofysikerna Ulf Danielsson och Christophe Galfard guidar genom svarta hål och bortom döende solar och förklarar fysikens häpnadsväckande nya upptäckter. Universums skönhet har aldrig varit större. Moderator: Karin Bojs, vetenskapsjournalist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Volante och Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Läslust som bränsle för kunskapssamhället

Att barn och unga känner sig trygga med det skrivna ordet är en förutsättning för att de aktivt ska kunna delta i samhällslivet, men vad behövs för att det ska ske? Ett samtal om hur vi väcker läslust och gör litteraturen tillgänglig för alla. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet, Petter Askergren, artist, och Johan Unenge, författare. Moderator: Daniel Sjölin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnierförlagen och Berättarministeriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Varför krigar människan?

Är människan fredlig till sin natur eller är hon alltid benägen att ta till våld om tillfälle ges? Hur kommer det sig i så fall att 90 procent av soldaterna valde att inte avfyra sina vapen under ett av världshistoriens blodigaste slag? Frågor och svar om krigets ursprung och människans primitiva drivkrafter delar forskarvärlden. Björn Hagberg och Martin Widman berättar om sin reportagebok "Att döda en människa" där de diskuterar den historiska och antropologiska forskningens syn på vårt innersta väsen och sökandet efter krigets ursprung. Moderator: Karin Bojs. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

När vi var unga

I Jan Guillous roman "Äkta amerikanska jeans" växer Erik upp i Saltsjöbaden på 1950-talet. Det är en tid när grunden för det svenska folkhemmet och välståndet läggs och en ny ungdomskultur föds. Tre decennier senare växer de två pojkarna i Johan Ripås debutroman "Forever young" upp i ett område inte långt från Saltsjöbaden. Folkhemmet håller successivt på att demonteras och nya ungdomskulturer växer fram. I detta samtal med journalisten Görrel Espelund berättar Guillou och Ripås om hur de förhåller sig till sina uppväxtminnen och gör fiktion av det. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Piratförlaget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Kulturmannen synas i kavajsömmarna

Panelsamtal om "kulturmannen" och vilken innebörd begreppet kan ha. Åsa Beckman skrev våren 2014 en krönika i Dagens Nyheter som ledde till en intensiv debatt i media. Finns "kulturmannen" fortfarande? Medverkande: Åsa Beckman, kulturjournalist; Lena Andersson, författare; Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Intellektuellt liv under diktaturen

Nobelpristagaren Herta Müller i samtal med förläggaren Svante Weyler. En rumänsk filosof sa en gång att för ett intellektuellt liv är dåliga omständigheter bra och bra omständigheter dåliga. Men kan man fungera normalt i en så onormal omgivning som en diktatur? Är intellektuellt liv överhuvudtaget möjligt i en diktatur och, om ja, till vilket pris? I tider av förtryck ställs också frågan om de intellektuella har ett ansvar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Rumänska kulturinstitutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Tre decennier med Horace Engdahl

Trettio år har gått sedan Horace Engdahl debuterade som författare och han har sedan dess satt sin tydliga prägel på svenskt kulturliv. I "Den sista grisen" samlar Engdahl aforismer, längre funderingar och plötsliga infall. Det är texter som många gånger är provocerande, men också utlämnande och personliga. Hur ser Horace Engdahls bokslut över de senaste tre decenniernas verksamhet ut? Här samtalar han med litteratur- och konstkritikern Sinziana Ravini. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ebba Grön i bilder

Lars Sundestrands fanzine Funtime var nystartat när han första gången kom i kontakt med Ebba Grön. En spelning i den lilla lokalen Sprängkullen blev början på en livslång vänskap. Under ett par intensiva år i slutet av 1970- och början av 1980-talet följde Sundestrand Ebba Grön och dokumenterade deras liv och musik. I fotoboken "Station Rågsved" finns en aldrig tidigare berättad historia om den svenska punkvågen och ett band som kom att lämna ett avgörande avtryck i svensk musik för all framtid. Jan Gradvall samtalar här med Lars Sundestrand och Ebba Grön-medlemmen Gurra Ljungstedt. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Mitt fosterland var en äppelkärna

Nobelpristagaren Herta Müller berättar för Maria Schottenius om sin bok "Mitt fosterland var en äppelkärna" som utgörs av ett samtal med den österrikiska redaktören Angelika Klammer. Med en fri associationsteknik formas samtalet i boken till en spännande och annorlunda biografi över författarens liv. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Rumänska kulturinstitutet och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En bok, en författare

Yahya Hassan

I sin självbetitlade diktsamling gör 18-årige Yahya Hassan upp med en uppväxt präglad av en våldsam far, religiös indoktrinering och hyckleri. Boken har väckt enorm uppmärksamhet i Danmark och har lett till att Yahya Hassan utsatts för såväl våld som dödshot. Yahya Hassan intervjuas av Marika Griehsel.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Läs och lev

Få brev! Fatta noll?

Myndigheter kommunicerar oftast med oss på ett krångligt och byråkratiskt språk som kan vara svårt att förstå. Vi ska försöka knäcka koden med myndighetsspråket. Vi träffar Jonas Klintberg som suttit bakom lås och bom. När han insåg att det enda han var bra på var att sälja knark så bestämde han sig för att välja en annan väg. Han gjorde om sin cell till ett kontor där han hjälpte andra intagna att förstå myndighetsspråket. Och det är något han fortsätter med nu när han är fri. Programledare:Tara Moshizi och Karin Andersson.

Fråga oss