Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2016

UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om UR Samtiden - Bokmässan 2016

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 22-25 september 2016 på Svenska Mässan. Arrangör: Bok & Bibliotek i Norden AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2016 : Gränslöst räddDela
  1. Hej.

  2. Tack för att ni har kommit.
    Jag heter Johan Höglund.

  3. Jag tillhör Linnéuniversitetet
    och forskningscentrumet-

  4. -"Concurrences in Colonial
    and Postcolonial Studies".

  5. "Postcolonial" låter ju som
    om den koloniala eran är över-

  6. -som om vi inte lever
    i en kolonial verklighet längre.

  7. Vi är intresserade av att undersöka
    hur de koloniala arven finns kvar-

  8. -och hur system och stater
    fortfarande fungerar-

  9. -enligt koloniala förutsättningar.

  10. Man hittar kolonisationen, det
    koloniala, väldigt mycket i gränser.

  11. Gränserna finns i statsapparater-

  12. -de finns i politisk diskurs, i media
    och i litteratur och film.

  13. Det är därför jag är här
    och pratar om skräck-

  14. -och om att vara gränslöst rädd.

  15. Vad är en gräns?

  16. Det finns en akademisk disciplin
    som heter "Border Studies"-

  17. -som försöker ta reda på det.
    Det finns många typer av gränser.

  18. Det finns tomtgränser.

  19. Det finns statsgränser,
    nationsgränser.

  20. Det finns gränser
    för etnicitet och hudfärg-

  21. -som den här skylten
    från Sydafrika och apartheid.

  22. Genus har gränser,
    sexualitet har gränser.

  23. Varför är gränser så viktiga, då?
    Gränser ger oss ett mått av trygghet.

  24. På vår sida av gränsen
    vet vi spelreglerna.

  25. På min tomt är det jag som bestämmer,
    hoppas jag.

  26. Vår identitet står i centrum
    och vi blir oroliga-

  27. -när nån invaderar vårt personliga
    revir, som vår tomt och vår nation.

  28. Vilka nu "vi" är.
    Jag säger "vi" ganska mycket-

  29. -men tänk på "vi" som
    inte nödvändigtvis "vi" som är här.

  30. Det finns många olika sorts "vi".

  31. När gränserna överträds
    blir vi oroliga.

  32. Scenen jag står på
    är en sorts gräns.

  33. Skulle ni komma upp hit
    kände jag lite obehag.

  34. Samma sak om jag klev ner bland er.

  35. Det är skönt att ha den här gränsen
    så att vi vet våra roller.

  36. Gränser blir särskilt trygga
    om vi som lever enligt dem-

  37. -inbillar oss att de alltid
    har funnits där, är naturliga.

  38. Vissa är ganska naturliga.
    Kroppen är en naturlig gräns-

  39. -och huden likaså, kan man tycka.

  40. Men många är inte metafysiska,
    har inte funnits där sen evigt.

  41. Om man t.ex. tänker på hur Afrikas
    gränser ser ut, så bestämdes de-

  42. -år 1885, i ganska stor utsträckning,
    av ett gäng vita, europeiska män-

  43. -som ritade en karta över platser
    de inte ens hade varit på.

  44. De var bara ute efter att bestämma
    vem som skulle få bestämma var.

  45. Vad har det med skräck att göra, då?
    Jo...

  46. Gränsöverskridanden
    är ganska otäcka.

  47. Det har många skräckförfattare
    och människor som gör film märkt.

  48. Gränser ger trygghet och därför
    skrämmer korsandet av gränser.

  49. Skräckfiktion handlar ofta om hur nån
    eller några rör sig över gränser-

  50. -som egentligen inte får överskridas.

  51. Gränserna kan vara genusrelaterade-

  52. -geografiska,
    sexuella gränser är ofta skrämmande.

  53. Det kan handla om liv och död
    som så ofta i skräcklitteratur.

  54. Det kan vara allt samtidigt,
    också vanligt.

  55. Nästan all skräck där blod,
    som så ofta, förekommer-

  56. -har kroppens gräns överskridits,
    nån har trängt in genom huden.

  57. Det är nåt
    vi alla kan identifiera oss med.

  58. Det här är inget nytt,
    utan har hållit på väldigt länge.

  59. Är det nån som har läst originalet
    "Dracula", en av de största...?

  60. Ja, bra! Det gör inget
    om ni inte har sett den. Från 1897.

  61. Den börjar med en resa över gränser.

  62. Det är mäklaren,
    Jonathan Harker, som reser.

  63. Han reser från London,
    från ett imperium-

  64. -som är det läsaren
    förväntas identifiera sig med.

  65. Han för dagbok under resan
    och det är det här han skriver:

  66. "The impression I had"-

  67. -"was that we were leaving the West
    and entering the East"-

  68. -"the most western
    of splendid bridges over the Danube"-

  69. -"which is here of noble width
    and depth"-

  70. -"took us among the traditions
    of Turkish rule."

  71. Han reser alltså in i öst,
    där som Dracula är.

  72. Redan där ett gränsöverskridande,
    som är oroväckande för läsaren.

  73. Sen ska Dracula göra samma resa,
    fast tvärtom.

  74. Han ska resa från öst och in i väst.

  75. Hans intention är dessutom
    att kolonisera London.

  76. Att kolonisera är ju också
    ett slags gränsöverskridande.

  77. Man reser från sin egen värld
    och tar över en annans värld.

  78. 1885 gav européerna sig själva
    tillstånd att göra så i Afrika.

  79. Dracula har inget sånt tillstånd-

  80. -och därför är hans försök
    att kolonisera skrämmande.

  81. Vad representerar då Dracula?
    Han är i sig en gränslöshet.

  82. Han befinner sig mellan öst och väst,
    mellan kristendom och islam.

  83. Han befinner sig mellan liv och död,
    han är odöd, men lever.

  84. Han befinner sig
    mellan det mänskliga och djuriska.

  85. Han kan förvandla sig själv
    till en varg eller en fladdermus.

  86. Han är även gränslös, eftersom han
    inte respekterar kroppens gränser.

  87. Han biter människor.

  88. Han blandar sitt eget blod
    med den han biter-

  89. -och invaderar då även jagets gräns,
    han går in i den här personen.

  90. Han tränger in
    i den bitnes subjektivitet.

  91. När den bitne dör och återuppstår-

  92. -så har även
    den bitnes subjektivitet förvandlats.

  93. Gränsöverskridandet finns där också.

  94. Vad måste man göra
    för att döda en vampyr?

  95. Man måste påla fast den i marken.

  96. Varför? Ja, då slutar den vara mobil,
    kan inte röra sig över några gränser.

  97. Det är ett sätt att bygga gränser
    kring denne obehaglige Dracula.

  98. I boken försöker man skapa nya
    gränser, som ska hålla honom ute.

  99. Vitlök, krucifix och så vidare.

  100. Dracula som vampyr
    är nog den skräckgestalt-

  101. -som har lämnat det största spåret
    i litteraturen och filmen.

  102. Samtidigt förändras vampyren
    hela tiden, utvecklas.

  103. Det är intressant att följa den här
    utvecklingen i litteratur och film.

  104. Den byter skepnad med historiska,
    politiska och samhälleliga skeenden.

  105. Jag pratade om det här på Bokmässan
    för fyra år sen.

  106. Vampyren ikläder sig många märkliga
    skepnader under 1900- och 2000-talet.

  107. Ni som kan er vampyrfiktion vet ju-

  108. -att redan på 70-talet, börjar
    vampyren bli alltmer mänsklig.

  109. Ofta ganska romantisk,
    särskilt i Meyers "Twilight"-serie-

  110. -som ni kanske ångrar
    att ni har läst.

  111. Men det finns också
    en mer apokalyptisk-

  112. -eller postapokalyptisk edition, som
    har blivit starkare. Exempelvis...

  113. Justin Cronins "The Passage"-
    trilogin, den sista delen kom precis.

  114. Eller Guillermo del Toros
    och Chuck Hogans "The Strain"-

  115. -som också är en TV-serie just nu.

  116. I de här texterna har vampyren
    sprängt alla territoriella gränser-

  117. -och koloniserat hela jorden.
    Det finns även exempel från Sverige.

  118. Ayvide Lindqvists "Låt den rätte
    komma in" är ett bra exempel.

  119. Han har skrivit mycket om gränser,
    bl.a. en novell som heter "Gräns".

  120. Ett bra namn om man pratar om
    gränser, "Låt den rätte komma in".

  121. Sen har vi Mats Strandbergs "Färjan"-

  122. -som kom ut förra året
    och är väldigt blodig.

  123. Den utspelas på en Finlandsfärja.
    Har ni läst den?

  124. Den är på väg från Sveriges gräns
    till en annan gräns.

  125. Samtidigt är färjan i sig
    ett gränsland.

  126. Den befinner sig...

  127. Människorna på färjan känner
    att de kan bryta mot många gränser-

  128. -redan innan de blir bitna
    av vampyrer och förvandlas.

  129. I den postapokalyptiska skräckromanen
    framstår vampyren-

  130. -allt mindre som ett tänkande subjekt
    och mer som en sorts pandemi.

  131. I stället för en övernaturlig figur
    med religiösa förtecken-

  132. -har den blivit en sjukdom.

  133. Det är ur den här vampyrversionen
    som zombien växer fram.

  134. Det går inte att prata om skräck och
    om gränser utan att prata om zombien.

  135. Zombien är som vampyrens
    fattiga kusin från landet.

  136. Dåligt bordsskick, fula kläder,
    hungrig hela tiden.

  137. Men det finns även likheter,
    den respekterar inte heller gränser.

  138. Den biter folk,
    den infekterar deras kroppar-

  139. -och den konsumerar människor.

  140. Zombien kan tolkas på flera sätt,
    precis som vampyren.

  141. Om ni har sett TV-serien
    "The Walking Dead"-

  142. -så har den gott om scener,
    där zombien...

  143. ...liknar den amerikanska
    hemlösa, fattiga människan.

  144. En annan skrämmande gräns,
    framförallt i USA-

  145. -där serien har varit
    en otrolig succé.

  146. I USA saknar man ju ett fungerande
    socialförsäkringssystem-

  147. -så det är mycket lättare
    att bli fattig där.

  148. Samtidigt har det under senare tid
    kommit romaner och filmer-

  149. -där zombien
    inte är utmärglad och hemlös.

  150. Kopplingen är mer till Mellanöstern,
    till Kina och till Asien.

  151. Framförallt till migranten,
    den gestalten.

  152. Migranten...

  153. Den ekonomiska krigsflyktingen
    från Mellanöstern-

  154. -beskrivs ofta i media,
    som ni säkert har lagt märke till-

  155. -som någon som inte heller
    respekterar gränser.

  156. Migranten rör sig över
    nationella gränser utan tillstånd.

  157. Särskilt över samma gräns som Dracula
    rörde sig över, från öst till väst.

  158. Det skrivs också
    om hur migranten kan vara farlig.

  159. En terrorist,
    eller nån som är infekterad med TBC.

  160. Sjukdomar, som inte heller
    respekterar gränser.

  161. Det här uppfattar jag som centralt
    i den politiska diskursen i dag-

  162. -framförallt i USA i samband med
    den här personen, Donald Trump.

  163. Han håller på att bli vald till USA:s
    president, en skräckhistoria i sig.

  164. Framförallt, så har han byggt
    sin kampanj på gränser-

  165. -på idén kring gränser.

  166. Att USA måste bygga nya gränser,
    framförallt då mot Mexiko.

  167. Det finns redan en mur,
    men han ska göra den mycket större.

  168. Den håller nog ingen ute,
    men den blir en symbol-

  169. -för det här ganska koloniala
    gränstänkandet, som han står för.

  170. Migranten dyker upp i skräckvisioner
    där zombien är central.

  171. Dracula handlar på många sätt om
    rädslan för okontrollerad migration.

  172. Dracula är en sorts migrantterrorist.

  173. Ett senare exempel är ett...

  174. En roman av Max Brooks från 2006
    som nog många har läst.

  175. "World War Z"
    är en sorts låtsashistoria-

  176. -om ett världskrig mellan människor
    och zombier.

  177. Den blev en film, 2013,
    med Brad Pitt i huvudrollen.

  178. Filmen har några scener
    som är väldigt talande-

  179. -och som knyter an
    till diskussionen kring migration.

  180. I "World War Z" sprids
    ett zombievirus snabbt över världen.

  181. Till skillnad från zombierna i
    "The Walking Dead", så är de här-

  182. -enormt snabba när de vittrar blod.

  183. Det är denna enorma energi
    som gör att de knappast-

  184. -påminner om fattiga i USA:s
    innerstäder. Här händer nåt annat.

  185. Brad Pitt, som här är expert på
    biologisk krigsföring och elitsoldat-

  186. -har rest till Israel.

  187. Där har man klarat pandemin bättre
    än i de flesta länder.

  188. De har redan byggt så många murar,
    gränserna finns där redan innan.

  189. Men när han är där börjar zombierna
    ändå välla över murarna.

  190. De klättrar på varandra, bildar torn
    av kroppar så att de når över krönen.

  191. De struntar i om de gör sig illa,
    de är ju döda.

  192. De vill bara över muren, de vill in.
    De är som en flodvåg av kroppar-

  193. -som förstör all ordning
    och äter upp allt i sin väg.

  194. Filmen är egentligen mer komplex.
    Den här bilden av människor från...

  195. ....Mellanöstern, som klättrar
    över murar besinningslöst-

  196. -är stark och skrämmande, även
    om filmen är mer komplicerad än så.

  197. Det är otäckt att filmerna
    har så svårt att tänka sig-

  198. -en lösning på det här problemet,
    en annan lösning än Trumps modell.

  199. Det behövs en vit man med
    maskingevär, gränser och murar.

  200. Ungefär samma modell som finns där.

  201. Så här förs det en dialog mellan
    mycket skräckfilm, skräckberättelser-

  202. -och Trumps konservativa,
    ofta rent rasistiska kampanj.

  203. De arbetar med samma
    väldigt enkla kategorier.

  204. Man bygger murar, tar till vapen.
    Det går inte att kommunicera.

  205. De vill äta upp oss bildligt,
    men också bokstavligt i texterna.

  206. En annan skräckvision komplicerar
    mycket mer och ifrågasätter gränser.

  207. Jag avslutar med ett kort exempel
    kring en sån text, en sån film.

  208. Det är en film från 2010
    som heter "Monsters".

  209. Den producerades och redigerades-

  210. -skrevs och finansierades av Gareth
    Edwards för nästan inga pengar alls.

  211. Det ledde till
    att han fick göra den nya "Godzilla"-

  212. -och nu väntar "Star Wars".

  213. Den handlar verkligen om gränser.

  214. I "Monsters" har enorma varelser...

  215. Han hade ingen jättestor budget
    för specialeffekter-

  216. -men de ser ändå
    ganska snygga ut i filmen.

  217. De kommer via meteoriter
    och har landat främst i Mexiko.

  218. De går inte att kommunicera med.

  219. De kan bli väldigt aggressiva
    om man hotar dem.

  220. De är även mobila, flyter
    med floder och går genom skogar.

  221. De migrerar alltså.

  222. Hur reagerar USA på det här?

  223. Jo, de bygger enormt höga murar
    och bombar varelserna med bombplan.

  224. Det brukar funka
    i amerikansk skräckfilm-

  225. -men det gör det inte här.

  226. I stället får vi följa
    två vita amerikaner-

  227. -som hamnar på fel sida om muren.
    Där ser ni dem.

  228. De tar hjälp av människosmugglare
    för att ta sig in i USA igen.

  229. De tar samma vägar som monstren.

  230. De upptäcker att monstren har smält
    samman med jordens ekosystem.

  231. De där konstiga svamparna
    är sporer från monstren.

  232. De har blivit en del av ekosystemet.

  233. Filmen säger att våldet inte funkar,
    det går inte att bygga gränser.

  234. I stället måste man på nytt fråga sig
    vilka är "vi" i "vi".

  235. Vilka är våra gränser, är vi också
    den andre, finns det en gräns här?

  236. Är de också vi?
    Tillhör vi samma globala sammanhang-

  237. -samma biologi, samma system?

  238. Skräcklitteratur
    ritar kartor över världen-

  239. -som samtidigt är kartor
    över vårt samhälle.

  240. Kartor över hur vi ska förstå
    oss själva som män, kvinnor-

  241. -som svarta, som vita,
    som svenskar, som européer-

  242. -som varelser på jorden,
    som människor med eller utan makt.

  243. En del av texterna vill förbjuda oss
    att tänka utanför de här gränserna.

  244. När gränser överskrids i vissa texter
    är det en katastrof, en apokalyps.

  245. Andra texter,
    som "Monsters" är ett exempel på-

  246. -ritar samma kartor, men bara för
    att visa hur begränsade de är.

  247. De antyder att det inte är
    den andre på andra sidan gränsen-

  248. -som måste vara problemet.
    Problemet kan vara gränsen i sig.

  249. Tack.

  250. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Gränslöst rädd

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kan skräckromanen säga saker som andra genrer inte kan eller får uttrycka? Vad händer med genus och etnicitet när de ses genom skräckromanens svarta filter? Författaren och forskaren Johan Höglund berättar här vad som intresserat honom när det gäller skräcklitteratur och de gränser som den här typen av litteratur överskrider. Inspelat den 23 september 2016 på Bokmässan i Göteborg. Arrangör: Linnéuniversitetet.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Litteraturvetenskap, Skräcklitteratur, Skräckromaner
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Made by Sweden?

Ett panelsamtal om hur svenskt debattklimat och svensk öppenhet sett ut historiskt och vilka möjligheter och hot står vi inför. 1766 infördes offentlighetsprincipen tillsammans med Sveriges första tryckfrihetsförordning. Båda beskrivs ofta som världsunika, men stämmer detta? Medverkande: Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt, Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosofi, Cecilia Rosengren, docent i idéhistoria, och Folke Tersman, professor i filosofi. Moderatorer: Henrik Berggren, Lotta Gröning och Jonas Nordin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Kungliga biblioteket och Kulturrådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Att skriva under hot

Panelsamtal om åsikts- och yttrandefrihet. Hur hanterar författare och konstnärer situationen i länder där yttrandefriheten är satt under stark press? Vad kan Sverige göra? Medverkande: Getachew Engida, vice generalsekreterare, Unesco; Housam Al-Mosilli, poet från Syrien; Parvin Ardalan, författare från Iran; Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister. Moderator: Ola Larsmo. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska Unescorådet, Global free speech vid Göteborgs universitet, ICORN och Svenska PEN.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ska det vara så svårt att vara människa?

Seminarium med den brittiske författaren Matt Haig. Han har bland annat skrivit självbiografiska "Skäl att fortsätta leva" och romanen "Människorna". I dem tar han sig an svåra ämnen som sin egen depression och människosläktets sätt att leva utifrån ett utomjordiskt perspektiv. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Så kan du hjälpa din hjärna att bli smartare

Vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom samtalar med Åsa Nilsonne, psykiater och författare, och Anders Hansen, läkare och författare, om den senaste forskningen kring hur träning påverkar hjärnan och hur mindfulness kan bidra till nya upptäckter inom modern neuropsykologi. Forskningen visar till exempel att barn som rör på sig är mycket bättre på matte och svenska, och att äldre som håller igång har större motståndskraft mot demens och alzheimer. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnier Fakta och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Universum - vackrare än någonsin

I takt med att bilden av vårt universums mörka och okända sida sakta börjar klarna får vi också en helt ny kunskap om vår egen existens och mänsklighetens framtid. Astrofysikerna Ulf Danielsson och Christophe Galfard guidar genom svarta hål och bortom döende solar och förklarar fysikens häpnadsväckande nya upptäckter. Universums skönhet har aldrig varit större. Moderator: Karin Bojs, vetenskapsjournalist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Volante och Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Läslust som bränsle för kunskapssamhället

Att barn och unga känner sig trygga med det skrivna ordet är en förutsättning för att de aktivt ska kunna delta i samhällslivet, men vad behövs för att det ska ske? Ett samtal om hur vi väcker läslust och gör litteraturen tillgänglig för alla. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet, Petter Askergren, artist, och Johan Unenge, författare. Moderator: Daniel Sjölin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnierförlagen och Berättarministeriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Varför krigar människan?

Är människan fredlig till sin natur eller är hon alltid benägen att ta till våld om tillfälle ges? Hur kommer det sig i så fall att 90 procent av soldaterna valde att inte avfyra sina vapen under ett av världshistoriens blodigaste slag? Frågor och svar om krigets ursprung och människans primitiva drivkrafter delar forskarvärlden. Björn Hagberg och Martin Widman berättar om sin reportagebok "Att döda en människa" där de diskuterar den historiska och antropologiska forskningens syn på vårt innersta väsen och sökandet efter krigets ursprung. Moderator: Karin Bojs. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

När vi var unga

I Jan Guillous roman "Äkta amerikanska jeans" växer Erik upp i Saltsjöbaden på 1950-talet. Det är en tid när grunden för det svenska folkhemmet och välståndet läggs och en ny ungdomskultur föds. Tre decennier senare växer de två pojkarna i Johan Ripås debutroman "Forever young" upp i ett område inte långt från Saltsjöbaden. Folkhemmet håller successivt på att demonteras och nya ungdomskulturer växer fram. I detta samtal med journalisten Görrel Espelund berättar Guillou och Ripås om hur de förhåller sig till sina uppväxtminnen och gör fiktion av det. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Piratförlaget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Kulturmannen synas i kavajsömmarna

Panelsamtal om "kulturmannen" och vilken innebörd begreppet kan ha. Åsa Beckman skrev våren 2014 en krönika i Dagens Nyheter som ledde till en intensiv debatt i media. Finns "kulturmannen" fortfarande? Medverkande: Åsa Beckman, kulturjournalist; Lena Andersson, författare; Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Intellektuellt liv under diktaturen

Nobelpristagaren Herta Müller i samtal med förläggaren Svante Weyler. En rumänsk filosof sa en gång att för ett intellektuellt liv är dåliga omständigheter bra och bra omständigheter dåliga. Men kan man fungera normalt i en så onormal omgivning som en diktatur? Är intellektuellt liv överhuvudtaget möjligt i en diktatur och, om ja, till vilket pris? I tider av förtryck ställs också frågan om de intellektuella har ett ansvar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Rumänska kulturinstitutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Tre decennier med Horace Engdahl

Trettio år har gått sedan Horace Engdahl debuterade som författare och han har sedan dess satt sin tydliga prägel på svenskt kulturliv. I "Den sista grisen" samlar Engdahl aforismer, längre funderingar och plötsliga infall. Det är texter som många gånger är provocerande, men också utlämnande och personliga. Hur ser Horace Engdahls bokslut över de senaste tre decenniernas verksamhet ut? Här samtalar han med litteratur- och konstkritikern Sinziana Ravini. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ebba Grön i bilder

Lars Sundestrands fanzine Funtime var nystartat när han första gången kom i kontakt med Ebba Grön. En spelning i den lilla lokalen Sprängkullen blev början på en livslång vänskap. Under ett par intensiva år i slutet av 1970- och början av 1980-talet följde Sundestrand Ebba Grön och dokumenterade deras liv och musik. I fotoboken "Station Rågsved" finns en aldrig tidigare berättad historia om den svenska punkvågen och ett band som kom att lämna ett avgörande avtryck i svensk musik för all framtid. Jan Gradvall samtalar här med Lars Sundestrand och Ebba Grön-medlemmen Gurra Ljungstedt. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Mitt fosterland var en äppelkärna

Nobelpristagaren Herta Müller berättar för Maria Schottenius om sin bok "Mitt fosterland var en äppelkärna" som utgörs av ett samtal med den österrikiska redaktören Angelika Klammer. Med en fri associationsteknik formas samtalet i boken till en spännande och annorlunda biografi över författarens liv. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Rumänska kulturinstitutet och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bokmässan 2016

När klassikerna vill vara fria

Allt fler litterära verk kan nås fritt via datorer, surfplattor och smartphones. Hur påverkas den litterära kulturen av alla dessa nya plattformar? Litteraturvetaren Johan Svedjedal och författaren Ola Larsmo diskuterar de nya möjligheterna att läsa klassiker. Inspelat den 23 september 2016 på Bokmässan i Göteborg. Arrangör: Litteraturbanken.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Läs och lev

Bokstavstrogen läsare eller inte?

Hur ska man egentligen läsa bibeln? Är den 2000 år gamla texten ens läsbar för dagens unga läsare? Vi möter en komiker och en kyrkoherde som ger sin syn på saken. Komikern Marika Carlsson är uppvuxen i Pingströrelsen. När hon i tonåren blev kär i en tjej bröt hon med kyrkan eftersom de fördömde homosexualitet. Hon skriver nu manus till en föreställning som handlar om hennes uppväxt och läser bibeln från pärm till pärm under arbetets gång. Louise Linder är kyrkoherde i Florida och ger sin syn på bibeln som läsupplevelse och berättar hur hon förhåller sig till olika tolkningar av texten. Programledare:Tara Moshizi och Karin Andersson.

Fråga oss