Titta

Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Om Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Det krävs ett tydligt ledarskap i klassrummet, men lärarna tycker sig inte fått med sig den kunskapen från lärarutbildningen. Alexander menar att boxningen fått honom på fötter och lärarna försöker komma överens om hur de ska göra med mobilerna i klassrummen.

Till första programmet

Skolpojkarna - teckenspråkstolkat : Bruksmentaliteten hänger kvarDela
  1. Jag tror att det är lite...
    Man kan kalla det bruksmentalitet.

  2. Det har alltid ordnat sig.

  3. Man har fått jobb,
    oavsett om man har haft höga betyg.

  4. -Bofors hade flera tusen.
    -Jag fattar inte det där.

  5. Karlskoga är en bruksort -
    en liten ort med en massa industrier.

  6. Alla jobbar på samma ställe
    och alla känner alla.

  7. -Förstår ni?
    -Jag fattar inte.

  8. Om din farsas kusin jobbar på
    ett ställe så kan han fixa ett jobb.

  9. Då tänker man: "Det ordnar sig.
    Man behöver inte plugga."

  10. -Vissa hoppar av också.
    -Exakt.

  11. Får man inga jobb utan gymnasiet
    utom McDonald's?

  12. -Knappt McDonald's.
    -Jo, det går.

  13. Ni hörde ju om konkurrensen.

  14. Om det finns två platser och 500
    sökande, vilka tror ni att de väljer?

  15. Dem som har sabbatsår efter nian
    eller dem som gick ekonomisk linje-

  16. -och har sommarjobbat varje år
    i någon affär?

  17. Ja, det säger sig självt,
    så det kanske inte är så lätt.

  18. Ett väsentligt mål för undervisningen
    måste vara-

  19. -att tillgodose samhällets behov
    av utbildat folk av olika kategorier.

  20. Varför lyckas vi med tjejerna
    men inte med killarna?

  21. Något växer i en
    när man bor i en småstad.

  22. Något gör
    att man bara fortsätter i samma spår.

  23. Bruksandan, "det ordnar sig".
    Man kan alltid få ett jobb på Bofors.

  24. De är trygga, hittar överallt
    och har kompisar. Varför flytta?

  25. Att flytta härifrån
    hade inte varit så roligt.

  26. -Är du redo? Nej, nej, nej!
    -Jag hade fem prov i går.

  27. -Jag är utmattad.
    -Är du utmattad?

  28. Det här är ju ditt bästa ämne.
    Du kommer gå in och dominera.

  29. Är du...?
    Matten behöver du ju inte plugga på.

  30. Jag är trött i hjärnan
    efter fem prov.

  31. Jag fattar, men nationella prov
    sitter du inte och pluggar till.

  32. Jag föreslår att du testar nu,
    och sen...

  33. Kör bara som vanligt.

  34. Känns det för jävligt
    så får du fortsätta i morgon.

  35. Det är bättre
    än att du känner stress.

  36. Är det många som är borta?

  37. -Vad har ni haft?
    -Slöjd.

  38. -Har de fastnat i slöjdsalen?
    -Jag tror det.

  39. De får ju -
    vad heter det - sen ankomst.

  40. Ja, så heter det.

  41. -Alice, kan du sitta här inne?
    -Ja.

  42. De har inte räknat allt i kapitlet.
    De tyckte att det var svårt.

  43. Jag vill att de fortsätter.

  44. Sätt er så att ni inte sitter
    bredvid någon.

  45. Kristoffer,
    det där får du käka upp utanför.

  46. -Ja?
    -Det här kommer att sänka mig.

  47. Lugna dig. Ta det lugnt.

  48. -Ingen stress.
    -Jag kan det ju inte.

  49. Det här är ett prov i mängden.

  50. Jag vet ju hur det fungerar,
    men inte hur jag ska skriva det.

  51. Det här är rätt.
    Det enda som saknas är k-värdet.

  52. -Ska jag bara skriva "minus k"?
    -Ja.

  53. "-1, -1" har du markerat där.
    "1, 5" har du markerat där.

  54. Du måste dra ett spikrakt streck.

  55. Det måste vara rakt,
    annars hittar du inte rätt punkter.

  56. Och så drar du noga.

  57. Det är bättre
    att dra längre än kortare.

  58. Det är bara att fortsätta.
    Inga konstigheter.

  59. Vissa prov är ju mer skarpt läge
    än vad vissa andra är.

  60. Ibland har vi prov
    som jag ser mer som träning.

  61. Du ska bara säga
    hur många brädor du behöver.

  62. Om man aldrig visar vad som är rätt
    då funkar det inte.

  63. Att curla för mig är att låta allting
    rinna mellan fingrarna.

  64. -Den är positiv. Vad är den?
    -Negativ.

  65. -Vad blir det?
    -Negativ.

  66. -Har du skrivit det?
    -Nej.

  67. -Varför inte?
    -Jag vet inte.

  68. -Jag tänker fan inte ens.
    -Ta det lugnt.

  69. -Gör om, gör rätt.
    -Yes.

  70. Du kan ju.
    Du vet ju hur det ska vara.

  71. Sen kan du rita in linjen.

  72. Är du klar, Jon? Fick du till det?

  73. Vänta lite.

  74. -Kändes det okej?
    -Ja.

  75. -Behöver du mer tid?
    -Jag kan det liksom inte.

  76. -Vad kan vi göra annorlunda?
    -Jag vet inte.

  77. -Räkna fler tal?
    -Jag förstod inte fastän...

  78. Jag tyckte att det såg bra ut.

  79. Ni som inte känner er klara
    får sitta lite till på rasten.

  80. Ni andra kan plocka ihop.

  81. Tack för i dag.

  82. Jag har inte gjort en läxa
    sen i femman, typ.

  83. Det behövs inte.

  84. Jag har lätt för att lära mig saker.

  85. Om jag läser något
    så lär jag mig det på en gång.

  86. De flesta av mina lärare
    säger att jag kan på A-nivå-

  87. -fast att jag inte uttrycker det
    och förklarar.

  88. Det känns mest som att jag
    går till skolan för att jag måste.

  89. Jag har inget behov
    av att ha extremt höga betyg.

  90. Jag tänker inte
    gå på någon spetsutbildning-

  91. -så varför slösa energi och tid
    på att få så bra betyg?

  92. I Bofors och Karlskoga har det alltid
    varit ett utomordentligt samarbete-

  93. -mellan myndigheter och företag.
    Jag hoppas att det fortsätter.

  94. Ska samhället bli det goda folkhemmet
    måste klasskillnaderna avlägsnas-

  95. -den sociala omsorgen utvecklas,
    en ekonomisk utjämning ske-

  96. -de arbetande få sin andel-

  97. -och demokratin genomföras,
    även socialt och ekonomiskt.

  98. Man fostras här i Karlskoga
    till att se upp till sin chef.

  99. Hur det än är
    så gör företagen alltid rätt.

  100. Det fanns ett stort företag
    - Bofors - som tog hand om alla.

  101. Det fanns plats för alla.

  102. "Han ska jobba på järnverket.
    Han behöver inte så mycket skola."

  103. Flertalet hade föräldrar
    som jobbade på Bofors.

  104. Det var i stort sett den framtid
    vi tänkte oss - åtminstone grabbarna.

  105. Jag tror att det är
    en bruksmentalitet-

  106. -som tar ganska många generationer
    att jobba bort.

  107. Bruket finns ju inte kvar-

  108. -men mentaliteten finns kvar
    i ett par generationer.

  109. Bofors-andan och tryggheten...
    Den delen försvinner.

  110. Då blir det kanske lite:
    "Vad händer nu? Vad ska vi göra nu?"

  111. Det är nog mer känslan inom oss
    som gör att brukssamhället lever.

  112. Välkomna till Möckelngymnasiet
    i Karlskoga.

  113. Varsågoda att kliva på.

  114. -Välkomna till Möckelngymnasiet.
    -Tack så mycket.

  115. Vi vill att ni ska lyckas
    med era studier.

  116. Som ni säkert vet finns det olika
    grupper av program på gymnasiet.

  117. Vi har de högskoleförberedande
    och de yrkesförberedande.

  118. Har vi några rörmokare
    eller VVS:are här?

  119. Någon elektriker, då?

  120. Här har vi toaletterna
    som vi gör övningar på.

  121. En övning till.

  122. Det kallas för avloppsgroda.
    Det gör vi också.

  123. Det ska vara rätt höjd
    och allt ska sitta rätt-

  124. -så att inte toan går in i väggen.
    Det är jättenoga när man mäter.

  125. Välkomna.

  126. Samhällsvetenskapsprogrammet.

  127. Jag gissar på att ni har tankar på
    vad ni vill bli efter gymnasiet-

  128. -och att ni vill läsa vidare
    på universitetet.

  129. För att skillnaden ska bli tydlig:

  130. Ett C på ett arbete på högstadiet
    räcker nog till ett E eller D här.

  131. Får ni ett A på högstadiet
    så är det ett C eller kanske B här.

  132. Det är stor skillnad.
    Jättestor skillnad.

  133. Vi kollar filmen här. Musik också.

  134. Det finns mycket som jag kan tänka mig
    att jobba som.

  135. Typ advokat, jurist, ekonom
    eller något sådant.

  136. Jag tror att det kan passa.

  137. Jag har bra betyg i de ämnen
    som jag tror handlar om det-

  138. -typ språk, matematik,
    samhällskunskap och sådant.

  139. Man kan söka jobb direkt
    eller fortsätta läsa.

  140. Totalt är det 40.
    17 av 40 så är man godkänd.

  141. Det beror lite på hur många
    C- och E-poäng man har klarat.

  142. C var cirka 26.

  143. Gränserna är lite flytande.
    Det är på ett ungefär.

  144. -Hördu, är du med?
    -Ja.

  145. Ska du lägga undan mobilen?

  146. -Är du med?
    -Ja.

  147. -16.
    -På del ett, ja.

  148. -Är det här första delen?
    -Lägg ihop de där.

  149. -Vad blir det?
    -30.

  150. Vad var gränsen, då?

  151. Bra jobbat.

  152. Felicia. Mycket bra.

  153. Emma. Du får skärpa dig nu.

  154. Fantastiskt.
    Ett fel, och det var ett slarvfel.

  155. -Asbra.
    -Grymt.

  156. Du hämtade upp dig bra på del 2.
    Riktigt snyggt.

  157. -Vänta.
    -Vadå "vänta"?

  158. Vad fan! Jag ville ha 19.
    Då skulle jag fått A.

  159. Vi får se. Hur långt ifrån var det?

  160. Hur långt ifrån var det?

  161. -Får jag ett A?
    -Ja.

  162. -Nej!
    -Jo!

  163. -Är du nöjd?
    -Ja.

  164. Mäktigt.

  165. Hur många A-poäng är det?

  166. -Fem, sex, tror jag.
    -Sex stycken?

  167. Du var starkare förra provet,
    men ett poäng ifrån.

  168. Jag har två frågor,
    för jag förstod inte hur du tänkte.

  169. Det kan bli ett poäng till.

  170. Ett poäng från C. Fan, vad fucked up.

  171. Bra. Du klarade godkänt.

  172. Du förklarade ju hur du räknade.

  173. Hörni! Lägg proven här.
    Tack för i dag.

  174. Håkan, jag vill prata med dig.

  175. Du är duktig,
    men du måste tro på dig själv.

  176. Förra provet
    hade du ju en bra bit över...

  177. -Varför ställer du inte upp här?
    -Jag vet inte.

  178. -Då gör du inte slarvfel.
    -Jag minns inte hur man gör.

  179. Rakt upp och ner som vanligt,
    med kommatecken under varandra.

  180. Det är fortfarande bra.

  181. Den här delen är klockren, men här
    är det lite för många slarvfel.

  182. Kommer du ihåg när jag frågade
    vad du ville gå på gymnasiet?

  183. Du sa att du drömde om
    att bygga ihop en bil.

  184. Då är det ju typ bilmekaniker.

  185. Sen sa du: "Men egentligen..."
    Vad var det du sa?

  186. Jaha. Typ så här...partiklar.
    Celler och sådant.

  187. -Du snackade om forskning.
    -Ja, cancer och skit.

  188. Det är ju tunga grejer,
    men det är coolt.

  189. Det måste inte vara bara en dröm.
    Jobbar man hårt, så...

  190. Det är mycket som är möjligt om man
    tror på sig själv och jobbar hårt.

  191. -Kan du tänka dig att gå natur?
    -Jag vet inte.

  192. Jag är inte en sådan person
    som tar mycket ansvar.

  193. -Kan du inte ändra på det?
    -Jag vet inte.

  194. -Det kommer väl med åldern.
    -Ja, kanske. Men det är...

  195. Bilmekaniker är också grymt.
    Att sätta ihop en bil är en konst.

  196. Men cancerforskning...
    Det är stora grejer du funderar på.

  197. Jag blir förvånad.
    Du pratar inte om det jätteofta.

  198. Det känns inte
    som om jag kommer klara det ändå.

  199. Så får du ju inte tänka.

  200. Det vet man aldrig.
    Mycket sitter i huvudet.

  201. Man ska ju drömma stort. Man kanske
    inte kan förverkliga alla drömmar-

  202. -men förverkligar man bara
    en liten procent-

  203. -så har man åstadkommit
    något jättestort.

  204. Tänker man "Jag skiter i drömmarna"
    så ger man upp för tidigt.

  205. Jag tycker om att hålla på
    och utveckla kroppen.

  206. Jag tycker om att kunna göra grejer
    som man inte kan göra.

  207. Som att bota cancer.
    Jag har många andra idéer också.

  208. Det går inte.
    Man måste ha tillräckligt höga betyg.

  209. Jag berättar inget för att inte
    inge falska förhoppningar.

  210. De ska inte tro att jag är något
    som jag inte kan bli.

  211. Jag tänker: "Jag slösar tid.
    Jag kommer ändå inte dit."

  212. Inom boxningen har jag chansen.
    Det kan jag tjäna pengar på.

  213. Därför kastar jag undan allt annat.

  214. Jag håller inte på med boxning
    för att jag tycker om att slå folk.

  215. Jag gör det för att jag vill bli rik
    - det vill alla.

  216. Jag har en utväg där.

  217. Jag tar den, fastän jag kanske inte
    skulle göra det med hjärtat.

  218. -Man måste ha visioner.
    -Jag tänker stort.

  219. Om tio år förväntar jag mig inte
    att bo i Sverige-

  220. -utan kanske i USA.

  221. Att boxas där och ha ett fint hus.

  222. Man vet aldrig.
    Ingen vet ju hur framtiden ser ut.

  223. Man kan bara hoppas och vänta och se.

  224. Jobb på bruket finns det inte längre.
    Det var trettio år sen.

  225. Det har hänt väldigt mycket i Sverige
    sen dess.

  226. I dag krävs det gymnasieutbildning -
    helst högskoleutbildning-

  227. -för att hitta jobb över huvud taget.

  228. Skolans uppgift är att visa
    att det finns andra saker.

  229. Tvinga dem att se andra saker.
    Får man säga så? Ja, det får man.

  230. Jag vill lämna den här staden
    så fort som möjligt.

  231. Det finns nog inte så mycket
    att hämta här.

  232. Jantelagen finns nog här.

  233. Om man är bättre, eller rik-

  234. -så brukar folk ofta
    snacka lite sämre om en, tror jag.

  235. -Jag undrar vad jag fick.
    -Tre B:n?!

  236. Janne har sänkt mig i alla ämnen,
    den jäveln.

  237. Alltså...

  238. Jag har tittat och gjort en elak sak.
    Jag tog med en medbedömare.

  239. Ser man att det varit högre tidigare
    så tänker man: "Jag vet att du kan."

  240. Det du ska fråga nu är hur du
    ska höja fysiken eller tekniken.

  241. Det är det vi är ute efter.
    Det blir inga problem-

  242. -men du måste börja leverera.

  243. Du kan inte räkna med att jag listar ut
    vad du menar. Du måste förklara.

  244. Du kommer att höja dig om du vill.

  245. Nästa utvecklingssamtal
    säger jag vad du ska göra.

  246. Förra gången hade jag
    dålig koll på er. Nu vet jag ju mer.

  247. Känns det okej? Det ska det inte göra
    - de där ska höjas.

  248. Just nu ska du tänka: "Nästa termin
    ska det vara bra mycket högre."

  249. Du är en av dem
    som ska höja sig rejält.

  250. Förmågan finns ju.
    Jag vill bara att du visar det.

  251. God jul på dig.

  252. Håkan. Får jag titta?

  253. Jag trodde att jag skulle få bättre
    av dig i fysik och kemi.

  254. Jag har ju skrivit under här.
    Det här är din grundnivå.

  255. Det här är vad du har visat,
    men du kan väl mer?

  256. -Kan du inte mer i fysiken?
    -Jo.

  257. Det är konstiga...
    Fråga svårare grejer.

  258. Du måste kunna förklara och motivera.

  259. Du gör så här: "Jag orkar inte.
    Jag har prov men ingen penna."

  260. Hur tänkte du då få ett högt betyg?

  261. Hur många av de här skulle du höja
    bara genom att orka saker?

  262. -Alla E:n.
    -Förstår du vad jag menar då?

  263. Du och Jon skulle kunna
    höja era snittvärden sjukt mycket.

  264. Upp med hakan. Nästa termin
    ska de där höjas betydligt.

  265. -Blir det något E i slutbetyg?
    -Kanske.

  266. Sätt som mål att ha minst D,
    sen kan du höja mer i vissa.

  267. Kom hit med dig. God jul, grabbhalva.

  268. En klass har ingen geografibok.
    Det finns inga pengar till böcker.

  269. Det här är utfallet.
    Det här är hur det verkligen ser ut.

  270. Det var tio år sen
    jag såg en politiker här.

  271. Det är jätteskönt att ni är här.
    Nu vet ni ju vad vi pratar om.

  272. Det är intressant att se.

  273. Vi har pratat om "th"-ljudet.

  274. -Vilka bokstäver är det?
    -Först "t", va? "Tf"?

  275. Tänk på "th".
    Det är två bokstäver ihop...

  276. -"Th".
    -Ja.

  277. -Läs vad du har skrivit.
    -"Ken's family got a letter."

  278. -"The letter weren't normal."
    -Där är det punkt, ja. Bra.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bruksmentaliteten hänger kvar

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I Karlskoga har företaget Bofors inneburit en garanterad arbetsplats efter gymnasiet för kommunens unga. Vad gör denna anställningstrygghet för motivationen att läsa vidare på högskola eller universitet? Bruksmentaliteten lever kvar i Karlskogas ungdomar men trots detta drömmer många om en annan framtid än som arbetare i den lokala fabriken.

Ämnen:
Pedagogiska frågor, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Barn och ungdom, Differentieringsproblem, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Pojkar, Samhällsvetenskap, Sociologi, Undervisning, Unga män, Utbildningsval, Yrkesval
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Pojkarna är lika bra

Avsnitt 1 av 8

Att börja i nian. På Skrantaskolan i Karlskoga ligger pojkarna 55 poäng efter flickorna. Håkan får börja i årskurs nio med omprov från åttan och Alexander inser att hans trötthet ligger i vägen för hans ambitioner om att höja betygen. Före detta eleven Tom kommer till skolan för att motivera. Han menar att pojkar förväntas prestera sämre och att de måste stå emot det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Lärarna gör olika

Avsnitt 2 av 8

Det krävs ett tydligt ledarskap i klassrummet, men lärarna tycker sig inte fått med sig den kunskapen från lärarutbildningen. Alexander menar att boxningen fått honom på fötter och lärarna försöker komma överens om hur de ska göra med mobilerna i klassrummen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Bruksmentaliteten hänger kvar

Avsnitt 3 av 8

I Karlskoga har företaget Bofors inneburit en garanterad arbetsplats efter gymnasiet för kommunens unga. Vad gör denna anställningstrygghet för motivationen att läsa vidare på högskola eller universitet? Bruksmentaliteten lever kvar i Karlskogas ungdomar men trots detta drömmer många om en annan framtid än som arbetare i den lokala fabriken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Politikerna besöker Skrantaskolan

Avsnitt 4 av 8

Politiker besöker Skrantaskolan och lärarna försöker förmedla vad som krävs för effektivare undervisning och bättre skolmiljö. Skrantaskolan är i behov av tekniska hjälpmedel och ökade resurser. Inför politikerna berättar skolans lärare om hur de försöker undervisa elever med hjälp av föråldrade datorer och labbutrustning från 1970-talet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Kränkningar på nätet

Avsnitt 5 av 8

Några av eleverna på Skrantaskolan i Karlskoga har haft konflikter på sociala medier. Skolkuratorn Linn har uppmärksammat att en del killar känner sig otrygga av konflikterna och är rädda för att bli kränkta på sociala medier. När killarnas otrygghet går ut över deras skolarbete börjar skolans personal att fundera över skolans ansvar. Bör skolan försöka lösa elevdispyter på Internet?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Föräldrarnas betydelse för motivationen

Avsnitt 6 av 8

Hur kan föräldrar motivera sina barn att gå till skolan? Frånvaron är hög bland Skrantaskolans niondeklassare. Skolans rektor menar att elevernas föräldrar måste samarbeta med skolan för att höja både närvaro och betyg. Många av föräldrarna har ingen högre utbildning. De kan därför ha svårt att hjälpa sina barn med läxorna och motivera dem till att gå på lektionerna. Hur kan dessa föräldrar visa sina barn att skolan är viktig och bör prioriteras?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Behov av motivation oavsett nivå

Avsnitt 7 av 8

Ska lärare prioritera elever som riskerar att bli underkända framför elever som kommer bli godkända? Jon är en elev med bra betyg men gör inte sina läxor och känner att han mest "sitter av" lektionstiden. Läraren Fredrik ser Jons situation och anstränger sig för att Jon ska känna arbetslust och engagera sig i skolan. Hur ska man göra för att motivera alla elever, oavsett vilken nivå de ligger på?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Skolavslutning

Avsnitt 8 av 8

Vårterminens sista veckor nalkas och grundskolan är snart slut för Skrantaskolans niondeklassare. Tiden har kommit för lärarna att diskutera elevernas slutbetyg och många funderingar uppstår. Lärarna reflekterar över om de har haft samma förväntningar på alla elever oavsett genus och hur de ska motivera eleverna till att studera vidare på gymnasiet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Inspirerande matematik

Resonera och kommunicera i matte

Matematik är ett språk man utvecklar hela livet. Lär man sig ett nytt språk får man ett ökat självförtroende. Pernilla Tengvall och Hanna Almström, båda NO- och mattelärare, talar om fem strategier för ett formativt förhållningssätt där ett gott gruppklimat och delaktighet är några av hörnstenarna. Inspelat i februari 2014. Arrangör: Umeå universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Måste killar halka efter i skolan?

Att tjejer i genomsnitt får bättre betyg än killar konstateras nästan pliktskyldigt varje höst när skolresultaten analyseras. Skillnaderna har funnits länge och syns globalt. Vi ställer frågan om varför det ser ut så här? Och vad kan man göra åt det? Vi besöker en skola där betygsskillnaderna mellan killar och tjejer började jämna ut sig när skolan satsade på att höja allas resultat.

Fråga oss