Programmera mera - teckenspråk

Om Programmera mera - teckenspråk
Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster och samband. Vi vill på ett lustfyllt sätt visa och berätta om grunderna i programmering och om tankesätt kring programmering. Programledare: Gabriella Della Morte Pålstam.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien på Google+Dela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

I vår vardag finns det många
saker som styrs av datorer.Och för att datorer ska fungera
måste de programmeras.Men vad är egentligen
programmering?Det är som att ge datorn
instruktioner och de kallas kod.Och utan kod fungerar inte
datorerna som vi vill.Jag tycker att alla
ska få lära sig att programmera.Och för att lära sig behövs mer
än att sitta och skriva kod.Här är övningar för att träna
morgondagens programmerare.Då ska vi se
vilka tre som kommer hit i dag.Hej! Jag heter Alma.
Jag är 11 år.På fritiden tycker jag om
att vara med kompisar och så.Hej! Jag heter Elsa,
och jag är 11 år--och jag älskar
att dansa på fritiden.Hej! Jag heter Hugo.
Och mitt fritidsintresse
är simning.-Hej!
-Hej!Välkomna hit.
Vad roligt att ni är här.I dag kommer vi att jobba
med programmeringsspråk.Då undrar jag: Kan ni
några andra länders teckenspråk?Hugo, du kan isländskt tecken-
språk. Kan du visa några tecken?Ja, "tv-spel". Det tecknar man
så här på Island.Tv-spel. Ja, helt olika.
Elsa, kan du
nåt annat lands teckenspråk?Jo, "robot"
tecknar man i Japan så här.Jaha, robot.
- Du då, Alma?Ja, på turkiska
tecknar man "dator" så här.Dator, ja det är verkligen
olika tecken.Det märks
att ni kan olika språk.Nu ska vi jobba
med programmeringsspråk.Jag har förberett tre övningar i
studion som ni ska göra själva.När ni är färdiga
kommer ni tillbaka hit till mig.-Är ni beredda?
-Ja.Varsågoda.
I dag fokuserar vi på språk-
-som gör så att
datorerna gör som vi vill.Men vad de inte vet
är att de får en fråga--i slutet av programmet
för att se om de lärt sig nåt.Nu ska det bli spännande att se
om de kan lösa uppgifterna.Åh! Wow!
-Kolla paddan.
-Ja.Datorn har sitt eget språk som
heter binärkod eller maskinkod--och skrivs
med ettor eller nollor.Ett betyder "på",
till exempel att lampan tänds.Noll betyder "av",
och lampan släcks.Nu till er uppgift.
Ni ska skriva ordet "kod"--med hjälp av
att tända rätt lampor.För att veta vilka lampor
som ska vara tända och släckta--så tittar ni
på ASCII-tabellen bredvid er.Där ser ni att varje bokstav
har en egen kod.Följ tabellen
och tänd rätt lampor.Om en enda lampa blir fel
då blir hela ordet fel.Det gäller att ni är noggranna,
kontrollerar och samarbetar.Och ni har bara
två minuter på er, så kör!Skynda! Ditåt!
-Vilken bokstav börjar vi med?
-Första bokstaven är K.-K, okej. Var finns K?
-Där.-Först 0.
-Tänd.-Släck.
-Släck.Nästa. Tänd.
-Släckt.
-Släckt.Tänd, tänd.
Datorer kan bara förstå
1 eller 0.Till exempel
0, 1, 0, 0, 0, 1, 1--betyder K, till exempel.
-Nästa bokstav.
-O.Här är O.
Bra att de delar upp arbetet.
Det gör man ofta--när man programmerar.
Det är inte en som gör allt.Här.
-Nu byter vi plats.
-Byt.-Vilken bokstav är det nu?
-D.Noll.
I första uppgiften
samarbetade vi bra--eller väldigt bra.
Vi funkade ihop direkt--fast vi inte känner varann
sen förut. Det var häftigt.Sen tänd.
Sen släckt, släckt.
Ja, vi är färdiga. Kom.
Ja. Bra!
Ja!
Yes!
Strålande! Maskinkod är svår
att läsa så vi har utvecklat--flera programmeringsspråk
som är lättare att läsa.I datorn sitter sen
en kompilator som översätter.Under 2:a världskriget i USA
fanns en kvinna - Grace Hopper.Hon jobbade inom militären med
några av de första datorerna.Hon tröttnade på att skriva ut
maskinkoden. Det tog lång tid.Därför uppfann hon kompilatorn.
Efter kriget utvecklade hon
flera programmeringsspråk.Det finns många
olika programmeringsspråk.Och nu ska vi
titta närmare på tre av dem.Javascript.
C++.
Och Python.
När man programmerar
måste man vara noggrann.Minsta fel,
ett tecken eller stavfel--gör att ingenting fungerar.
På tavlans framsida sitter koden
för hur man säger åt datorn--att skriva "programmera mera"
på de tre programmeringsspråken.Men det finns
två buggar i varje.Så er uppgift blir nu
att hitta alla buggar--genom att jämföra baksidan av
tavlan som har den rätta koden--och sen sätta röda kryss
på framsidan där buggarna finns.Ni har två minuter på er så kör!
-Kör!
-Ja.Det ska alltså finnas
två fel i varje.-Ja.
-Jag väljer den.-Jag tar den.
-Och jag tar den.Jag visste direkt
vad jag skulle ta: Javascript.-A.
-A.-L.
-L.-L.
-Va? Nej, det stämmer inte.-Då är det fel. Det blir kryss.
-Ja.Om man råkar göra fel förstår
inte datorn vad man menar.Då funkar det inte.
-Vi byter plats.
-Då byter vi.I, N, T.
Jag valde C++.
Tre stycken såna här.
-Det finns bara två.
-Då måste det vara fel.-Ja.
-Hm, fel.Bra att de tog den
för den var lätt att missa.-Det är kryss.
-Då är det fel kanske.Jag valde Python.
-E, R, A.
-A, utropstecken.-Och två såna här.
-Nej!Ja, men då betyder det
att det är fel.Jag tycker om övningen
för man måste vara på--för att hitta buggen.
Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas!
Ja!
Ja!
Bra! Nu har ni klarat
två uppgifter--och vi är framme vid den sista.
Ni ska styra en robot
med hjälp av enkel kod.Uppgiften är att köra roboten
fram till rätt parkeringsplats.Men ni måste
trycka in all kod från början.Ni har tre minuter på er.
Varsågoda.Vad är det för nåt?
Jag tyckte det såg ut
som ett konstigt djur.-Hur ska vi göra?
-Vi måste ha en plan.Vi måste planera
hur bilen ska köra.Ja.
-Vi måste räkna rutorna.
-Ja, det har du rätt i.-Vi måste bestämma parkering.
-Ja, just det.Vi går dit.
-Den, eller?
-Ja.-Nu sätter vi i gång och räknar.
-Ja.Övningen känns lite svår-
-för hur ska man få den
att åka rätt på banan?Fram, fram, fram.
Bra att de har valt en person
som trycker in koden.-Nej!
-Vi måste göra om.-Ja, vi gör om.
-Bilen körde på huset.Vi måste skynda oss
men ändå trycka rätt.-Fram.
-Ja, hoppas att de hinner.Det verkar gå bra.
Det känns nervöst.
Det tror jag.
Ja, det är rätt.
Ja!
-Hej.
-Hej.-Hej.
-Välkomna tillbaka.Bra jobbat! Ni lyckades med
alla övningarna, även roboten.Jag tänkte se om ni lärt er nåt
så ni ska få en sista fråga--och om ni klarar den
då får ni var sin guldstjärna.-Är ni beredda?
-Ja.Det kan ju hända att det
blir fel när man programmerar.Nu vill jag ha var sitt exempel
på vilka sätt man kan göra fel--när man skriver kod.
Fel bokstäver,
eller typ en symbol för mycket.Och det kan också finnas
såna här tecken, eller så.-Har ni nåt svar?
-Kanske fel bokstav.-Eller för många bokstäver.
-Mm.Och ni då, har ni nåt svar?
Och det kan bli för många
eller för få symboler.Mm. - Och, du?
Man kan råka skriva två utrops-
tecken, fast det ska vara ett.Mm. Fel bokstav,
för många eller för lite. Mm.Det är rätt!
Ja!
Bra jobbat!
Nu får ni var sin guldstjärna.Tack.
Tack.
Bra jobbat, hör ni!
Jag hoppas att ni fortsätter
programmera mera. Hej då.Hej då.
Jag hoppas de går hem
och fortsätter lära sig.Med programmeringsspråk kan det
vara svårt att komma i gång--men sen är det bara
att öva, öva, öva.Och jag, jag ska klura ut-
-vad ska hitta på
till nästa gång.Textning: Cathrine Comber
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Programmeringsspråk och buggar
Avsnitt 4 av 5
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Deltagarna får testa på datorns eget språk, maskinkod, och hitta buggar i koden. Till slut ska deltagarna programmera en liten robot.
- Ämnen:
- Information och media, Teckenspråk, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
- Ämnesord:
- Databehandling, Datorer, Digital kompetens, Programmering, Programspråk, Teknik
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
Alla program i Programmera mera - teckenspråk

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Maskinkod
Avsnitt 1 av 5
Vi lär oss grunden bakom programmering och tankearbetet som krävs. Första utmaningen handlar om mönster. Deltagarna ska pärla varsitt halsband med samma mönster som färdiga armband. I den andra utmaningen ska deltagarna prova på datorns eget språk, maskinkod. I tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot att vattna en blomma genom att använda kodbrickor. Som slutfråga vill Gabriella veta vad en ASCII-tabell är för något.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Saker som är programmerade
Avsnitt 2 av 5
Vilka saker kan man ha hemma som är programmerade och hur skulle man kunna förbättra dem? Första utmaningen handlar om sortering efter villkor och deltagarna ska sortera glasögon efter instruktioner. I den andra utmaningen ska de plocka ut de saker som är programmerade ur en hylla med många olika saker. Den sista utmaningen handlar om att styra en robot med hjälp av pilar.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Robotar och loopar
Avsnitt 3 av 5
Varför använder programmerare "loopar"? Första utmaningen handlar om sortering. Deltagarna ska sortera klossar efter instruktioner som innehåller loopar. Andra utmaningen går ut på att öppna rätt kranar för att fylla saft i tomma bägare. I den tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot till att baka en tårta med hjälp av kodbrickor.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Programmeringsspråk och buggar
Avsnitt 4 av 5
Det finns över tusen olika programmeringsspråk som används för olika ändamål. Alla programmeringsspråk har en bestämd grammatik och stavning och gör man minsta lilla fel så fungerar ingenting. Karin Nygårds pratar med deltagarna om språk och vilka språk de kan. Deltagarna får testa på datorns eget språk, maskinkod, och hitta buggar i koden. Till slut ska deltagarna programmera en liten robot.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Algoritm och blockprogrammering
Avsnitt 5 av 5
Vad är en algoritm? Deltagarna får i uppdrag att sätta ihop en algoritm av kodremsor, göra datorspel med hjälp av blockprogrammering och få en robot att måla ett porträtt.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns