Titta

Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Om Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Det krävs ett tydligt ledarskap i klassrummet, men lärarna tycker sig inte fått med sig den kunskapen från lärarutbildningen. Alexander menar att boxningen fått honom på fötter och lärarna försöker komma överens om hur de ska göra med mobilerna i klassrummen.

Till första programmet

Skolpojkarna - teckenspråkstolkat : Behov av motivation oavsett nivåDela
  1. -Tja! Är Alex där inne?
    -Nej, han har försvunnit.

  2. -Är det sant? Han har inte varit med.
    -Nej, han stack hem eller nåt.

  3. Nämen!

  4. -Vet du var Alex är?
    -Nej, jag tror att han är hemma.

  5. Mådde han dåligt, eller?

  6. Skicka snap till honom,
    då svarar han.

  7. -Skicka snap: "Ring Fredrik."
    -Det kan du göra själv.

  8. -"Call me!" Har du skickat?
    -Nu.

  9. Så. Han kommer säkert inte att svara.

  10. Väsentligt mål för
    den högre undervisningen måste vara-

  11. -att tillgodose samhällets behov
    av utbildat folk av olika kategorier.

  12. Varför lyckas vi med tjejerna?
    Varför misslyckas vi med killarna?

  13. Det är tonåringar. De är helt inne på
    att "jag vill bli bekräftad".

  14. Det är inte så lätt att göra en
    person som inte bryr sig om nånting-

  15. -till att skolan
    ska bli hela deras liv.

  16. Man måste lyda regler som kanske inte
    ens har nåt med skolan att göra.

  17. Det är de
    som kan ta makten över sina egna liv.

  18. Jon, får jag snacka lite med dig?
    Kan vi ta några grejer?

  19. Kolla, det är bra. Den är grym.

  20. Jag har inte gjort en läxa
    sen femman.

  21. Om jag läser nånting
    så lär jag mig det på en gång.

  22. Du är duktig på matte, men
    vissa grejer kan man inte få med sig-

  23. -om man inte tränar. Om man inte har
    gjort det förut, är det inte givet-

  24. -att flytta kommatecknet ett steg
    däråt, så att man får så där.

  25. -Jag tror att du fattade det i dag.
    -Ja, det var bara att du sa det.

  26. Du har ju potential att nå
    absoluta toppbetygen i många ämnen-

  27. -men man måste träna
    även om man har rätt tänk.

  28. Annars kan man missa
    en massa grejer.

  29. Jag är ju din lärare och
    ska peppa dig. Det är min uppgift.

  30. Jag ska se till att du har grejer
    att bita i, som känns meningsfulla.

  31. Man vill ju få lite utmaningar.
    Eller?

  32. Eller vill du bara att det
    ska vara soft och lättaste vägen?

  33. Det har alltid varit så i skolan,
    även om jag har frågat om saker.

  34. -Jag är van vid det.
    -Har du inte fått nog med utmaningar?

  35. -Nej, så...
    -Då tappar du sugen.

  36. -Ja.
    -Det blir inte intressant.

  37. -Så du hade velat ha fler utmaningar.
    -Mm.

  38. Det är inte bara att du tänker:
    "Jag jobbar så lite som möjligt."

  39. Nej. Jag har frågat sen jag
    började skolan om svårare saker.

  40. Men jag har inte fått det.

  41. Det här gäller alla ämnen för dig. Du
    tycker att det är för få utmaningar.

  42. Även i SO-ämnen?

  43. Men du känner inte
    att du bara sitter av tiden, då?

  44. Så känner jag hela tiden. I skolan.

  45. -Du skulle inte behöva vara här.
    -Typ, men jag måste.

  46. Det är ju skolplikt. Men nu blir jag
    nästan lite ledsen när jag hör det.

  47. Det finns fruktansvärt mycket
    som man skulle kunna göra-

  48. -så det känns meningsfullt.

  49. Med facit i hand kanske man skulle
    ha haft sånt här snack lite tidigare.

  50. Här i grundskolan
    behandlas man som ett barn.

  51. Man känner sig instängd
    för man måste lyda regler.

  52. Det är skönt att gå vidare
    till en annan del av livet.

  53. Nu har vi fått besked från gymnasiet.

  54. Vi har haft några nationella prov.
    Vi behöver samla ihop oss litegrann.

  55. Många elever håller på
    att dippa ganska rejält, tycker jag.

  56. -Vad gör vi med dessa?
    -Många, sen efter sportlovet...

  57. ...har börjat trappa ner. Jag
    har försökt säga: "Det går inte än."

  58. "Ni måste kämpa, fortsätta försöka.
    Kom igen."

  59. Men många
    har det tungt och besvärligt-

  60. -både med sig själva
    och med studierna.

  61. De har kommit in på gymnasiet.
    De behöver inte göra mer.

  62. Vi måste försöka hålla i, så de
    inte såsar bort den sista månaden.

  63. Annars blir det rörigt och stökigt,
    och de behöver få med sig allt ändå.

  64. Spänningar ökar hela tiden.

  65. De fladdriga blir mer fladdriga,
    de nervösa blir mer nervösa.

  66. Spänningen stiger.
    Ska vi sticka hål på den?

  67. Brännbollsturnering
    eller nåt annat kort?

  68. En fajt mellan klasserna? Då får de
    ut lite frustration och kan börja om.

  69. Tror vi på att det får dem att orka,
    eller blir det ett bryt bara?

  70. -Tar de sommarlov då?
    -Det blir en dag att vara hemma.

  71. Nej, då är det ingen idé. Då
    är det bättre att göra nånting här.

  72. Att de inte presterar,
    hur yttrar det sig?

  73. Sitter de bara? De sitter
    med pennan i hand och skriver inte.

  74. Det är lite dåligt med action.
    De säger att de är klara med allt.

  75. Några har slagit av på takten. Andra
    orkar inte, de är för uppskruvade.

  76. -Över...?
    -Andra saker.

  77. "Snart slutar vi.
    Gymnasiet. Min framtid."

  78. "Får inte jag vara hos dig är mitt
    liv slut! Vi ska skiljas för evigt."

  79. Jag ska prata om fysik,
    men får bara ett finger.

  80. Jag har inte fattat
    vad som är viktigt i livet.

  81. Jag kanske ser nån nyans hos mig,
    men jag jagar på dem mer i stället.

  82. Jag ökar mitt eget tryck på dem.

  83. Jag försöker säga: "Nu är det slöjd.
    Nåt annat i huvudet ska inte finnas."

  84. "Nu är det en timme slöjd, då är det
    bara att spola ur huvudet. Slöjd!"

  85. Sen finns en massa bekymmer, men det
    mesta är meningslösa bekymmer.

  86. Det gäller struktur och prestation.
    Det är prestation vi sätter betyg på.

  87. Många tror att man är ett offer.
    Man är ett offer för sin egen tanke.

  88. Lusten far hit och dit.
    Så funkar det ju inte.

  89. Nån annan som har nåt på hjärtat
    just nu? Har jag glömt nåt?

  90. -Var positiva nu!
    -Ja, nu går vi och är positiva. Yes!

  91. Tack för i dag.

  92. Vadå? Sitter jag bredbent?
    Fan, jag har bajs här.

  93. -Kepsarna.
    -De är på.

  94. -Klart vi ska ta av oss kepsarna.
    -Som i träslöjd måste vi täcka håret.

  95. -Klara, snälla, skärp dig.
    -De har inte gjort frissorna i dag.

  96. Vi ska ha vårkonsert,
    så vi ska öva lite. Är ni med?

  97. Är ni med på att
    om man ska få det att låta bra...?

  98. -Om man står så, går det inte bra.
    -Jag står inte så.

  99. Härligt, ungdomar!
    Det kommer att bli kanon.

  100. Alex, Christoffer och Emanuel,
    kepsar av.

  101. Sista lektionen innan vi kör
    sista delen på nationella.

  102. Det kommer att gå bra. Hänger alla
    med nu, då? - Alex, var är ditt?

  103. Ta det och titta i, i alla fall.

  104. "Hur många kvadratkilometer
    täcker oljan?"

  105. Det ska vi svara på.
    Hur kan vi räkna ut den här basytan?

  106. Dela v och h.

  107. Hur många
    skulle klara den här uppgiften?

  108. Ingen? Jo, kom igen.

  109. -Jag har ont i huvudet. Sluta.
    -Ont i huvudet? Gå och dricka lite.

  110. Ta lite luft och gå och drick.

  111. Nån mer uppgift? B?

  112. Vad står det då?

  113. Nian har varit lite rörig.
    Alltså, turbulent.

  114. Koncentrationen har varit jättehög,
    ibland jättelåg.

  115. Jag är glad
    att jag har klarat de flesta betygen.

  116. Så länge jag är godkänd,
    så är jag nöjd.

  117. Jag är ingen plugghäst. Det är
    inte så viktigt att få högsta betyg.

  118. Bara jag har godkänt, så.

  119. -Du, vad är det som händer?
    -Jag vet inte.

  120. -Har Sebbe gjort nåt?
    -Ja, jag slog ner honom.

  121. -Är det nån Linnebäck-schism?
    -Det är Linnebäcksmaffian.

  122. Ni är ledare för var sitt gäng. -
    På riktigt, kan vi hitta på nånting?

  123. -Vi håller på med Ipad.
    -Vill du ha med dig och träna i dag?

  124. -När? På språkvalet?
    -Ja. Jag är orolig.

  125. Vi har betygsvarning i matte nu,
    eftersom det är en dipp.

  126. Du var på väg upp mot D-C,
    nu är det...

  127. -Jag sitter fast. Jag har lektion.
    -Släpp Sebbe, då.

  128. -Det är kidnappning.
    -Låt Sebbe gå nu.

  129. Du fattar var jag menar.
    Du var på ett D.

  130. Drömmen var
    att du först skulle klara godkänt.

  131. Sen fick du inte bara godkänt,
    utan gick mot ett högre betyg.

  132. Nu ligger du på gränsen till
    att klara kursen.

  133. Det handlar om
    att du inte gör nånting.

  134. Du måste visa att du kan.
    Och tro på dig själv också.

  135. Du blir ju arg när du får uppgifter
    som du tror att du inte klarar av.

  136. -Lyssnar du på mig?
    -Ja, det gör jag. Jag blir arg.

  137. -Har jag fel, eller?
    -Nej.

  138. Du får den här på språkvalet,
    så kör vi lite medium-uppgifter-

  139. -så du känner att du har en bra nivå
    inför i morgon.

  140. Tja. Du...

  141. Är det okej om han får öva lite matte
    eller ska ni köra nånting särskilt?

  142. Nej, det går bra.

  143. De har haft en massa dippar, allihop.
    De har liksom "down"-perioder.

  144. Det måste man förstå. Det är
    en väldigt jobbig period för dem.

  145. De är tonåringar. Det som
    var bra i går kan vara helvete i dag.

  146. Man har ingen aning.

  147. Du har att hantera det.
    Ibland finns det inget rätt.

  148. Just nu är eleven så pass frustrerad
    att den måste få utlopp för nåt.

  149. Vi är från Unga Klara
    och Folkteatern i Gävle.

  150. Två teatrar som har gjort före-
    ställningen "Vad ska du ha mig till?"

  151. Vi ska spela den för er i dag.
    Superroligt att vara här.

  152. Då kör vi! Välkomna in.

  153. -Du tror att du vet nåt om mig.
    -Gör jag?

  154. Jag vet hur ni lärare pratar.
    Jag vet vad ni säger.

  155. Redan på dagis,
    i första klass, i tvåan...

  156. ...kan man se
    vem det kommer att gå åt helvete för.

  157. Jag bara frågar: Om det syns så jävla
    tydligt, varför går jag då kvar här?

  158. Jag är bara här
    för att jag är tvingad. Du vet det.

  159. -Vet du att jag har en plikt?
    -Nej.

  160. Jag har en plikt
    att se till att du får godkänt.

  161. Jag kan skita i vad du blir, men kan
    inte skita i att du inte får godkänt.

  162. Så jag ska hjälpa dig
    att bli godkänd, så du får bra betyg?

  163. -Jag får inte betyg.
    -Det ska du vara tacksam för.

  164. -Efter ett misstag är det kört.
    -Varför ska du ge upp?

  165. Jag ger inte upp. Jag tar en
    annan väg. Det är hela systemets fel.

  166. Man säger till mig att jag har
    världens viktigaste jobb. Sant.

  167. Jag känner det själv.

  168. Framtidens vuxna, som du-

  169. -ska träna sina hjärnor och få en bas
    för att kunna veta allt de behöver...

  170. -...för att dra världen framåt.
    -Folk försöker bara överleva.

  171. Försöker du bli kompis med mig nu?
    Jag vill inte ha dig som kompis!

  172. Det är äckligt. Du är min lärare, ju!

  173. -Du gav mig ett F.
    -Hur ska jag snacka så att du fattar?

  174. Du är ju smart.

  175. Alla vill ha makt över sitt eget liv.
    Varenda en här inne. Varenda en.

  176. Okej. Vad har vi sett här nu? Vilka
    är personerna vi har fått följa?

  177. -Vad handlar det här om?
    -Lärare och elev.

  178. -Var utspelar sig samtalet?
    -I klassrummet.

  179. Var det ett givande samtal?

  180. Var det trovärdigt?
    Kan det gå till så här?

  181. Ni går ju i skolan. Ni har haft
    minst ett samtal med era lärare.

  182. Ni går i nian, så ni kanske
    har haft nio samtal med era lärare.

  183. -Kan det gå till så här?
    -Jag har haft hundra stycken, typ.

  184. Inte ens nio, utan hundra.
    Kan du känna igen dig i det här?

  185. Nej. Jag är inte lika aggressiv.

  186. -Var den här eleven aggressiv?
    -Ja, fett aggressiv.

  187. På slutet sa läraren till eleven "jag
    vill ge dig makt över ditt eget liv".

  188. Vad är
    att ha makt över sitt eget liv?

  189. -Vad är att ha makt över sitt liv?
    -Jag vet inte.

  190. -Har du makt över ditt liv?
    -Nej.

  191. -Vem har det, då?
    -Mina föräldrar.

  192. -Har fler makt över ditt liv?
    -Skolan.

  193. Jag skulle vilja att man
    fick lära sig saker på sin egen nivå.

  194. Så att de som har svårt
    får lära sig på sin nivå-

  195. -medan andra får lära sig på
    sina egna, ju högre upp de kommer.

  196. De som ligger risigast till
    ägnar man mest tid åt, tyvärr.

  197. Det är sällan jag plockar in en elev
    som fungerar, för att motivera högre.

  198. -Du, får jag testa en sak på dig?
    -Okej.

  199. Vilket tal ska stå i stället för x?
    Om du aldrig har räknat algebra.

  200. -Vad är det som ska stå?
    -3.

  201. Fortsätt.
    Man gör ett uppdrag med tio frågor.

  202. När man ser att man kan det, kan man
    välja att gå vidare till nästa nivå.

  203. -Bra eller dåligt?
    -Jag vet inte.

  204. -Skulle det vara mer motiverande?
    -Jag vet inte än.

  205. Jag tänker inte på
    vad som kommer att motivera mig.

  206. -Jag kan pröva det.
    -Jag vill ta reda på det bara.

  207. Jag har bara lagt in exempel. Några
    jättelätta och några lite svårare.

  208. Testa bara. - Håkan, du kan vara med.

  209. Om du får alla rätt
    kan jag köpa en glass.

  210. -Gillar du glass? Choklad?
    -Nej.

  211. -Lakrits? Vad gillar du, då?
    -Han gillar proteinbar.

  212. -Du behöver inte köpa nånting.
    -Proteinbar?

  213. Du får en powerbar
    för varje uppdrag du klarar.

  214. -Nej, inte jag.
    -Här tar vi saken i egna händer!

  215. Känns det bra?
    Bronsmedalj än så länge.

  216. Det är lite töntigt upplägg,
    men vore en annan form av app bra?

  217. Skulle det vara bra att få välja
    själv hur fort fram du vill gå?

  218. -Jag tror det.
    -Att du väljer själv?

  219. Vi testar det här med några fler
    svåra grejer, så får vi se. Tja.

  220. 50 procent. Jag har gjort
    matteuppdrag till Alex, som ett spel.

  221. Ett uppdrag. Han vill ju få alla
    medaljer, pokaler och diamanter.

  222. -Det låter ju smart.
    -Han kan få trada dem mot en glass.

  223. -Ett trading-system. Det är kul.
    -Hoppas du får ett kvitto i morgon.

  224. Ja, hoppas det. Nu är han uppe på 55
    procent redan. Det är tjugo uppdrag.

  225. Lycka till. Ha det riktigt bra.

  226. -Sista gången.
    -Sluta!

  227. -Vi kommer aldrig mer att träffas.
    -Sluta!

  228. Det kommer vi visst, det.

  229. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

  230. Var nöjd med allt som livet ger
    och allting som du kring dig ser

  231. Glöm bort
    bekymmer, sorger och besvär

  232. Var glad och nöjd för vet du vad
    en björntjänst gör ju ingen glad

  233. Var nöjd med livet som vi lever här

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Behov av motivation oavsett nivå

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ska lärare prioritera elever som riskerar att bli underkända framför elever som kommer bli godkända? Jon är en elev med bra betyg men gör inte sina läxor och känner att han mest "sitter av" lektionstiden. Läraren Fredrik ser Jons situation och anstränger sig för att Jon ska känna arbetslust och engagera sig i skolan. Hur ska man göra för att motivera alla elever, oavsett vilken nivå de ligger på?

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Lärare och elever, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Skolan, Skolpersonal, Skolsociala åtgärder, Studiemotivation, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Skolpojkarna - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Pojkarna är lika bra

Avsnitt 1 av 8

Att börja i nian. På Skrantaskolan i Karlskoga ligger pojkarna 55 poäng efter flickorna. Håkan får börja i årskurs nio med omprov från åttan och Alexander inser att hans trötthet ligger i vägen för hans ambitioner om att höja betygen. Före detta eleven Tom kommer till skolan för att motivera. Han menar att pojkar förväntas prestera sämre och att de måste stå emot det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Lärarna gör olika

Avsnitt 2 av 8

Det krävs ett tydligt ledarskap i klassrummet, men lärarna tycker sig inte fått med sig den kunskapen från lärarutbildningen. Alexander menar att boxningen fått honom på fötter och lärarna försöker komma överens om hur de ska göra med mobilerna i klassrummen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Bruksmentaliteten hänger kvar

Avsnitt 3 av 8

I Karlskoga har företaget Bofors inneburit en garanterad arbetsplats efter gymnasiet för kommunens unga. Vad gör denna anställningstrygghet för motivationen att läsa vidare på högskola eller universitet? Bruksmentaliteten lever kvar i Karlskogas ungdomar men trots detta drömmer många om en annan framtid än som arbetare i den lokala fabriken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Politikerna besöker Skrantaskolan

Avsnitt 4 av 8

Politiker besöker Skrantaskolan och lärarna försöker förmedla vad som krävs för effektivare undervisning och bättre skolmiljö. Skrantaskolan är i behov av tekniska hjälpmedel och ökade resurser. Inför politikerna berättar skolans lärare om hur de försöker undervisa elever med hjälp av föråldrade datorer och labbutrustning från 1970-talet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Kränkningar på nätet

Avsnitt 5 av 8

Några av eleverna på Skrantaskolan i Karlskoga har haft konflikter på sociala medier. Skolkuratorn Linn har uppmärksammat att en del killar känner sig otrygga av konflikterna och är rädda för att bli kränkta på sociala medier. När killarnas otrygghet går ut över deras skolarbete börjar skolans personal att fundera över skolans ansvar. Bör skolan försöka lösa elevdispyter på Internet?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Föräldrarnas betydelse för motivationen

Avsnitt 6 av 8

Hur kan föräldrar motivera sina barn att gå till skolan? Frånvaron är hög bland Skrantaskolans niondeklassare. Skolans rektor menar att elevernas föräldrar måste samarbeta med skolan för att höja både närvaro och betyg. Många av föräldrarna har ingen högre utbildning. De kan därför ha svårt att hjälpa sina barn med läxorna och motivera dem till att gå på lektionerna. Hur kan dessa föräldrar visa sina barn att skolan är viktig och bör prioriteras?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Behov av motivation oavsett nivå

Avsnitt 7 av 8

Ska lärare prioritera elever som riskerar att bli underkända framför elever som kommer bli godkända? Jon är en elev med bra betyg men gör inte sina läxor och känner att han mest "sitter av" lektionstiden. Läraren Fredrik ser Jons situation och anstränger sig för att Jon ska känna arbetslust och engagera sig i skolan. Hur ska man göra för att motivera alla elever, oavsett vilken nivå de ligger på?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Skolavslutning

Avsnitt 8 av 8

Vårterminens sista veckor nalkas och grundskolan är snart slut för Skrantaskolans niondeklassare. Tiden har kommit för lärarna att diskutera elevernas slutbetyg och många funderingar uppstår. Lärarna reflekterar över om de har haft samma förväntningar på alla elever oavsett genus och hur de ska motivera eleverna till att studera vidare på gymnasiet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Pedagogiskt ledarskap i förändring

Ledarverktyg för kunskapsutveckling

Vad händer när resultat blir ett starkt fokus i arbetet med pedagogiskt ledarskap? Guri Skedsmo är professor vid Universitetet i Oslo och vid Pädagogische Hochschule Zug i Schweiz. Hon berättar om norsk forskning på samband mellan skolledarverktyg och resultatuppföljning. Från rektorsprogrammets forskningskonferens 2017. Inspelat den 8 maj 2017 på Clarion Hotel i Stockholm. Arrangör: Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Den digitala djungeln

Digitaliseringen av skolan går undan och lärare har idag en uppsjö av digitala läromedel att välja bland, många med fagra löften om pedagogiska genvägar. Inte sällan erbjuds apparna och programmen kostnadsfritt. Men vem har egentligen koll på vilka digitala läromedel som fungerar? Björn Sjödén har granskat digitala läromedel och säger att det saknas vetenskaplig validering och standardisering av dem. Han varnar för att de i värsta fall riskerar att hämma elevernas lärande.

Fråga oss