Titta

UR Samtiden - The conference 2014

UR Samtiden - The conference 2014

Om UR Samtiden - The conference 2014

Konferens med fokus på innovativa idéer, design och kultur i framkant. Tankespåren växlar mellan de globala flyktingströmmarna, gammal hederlig kreativitet och hur robotar och algoritmer underlättar vårt dagliga liv. Inspelat på Slagthuset i Malmö 19-20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Till första programmet

UR Samtiden - The conference 2014 : Fånga publikenDela
  1. Jag ska inte prata så mycket
    om musikbranschen.

  2. Frågan om att öka livslängden
    för innehåll kräver ett annat svar-

  3. -för om jag svarar i slutet
    hamnar det ur sitt sammanhang.

  4. Det är som...

  5. Vad heter tv-serien
    med forskarnördarna?

  6. "Big Bang Theory"! I inledningen-

  7. -går de snabbt från vårt ursprung
    ända till det första avsnittet.

  8. Jag ska göra nåt liknande, och jag
    ska börja med Philip Lieberman-

  9. -som är doktor i språkvetenskap.

  10. Han ville undersöka talets ursprung.

  11. Han har gjort det hela yrkeslivet.

  12. År 2007 gav han ut
    "The Evolution of Human Speech".

  13. Han tittade på människoskallar-

  14. -från miljontals år sen till nutid-

  15. -och försökte rekonstruera gommen,
    tungans läge och hur tänderna såg ut-

  16. -för att förstå
    när de första människorna pratade.

  17. Mycket berodde på struphuvudets läge.

  18. Han rekonstruerade det med skallar.

  19. Människor, alltså Homo sapiens,
    har funnits på jorden i 200 000 år.

  20. Vi har bara kunnat producera
    komplext tal-

  21. -de senaste 50 000 åren.

  22. För 50 000 år sen
    fick vi komplext tal.

  23. Tungans och struphuvudets läge
    och munnen kan producera det-

  24. -men inga andra kunde det.

  25. Neandertalarna var samtida,
    men de kunde inte göra det.

  26. Varför är det så viktigt?

  27. Det lät oss sprida komplexa tankar-

  28. -från min hjärna till din hjärna.

  29. Dessförinnan kunde vi sprida
    vissa tankar och idéer till andra-

  30. -men vi kunde inte uttrycka
    komplexa tankar förrän vi kunde tala.

  31. Vad blev då resultatet av det?
    Den första teknikexplosionen.

  32. 50 000 år sen - senpaleolitikum.

  33. Det var en tidsperiod då man skapade
    otroligt många helt nya redskap.

  34. Det var ingen arkeologisk utgrävning
    där de hittar en pilspets.

  35. De såg ingen förändring under
    väldigt lång tid, tiotusentals år-

  36. -men under den här tiden sker en
    explosionsartad ökning av tekniken.

  37. Det ledde till nästa teknikexplosion
    som inträffade samtidigt.

  38. Det var en kulturell explosion.

  39. Tekniken lät dem skapa
    de första smyckena.

  40. Här är en tand från en sabeltandad
    tiger som de gjorde ett halsband av.

  41. Det första musikinstrumentet kom då.

  42. Det är ett renhorn som de har borrat
    hål i, så att det kan alstra ljud.

  43. De första skulpturerna.
    Det här är en mammutbete.

  44. De sammanfogade fyra bitar
    för 35 000 år sen-

  45. -för att göra den där figuren.

  46. Helt plötsligt blev
    sånt som grottmålningar konstverk.

  47. De var inte bara bilder,
    utan konstverk.

  48. Vi har nog ett gemensamt behov
    att när vi får de här tankarna-

  49. -så vill vi kunna bevara dem
    och dela dem-

  50. -så vi började göra lådor där vi
    kunde lägga och förvara våra idéer.

  51. När vi väl började spara våra idéer
    skapade vi innehåll.

  52. Att ha ett samtal är en sak. När man
    sparar samtalet blir det innehåll-

  53. -som nu kan hamna på nätet.
    Resan fortsätter.

  54. Sen börjar vi utveckla skriftspråket,
    vilket kommer från talet.

  55. Ända för 3 000 år sen
    börjar man se...

  56. Nej, det var för 5 000 år sen.

  57. 3 000 år före Kristus födelse
    i Mesopotamien, som nu är Irak-

  58. -dyker det första biblioteket upp-

  59. -där man börjar sammanställa
    innehållssamlingar som kan sparas.

  60. Lådorna som vi förvarar innehållet i-

  61. -går från böcker till skivor...

  62. ...till musikvideor. Jag behöver väl
    inte visa er den här en gång till?

  63. Det är alltså inget nytt med
    att spara innehåll.

  64. Det är inget nytt med
    innehållets livslängd-

  65. -så vilket problem försöker vi lösa?

  66. Jag kan ju titta på Psys video
    om jag vill.

  67. Jag kan läsa Shakespeare.

  68. Jag kan till och med söka upp det
    allra första innehåll som sparades.

  69. Vi måste fråga oss nåt annat än hur
    vi förlänger innehållets livslängd.

  70. 1971 fanns det en ekonom-

  71. -som hette Herbert Alexander Simon-

  72. -och han sa...

  73. ...att i en värld
    som är rik på information-

  74. -kommer det att bli brist på nåt.

  75. En brist på vad det än är
    som informationen konsumerar.

  76. Det tar upp två huvudpunkter.

  77. År 1971, några årtionden
    före webbens tillkomst-

  78. -såg han en värld där vi matas med
    enormt mycket information.

  79. Facebookstatusar,
    Youtubeklipp, Twitterflöden...

  80. All möjlig information.
    Det skulle skapa en brist på nåt.

  81. All information
    skulle göra nåt till en bristvara.

  82. Det andra är
    att informationen som skapas-

  83. -faktiskt konsumerar nåt. Det är
    inte vi som konsumerar information.

  84. Information konsumerar oss. Den
    konsumerar tid och uppmärksamhet.

  85. Han kallade det "uppmärksamhets-
    ekonomin". Vi lever i den världen.

  86. Det handlar inte om
    att förlänga innehållets livslängd.

  87. Vi tävlar nu mot allas innehåll.

  88. Det kan inte finnas flera segrare-

  89. -för om jag ska lyssna på din skiva
    kan jag inte lyssna på en annan.

  90. Jag kan inte läsa två böcker
    eller se två tv-program samtidigt.

  91. Nu är det inte bara yrkesmän
    som skapar innehåll.

  92. Alla på Facebook gör det.

  93. Det där är min fru. Hon skämdes lite
    för att jag skulle visa den.

  94. Hon är en sån där
    som tar bilder av sin mat.

  95. Hon gjorde vegoburgarna för hand.

  96. Hon skämdes för att så få hade gillat
    den. Hon vill få hundratals "gilla".

  97. "Nej, visa inte den! Välj en annan."

  98. Vi tävlar nu mot
    användarproducerat innehåll.

  99. Nu när människor
    tar del av all information...

  100. Man kan säga att hela världens
    bevarade information-

  101. -kan nås med några fingertryck.
    De använder sina mobiltelefoner.

  102. Det medför att vi måste förändra nåt-

  103. -men inte marknadsföringsstrategin.

  104. Vi ska inte marknadsföra nåt bättre
    för folks telefoner.

  105. Det handlar om
    att skapa innehåll annorlunda.

  106. Vi måste sluta tänka
    att böcker är heliga.

  107. Jag vill bara sprida en tanke
    från min hjärna till din.

  108. Det mest effektiva sättet var kanske
    att skriva en bok-

  109. -men är det mest effektivt i dag?

  110. Det här har förändrat innehållstypen-

  111. -så att vi nu skapar "mikroinnehåll".

  112. Tidigare såg ni
    alla små filmklipp som folk gör.

  113. Allt det här mikroinnehållet...

  114. Douglas Rushkoff
    har skrivit boken "Present Shock".

  115. I stället för ett linjärt berättande
    med en början, en mitt och ett slut-

  116. -ser han vår nutida värld med all
    information mer som ett pussel.

  117. Man kan välja vilka bitar som helst-

  118. -och när man lägger dem på plats
    börjar man se och förstå bilden.

  119. Så interagerar vi med medier nu.

  120. Jag behöver inte läsa
    nåns första inlägg.

  121. Jag kan börja i mitten
    och gå bakåt och framåt.

  122. Så konsumerar vi information nu.

  123. Vad händer när man
    börjar konsumera information så?

  124. Den blir starkt beroendeframkallande.

  125. Att få lite information i taget-

  126. -är inte så olikt
    att bli beroende av cigaretter.

  127. Känner nån av er heroinmissbrukare?

  128. Jag jobbar ju med musik, och när man
    pratar med heroinmissbrukare-

  129. -säger de ofta
    hur lätt det var att sluta ta heroin-

  130. -jämfört med att sluta röka. Varför?

  131. Därför att man hela dagen lång
    får i sig pyttesmå doser av drogen.

  132. Det är väldigt likt vår värld i dag.
    Hur vet vi det?

  133. Därför att vi ser vad som händer när
    vi tar bort det. Folk får abstinens.

  134. Har ni stött på några av era vänner
    och märkt att mobilbatteriet är slut?

  135. "Har nån en laddare?"
    - "Jag har en Iphone 4."

  136. Man rusar runt och kan äntligen ladda
    den. Sen kollar man läget i världen.

  137. "Hej, allihop! Hur är läget?"
    Så ser vår värld ut.

  138. Därför vill man göra människor
    beroende av ens innehåll.

  139. Det är den goda nyheten. Om man vill
    sprida jättebra idéer till andra-

  140. -så ska man inte ge ut en bok
    var femte år.

  141. Ge dem regelbundet lite innehåll
    och gör dem beroende av era tankar.

  142. Förr brukade vi se på saken så här:

  143. Först skapade vi innehållet,
    sen byggde vi en publik.

  144. Musikartister skrev kontrakt
    och började skriva låtar.

  145. Sen spelade de in skivan och ägnade
    månader åt en marknadsföringsplan-

  146. -innan de sa: "Vi har en ny skiva."

  147. Det funkar inte så längre.
    Nu börjar det med publiken.

  148. Först bygger vi en publik.

  149. Det är inte hönan och ägget. Publiken
    kommer först, inte innehållet-

  150. -för när jag har en publik
    kan jag tala till dem annorlunda.

  151. Nu ser vi världen som en ARPU-värld.

  152. ARPU är snittintäkten per användare.

  153. I stället för att värdet
    ligger i innehållet-

  154. -ligger värdet nu i slutanvändaren.

  155. Vi använder innehållet för att
    tjäna pengar på slutanvändaren.

  156. När det finns innehåll överallt-

  157. -när hela musikhistorien, till
    exempel, finns gratis på Spotify-

  158. -så måste vi tjäna pengar
    på nya sätt.

  159. Pengarna bygger nu på användaren.

  160. Vad värdesätter de av allt innehåll?
    Två saker.

  161. De värdesätter upplevelser.

  162. I musikbranschen skapar man paket
    där folk får träffa bandet backstage.

  163. Folk betalar mycket för sånt.

  164. Begränsade utgåvor
    eller sällsynt innehåll.

  165. Vi kan trycka 500 vinylsinglar
    och signera allihop.

  166. Nu när all musik finns tillgänglig
    värdesätter folk det som är sällsynt.

  167. Så... Väldigt kortfattat:

  168. Nu när vi har gått från
    idéer som vi lägger i lådor-

  169. -vilket skapar innehållet...

  170. Tekniken påverkar valet av innehåll-

  171. -så vi måste förändra de där lådorna-

  172. -och glömma hur vi har gjort förr,
    för folk vill konsumera annorlunda.

  173. Det liknar det där man brukar säga...

  174. Om ett träd faller i skogen
    när ingen är där, låter det då?

  175. För innehållsvärlden tänker jag då:

  176. Om man har skapat innehåll
    utan att ha byggt en publik-

  177. -kan nån då konsumera det?

  178. Tack så mycket!

  179. Översättning: Staffan Åhman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Fånga publiken

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Scott Cohen är grundare av distributionsföretaget The Orchard. Han försöker fånga hur vi ser på berättelser och information idag. Publiken är i centrum och de som vill nå den måste tävla stenhårt om att fånga dess uppmärksamhet i det massiva informationsflödet. Hans tips är att inte samla dina tankar i en lång bok, utan portionera ut dem bit för bit och låt din publik bli beroende av dig. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Ekonomi och konsumtion, Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv > Företagande och entreprenörskap
Ämnesord:
Företagsekonomi, Försäljningsorganisation, Konsumentpsykologi, Kundlojalitet, PR
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - The conference 2014

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Tiden är i upplösning

Författaren Eva Hoffman bjuder på filosofiska betraktelser över hur vi människor hanterar tid i vår samtid. På nätet handlar nästan allt om med vilken hastighet vi kommunicerar. Tiden blir allt mer virtuell. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

En ny syn på tid

Erin Moore är UX-designer på Twitter. Hon menar att vi måste utforma produkter som får människor att må bra och inte enbart känna sig effektiva. Tidens tempo förändras hela tiden beroende på hur vi mår. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Att lära genom bilder

Ed Cooke har skapat Memrise, en träningsapp för hjärnan. Här går han igenom några grundprinciper som kan komma till användning om man vill träna upp sin minneskapacitet. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Hur vi ska förstå data

Sarah M Watson forskar kring hur vi förstår data och algoritmer. Hon menar att vi måste ha ett nyfiket men betydligt mer kritiskt förhållningssätt till teknologi och de sajter och appar vi använder varje dag. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Internets fysiska struktur

Konstnären Ingrid Burrington berättar om internets fysiska struktur. Hon menar att det är viktigt för alla att förstå vilka fysiska kablar och satelliter som får sajter som Facebook och Google att fungera. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Att koda är konst

Mattan Griffel var tvungen att på egen hand lära sig programmering för att kunna förverkliga sina idéer. Han menar att kodaren är vår tids konstnär och att det är viktigt att alla lär sig programmera. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Unika röster på nätet

Kevin Allocca är trendanalytiker på Youtube. Han ger exempel på extremt framgångsrika virala videos, snuttar som ofta är ämnen för vårt dagliga samtal med andra människor. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Fånga publiken

Scott Cohen är grundare av distributionsföretaget The Orchard. Han pratar om hur vi ser på berättelser och information idag. Det råder stor konkurrens om publikens uppmärksamhet. Hans tips: portionera ut dina tankar bit för bit och låt din publik bli beroende av dig. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Ett levande arkiv

Evan Sandhaus är arkivchef på New York Times, en tidning som funnits sedan 1851. Han berättar om de viktigaste sätten att hitta läsvärde och sammanhang när tidningen öppnat sina anrika arkiv. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Så berättar du bäst

Brian Reed är en av producenterna till radioserien This American Life. Här berättar han om hur en vardagsbetraktelse kan förvandlas till en spännande historia. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Den riktigt nära framtiden

Jill Nussbaum arbetar med interaktionsdesign på den digitala byrån Barbarian i New York. Hon menar att de bästa historierna finns i den nära framtiden, en era där människor möter design som gränsar till science fiction. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Nya berättelser, nya världar

Nonny de la Peña arbetar med multimediajournalistik inom spelvärlden. Med hjälp av exempel från händelser i fånglägret i Guantánamo och kriget i Syrien rekonstruerar hon verkliga händelser i en virtuell värld. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

En smartare verklighet

Teknologentusiasten Nell Watson menar att maskiner snart kommer att ersätta människan på alla nivåer i samhället. Amir Rubin visar hur spel och appar kommer att integreras med verkligheten. Dessa två spaningar följs av en frågestund. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Smarta telefoner för äldre

Clara Gaggero Westaway berättar om ett projekt som hon arbetat med för att designa mobiltelefoner för äldre. En serie intervjuer gav henne insikt i hur de äldre tänkte om drömmar och funktionalitet. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

I fokus: en inkodad humanism

Nell Watson är teknologentusiast och vd för holländska innovationsföretaget Poikos. Hon menar att robotar i vår vardag inte behöver vara någon skräckvision. De kan hjälpa oss att förstå oss själva. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

I fokus: så blir apparna smartare

Amir Rubin är en av grundarna till teknologiföretaget Paracosm. Han föreläser om en ny generation appar, som kommer att kunna interagera med omgivningen och användaren med hjälp av 3D-skanning. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 20 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Samiska veckan 2014

Om samisk matkultur

Ol-Johán Sikku, projektledare på Renlycka, talar om förutsättningarna för en bra samisk matkultur och om filosofin bakom det traditionellt samiska levnadssättet. Föredragets titel på nordsamiska: Sámi biebmokultuvrra boahtteáigi. Inspelat i Umeå 4 mars 2014. Arrangör: Slow food Sápmi.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Smörgåsbordets uppkomst

Vilka rätter stod på de tidigaste smörgåsborden? Om kändiskocken Gustava Björklund, maten och det dukade bordet under 1800-talet.

Fråga oss