Titta

En bok, en författare

En bok, en författare (2014)

Om En bok, en författare (2014)

Litteraturserie som bjuder problematisering, fördjupning och samhällsdebatt med utgångspunkt i facklitteratur till lärare, folkbildare, studerande och allmänhet. Debattörer och journalister samtalar med aktuella författare inom vitt skilda ämnen som till exempel politik, psykologi, historia, medicin, populärvetenskap, pedagogik och samhälle.

Till första programmet

En bok, en författare : Det sötaste vi harDela
  1. Men nu planerar man att fetmaoperera
    barn, man ska operera 13-åringar.

  2. Då måste vi dra i bromsen
    och fundera på vad vi håller på med.

  3. Välkommen.

  4. Du har skrivit "Det sötaste vi har.
    Om socker och växande kroppar".

  5. Ja, det har varit en lång process

  6. När åt du nåt sött senast?

  7. I förrgår var jag på fin restaurang-

  8. -och då var det
    chokladkaka till efterrätt.

  9. -Hur smakade det?
    -Det var gott. Det var mörk choklad.

  10. Hur blev du intresserad av socker?

  11. På våren 2009 pratade jag
    med en kvinna med typ 2-diabetes-

  12. -som berättade om
    när vågen stod på 100 kilo.

  13. Hon lade ner socker och kolhydrater-

  14. -och kunde lägga bort
    insulinsprutorna inom två dagar.

  15. Hon fick ett normalt blodsocker
    och gick ner över 40 kilo.

  16. Sen dess har jag insett
    att det handlar om mer än diabetes.

  17. Det handlar om tarmarna
    och väldigt mycket mer.

  18. Boken handlar om hur barn växer.

  19. För ett år sen
    kom din bok "Ett sötare blod".

  20. Den handlar om hur socker och snabba
    kolhydrater påverkar våra kroppar.

  21. Vad fick dig att vilja gå vidare?

  22. Det var att vi ger barn
    otroligt mycket socker.

  23. Jag har själv två barn
    som är sju och åtta år.

  24. Det är ett väldigt sockertryck
    på barn.

  25. Ofta serverar nån muffins
    när man kommer hem till dem.

  26. Alla vuxna tackar nej, men barnen
    får äta hur mycket som helst.

  27. Deras kroppar ska klara det vi
    inte vill utsätta våra kroppar för.

  28. Hur har barns sockerintag ändrats
    de senaste 100 åren?

  29. Det har ökat dramatiskt. På 20-talet
    fanns det knappt socker i torpen.

  30. Det började komma då.

  31. Från 1850 till 1950
    tiodubblade vi vår sockerkonsumtion.

  32. Det gick från 4 kilo
    per person och år till 50 kilo.

  33. -Är det 50 kilo nu?
    -Nej, det toppade på 30-talet.

  34. År 2000 förbrukade vi ungefär 60 kilo
    socker per person och år.

  35. Då inkluderar jag glukosfruktossirap
    och sånt, nyare former av socker.

  36. Om du tittar på en Gott & blandat
    innehåller den 4-5 olika sockerarter-

  37. -melass, glukossirap, invertsocker,
    glukosfruktossirap och socker.

  38. Under den historiska resan
    började man på mitten inse-

  39. -att socker ledde till karies.

  40. Varför tog vi
    fluorsköljning på allvar-

  41. -men inte det att äta mindre socker
    och röra sig mer?

  42. Grejen var väl att vi lyckades...

  43. Det var en kariesepidemi
    på 30-talet.

  44. Treåringar hade problem med tänderna,
    och man förstod inte varför.

  45. Man genomförde ett experiment
    på ett mentalsjukhus utanför Lund-

  46. -där man utsatte
    svårt funktionsnedsatta för socker-

  47. -och såg att socker skadade tänderna.

  48. Då lyckades man borsta bort problemet
    med tandkräm.

  49. Då lyckades vi rädda tänderna
    från sockret.

  50. Sen kom fettdebatten
    då fett blev farligt.

  51. Då skulle man ha söt yoghurt
    i stället för fet.

  52. Vi har fortsatt se socker som nåt
    som bara är farligt för tänderna.

  53. Modern biokemi visar att det var fel.

  54. Hur ska man rädda resten av kroppen?

  55. Motion är tandborstning för insidan.

  56. Barn som äter socker måste röra
    på sig för att tåla socker.

  57. Du skriver om barnfetma i boken.
    Vilken är största boven i dramat?

  58. Är det föräldrars inställning,
    kosten, kompisar eller utbud?

  59. Det är hela samhällets inställning.

  60. Det vita sockret
    innehåller sockerarten fruktos.

  61. Då tänker många på frukt-

  62. -men den största källan till barns
    fruktoskonsumtion i dag är socker.

  63. Det ökar fettbildningen i levern
    vilket ger rubbningar i kroppen-

  64. -som gör att man kan bli överviktig.

  65. I dag är ju...

  66. Alltid när barn ska vara tillsammans
    socialt ska de få nåt sött.

  67. Det är alltid glass, kakor
    eller godis.

  68. Det är ett sätt att vara snäll.
    Vi tänker att det är nödvändigt.

  69. Hur ligger Sverige till
    internationellt?

  70. Vi äter mest godis i världen,
    men vi är bra på att röra på oss.

  71. Vi har en fantastisk idrottsrörelse,
    och det räddar oss nog.

  72. Vi äter 10 kilo mindre
    per person och år än man gör i USA.

  73. Men nu planerar man att fetmaoperera
    barn, man ska operera 13-åringar.

  74. Då måste vi dra i bromsen
    och fundera på vad vi håller på med.

  75. Du nämnde att det påverkar kroppen.

  76. På vilka sätt mer än de uppenbara
    kan kropp och utveckling påverkas?

  77. En del av boken,
    som inte finns med i förra boken-

  78. -är att det påverkar tarmfloran.

  79. Vi vet att karies beror på
    att socker utarmar munfloran.

  80. Man får andra bakterier i munnen
    som omvandlar socker till syra.

  81. Vi har också en rubbad tarmflora.
    Den är utarmad, fattig och övervuxen.

  82. I dag har 10-25 procent av barnen
    i Stockholm problem med magen.

  83. Vi skyller ofta på stress-

  84. -men om vår hund fick chips
    varje fredag, godis varje lördag,

  85. -efterrätt varje söndag
    och söta flingor till frukost-

  86. -skulle vi tänka att en dålig mage
    berodde på dålig kost.

  87. Vad betyder det
    att ha en torftig tarmflora?

  88. Det här börjar just uppdagas
    för forskarna.

  89. Tarmfloran är som att upptäcka
    ett helt nytt organ.

  90. Bakterierna där tillverkar vitaminer,
    och de bryter ner maten.

  91. De hjälper också tarmarna
    att hålla tätt.

  92. En bild som växer fram är att vi
    går omkring med läckande tarmar.

  93. Saker som inte ska läcka in i kroppen
    börjar ta sig in.

  94. Det är en förklaring
    till att glutenintolerans ökar.

  95. Vissa forskare kopplar
    glutenintolerans till typ 1-diabetes.

  96. Antalet fall av typ 1-diabetes
    har fördubblats sen 70-talet.

  97. Det är en bild som börjar växa fram
    inom forskarvärlden.

  98. Det behövs mer forskning-

  99. -men det vi äter påverkar
    vår tarmflora, och den är viktig.

  100. Inte bara tarmfloran. Du skriver om
    hur kosten kan påverka diagnoser-

  101. -som ADHD, autism och epilepsi.
    På vilket sätt?

  102. Det är också nåt som växer fram.

  103. En stor svensk studie som kom
    i höstas visar att barn med autism-

  104. -fyra gånger oftare har antikroppar
    mot gluten i sitt blod.

  105. Det finns en undergrupp av barn
    med autism som har problem med magen-

  106. -och kan ha tarmar som läcker.

  107. Vad det betyder vet inte forskare
    i dag, men det behöver undersökas.

  108. Tidigare har hjärnan
    tillhört Freud och psykoterapin-

  109. -men hjärnan är ett organ
    med ämnesomsättning.

  110. En strikt lågkolhydratsdiet
    kan hjälpa barn med epilepsi.

  111. -Hur överens är forskarna om det?
    -Med epilepsi är det etablerat.

  112. Det är mycket tack vare en
    Hollywoodregissör, som drev fram det.

  113. Om man vill bli mer sockermedveten-

  114. -och navigera i matbutiken,
    hur bär man sig åt?

  115. Man får läsa på förpackningen.

  116. Häromdagen skulle jag ta
    en salladsdressing som var fettfri.

  117. Det var med vatten
    och med socker som nästa ingrediens.

  118. Varför ska jag hälla
    vatten och socker på salladen?

  119. De flesta vet
    att vitt socker är värst.

  120. Vad är det för skillnad
    på övriga sockerarter?

  121. Det är lika illa.

  122. Det finns invertsockersirap
    och melass i en hel del lakrits.

  123. Det finns en annan grej också.

  124. Man har börjat söta saker med
    koncentrerad äppel- och druvjuice.

  125. Då kan man skriva
    "Inget tillsatt socker" på müslin.

  126. Det spelar ingen roll om sockret är
    från äppeljuice eller en sockerbeta.

  127. Är det nån skillnad att få i sig
    socker från godis eller mat?

  128. Det är bättre att få den via maten,
    för då får du näring.

  129. Vi ska ge barn riktig mat, lagad mat.

  130. Om barn eller vuxna har ätit så
    mycket socker att det syns på levern-

  131. -finns det möjlighet att återställa?

  132. Om man slutar äta mycket socker,
    drar ner på det vita mjölet-

  133. -och börjar gå ner i vikt...

  134. Det ligger fett insprängt i levern
    och det försvinner oftast först.

  135. Det går att återställa kroppen.

  136. Du pratade om att barn
    bjuds på socker - glass och läsk.

  137. -Hur mycket godis äter dina barn?
    -Väldigt mycket mindre än andra barn.

  138. Det handlar inte om nolltolerans,
    men de får inte godis varje lördag.

  139. Ofta vill de ha pengar,
    men annars får de sex bitar godis.

  140. -Det låter ju jättelite.
    -Ja, det är jättelite.

  141. Men de fick äta tio godisbitar
    och sen mäta sitt blodsocker.

  142. Det gick upp till nio, vilket är
    väldigt högt, så sex bitar räcker.

  143. Då väljer de sex bitar var-

  144. -och sen halverar de dem
    och får tolv små bitar.

  145. Sen sitter de och äter länge,
    och de njuter av det.

  146. Det blir inte som när man sätter fram
    en stor godisskål då de hetsäter.

  147. Hur gör de när de är på kalas, eller
    vill köpa lördagsgodis med kompisar?

  148. De är inte så stora, men det kommer
    väl. Då kan det komma en backlash.

  149. En gång kom min dotter hem från ett
    kalas med en påse med 46 godisbitar.

  150. Hon valde ut sex bitar, och brorsan
    fick ta sex. Sen åkte den bort.

  151. Vad bjuder du på när ni har kalas?

  152. Jag har till exempel provat-

  153. -att smälta mörk choklad
    med ekologiskt kokosfett och grädde-

  154. -som man smaksätter med
    pepparmyntsolja eller lakritspulver.

  155. Sen kan man ha lite flingsalt på.

  156. Man kan ofta bara
    halvera mängden socker.

  157. Om du halverar mängden socker i
    chokladbollar och har på lite citron-

  158. -blir de lika goda som vanliga
    chokladbollar, och barnen äter dem.

  159. -De klagar inte på dina kalas?
    -Nej.

  160. Nån tyckte att det var lite godis
    i godispåsen, men det får man ta.

  161. -Pratar du mycket med dem om socker?
    -Ja.

  162. Ska man det? Man kan ju väcka känslor
    av att man ska väga mindre.

  163. Jag pratar aldrig om vikten,
    bara om hälsan-

  164. -att man blir sjuk av det-

  165. -och att det påverkar
    tarmar och tänder.

  166. Vi har glömt
    att socker ger hål i tänderna.

  167. Vems ansvar är det
    att barn ska äta bättre?

  168. Är det livsmedelsproducenterna,
    skolmaten eller hemmet?

  169. I boken står det:
    "Alla barn, allas ansvar."

  170. Vi är alla ansvariga för alla barn.

  171. Bjuder vi barn på kalas är vi
    ansvariga för alla barn på kalaset.

  172. Om vi bjuder ett barn med viktproblem
    kan vi inte servera socker.

  173. Det skulle vara nolltolerans
    mot socker i skolan.

  174. Jag var i Norge och höll föredrag.

  175. Där jobbar livsmedelsverket med att
    det inte ska vara socker i skolan.

  176. Det borde vara
    en självklarhet.

  177. Barn ska få riktig mat i skolan,
    bra mat utan socker.

  178. Finns det dolt socker i skolmat?

  179. Det gör det säkert. Om man tittar
    på nyckelhålsmärkningen...

  180. Det här kanske de ska ta bort, men de
    nyckelhålsmärker yoghurt med socker.

  181. Det varierar mycket
    mellan olika skolor.

  182. Hur långt är det kvar tills vi
    förstår hur vi ska minska sockret?

  183. Det är svårt att säga-

  184. -men många säger att det var fel att
    varna för fett, att socker är värre.

  185. I vetenskapliga studier börjar man
    se socker som enskild faktor-

  186. -och man börjar inse
    att människokroppen tål det dåligt.

  187. Det finns inget djur vi ger godis.

  188. Vi tänker att våra barn ska tåla nåt
    som inget annat däggdjur tål.

  189. Och om vi blev bättre på det?

  190. Det skulle innebära oerhört mycket.

  191. Sen ska man börja ge näringsrik
    och bra mat-

  192. -och inse var näringen finns.

  193. I dag tror man att det finns mer
    näring i juice än i kött eller ägg.

  194. Vi har en snedvriden bild av
    var vitaminer och näringsämnen finns.

  195. Tack.

  196. Nån människa i maktposition
    som kan införa en skatt på socker.

  197. Jag ska läsa boken
    om Henrietta Lacks-

  198. -om cancercellerna som togs från
    henne som är viktiga för forskningen.

  199. Just nu lever jag bara i nuet
    och skriver böcker.

  200. Jag funderar på att starta en
    kostforskningsfond. Det är eftersatt.

  201. Jag skriver om spännande saker nu.

  202. Sista kapitlet i boken handlar om-

  203. -hur brittiska läkare upptäckte att
    ursprungsbefolkningar var så friska.

  204. De döpte högt blodtryck, fetma,
    diabetes, tarminflammationer, magsår-

  205. -till civilisationens sjukdomar.

  206. Det blev sen "livsstils sjukdomar".

  207. Den tiden vill jag sätta mig in i.

  208. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Det sötaste vi har

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm har skrivit en bok om hur vår höga konsumtion av socker och vitt mjöl påverkar våra barn. Hon menar att många av de sjukdomar vi ser hos barn idag, som allergier, astma, depression, akne och adhd, går att knyta till söt skräpmat och ett stillasittande liv. Intervjuare: Hélène Benno.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa, Kemi > Maten och hälsan
Ämnesord:
Barn, Hälsa, Medicin, Nutrition, Näringslära, Socker
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i En bok, en författare

2013
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lärarens retorik

Hans Gunnarsons retoriska verktyg kan användas i klassrum, vid konferenser och i möte med föräldrar. "Lärarens retorik" är tänkt att utveckla såväl den egna som elevernas förmåga att kommunicera. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

CSR i praktiken

Allt fler företag inser att de kan öka sin lönsamhet och konkurrenskraft genom att bidra till en hållbar utveckling. Drivkraften att ta sociala och miljömässiga hänsyn är inte nödvändigtvis moral utan lönsamhet. I ”CSR i praktiken” visar journalisten och hållbarhetsexperten Per Grankvist hur företag över hela världen förändrat sitt sätt att agera. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Boskapsskötseln under medeltiden

I "Boskapsskötseln under medeltiden" har Janken Myrdal använt källor som landskapslagar, ordspråk, bildkonst samt träarkeologi. Kvinnorna fick under senmedeltiden större ansvar för boskapsskötseln. Produktionen blev också allt mera effektiv och specialiserad. Intervjuare: Gunnar Wetterberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

En droppe svart blod

Rasbegreppet är fortfarande högst levande i USA. I ”En droppe svart blod” skriver journalisten Karin Henriksson om ras och tolerans i USA. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kvinnors entreprenörskap under 400 år

Anita Du Rietz, nationalekonom, menar att kvinnor förr inte alls var undertryckta - tvärtom. Före 1900-talet var kvinnor fria att göra väldigt mycket, menar hon. Kvinnors ageranden utgjorde en pådrivande faktor bakom upptakten till den industriella revolutionen, även i Sverige. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ett sötare blod

Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. "Ett sötare blod - om hälsoeffekterna av ett sekel med socker" är skriven av Ann Fernholm. Sockret triggar en inflammation som påverkar hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Hjärt- och diabetespatienter har rekommenderats att äta mat med lite fett, när de borde följa kost med så lite blodsockerhöjande kolhydrater som möjligt. Intervjuare: Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Food junkie

Mons Kallentofts besök på sjukhusakuten får honom att reflektera över sitt sätt att leva. Restaurangerna, dryckerna och maten har fått Mons att spendera en förmögenhet och försaka nästan allt i ett maniskt sökande efter den ultimata smakupplevelsen. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Framtidsutmaningar

Vilka samhällsutmaningar står Sverige inför? Professor Jesper Strömbäck är huvudsekreterare i regeringens Framtidskommission som ska identifiera framtida utmaningar inom områden som hållbar utveckling, social sammanhållning och demokrati. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hemmafixarbibeln

I ”Hemmafixarbibeln” ger Martin Timell, Karin Hedin Röös och Daniel Röös handfasta tips och råd till den som vill fixa hemma. Boken innehåller såväl pedagogiska bygginstruktioner som guider för verktyg och material. Martin Timell intervjuas av Hélène Benno.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Hur en trädgård blir till

"Hur en trädgård blir till - förverkliga din trädgårdsdröm" av landskapsarkitekten Torsten Wallin visar hur man kan förvandla ett gammalt 1700-talstorp. När Petra och Sven Lindvall tog över torpet i Sörmland var trädgården helt igenvuxen. Tio år senare har de förverkligat sin trädgårdsdröm. Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

I saknadens tid

I maj 2002 omkom Jonas Weiss i en bilolycka i Irak där han var posterad som ambassadråd. ”I saknadens tid” är hans pappas, journalisten Lars Weiss, berättelse om ett saknat barn, och om en ung utrikestjänsteman vars rastlöshet och okonventionella arbetssätt förde honom långt bort från skrivbordet. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag vill ju vara fri

Detta är den första biografin om den folkkära skådespelerskan Lena Nyman. I "Jag vill ju vara fri" skriver Annika Persson om en person som alltid ville gå sin egen väg. Genom de skandalomsusade filmerna ”Jag är nyfiken” blev hon också känd internationellt. Lena Nyman är en av de största skådespelarna inom svensk film och teater. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jakten på liv i universum

I "Jakten på liv i universum" berättar Peter Linde hur rymdforskningen har utvecklats. Sedan 1995 har astronomerna hittat närmare tusen exoplaneter, planeter runt andra stjärnor än vår egen sol. Vad händer om vi får kontakt med en annan civilisation? Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Kärleken är starkare än döden

Malin Sävstam berättar i "Kärleken är starkare än döden" om sorgen efter maken och barnen som omkom i tsunamin år 2004. Hon berättar hur hon fann livskraften igen efter denna svåra förlust. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaEn bok, en författare

Livstid

Existensen är märklig och svindlande. Hur tar man bäst tillvara på den? Nyligen fick idéhistorikern Sven-Eric Liedman sitt första barnbarnsbarn. Det ledde till tankar om vilka val vi gör i livet, medvetet eller omedvetet. Livstid är en filosofisk text om vad som formar en människas liv. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2014
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Katastrofdoktorn

Johan von Schreeb har 25 års erfarenhet av att arbeta som kirurg på slagfält. "Katastrofdoktorn" handlar om varför han har sökt sig till platser som andra hjälporganisationer flyr. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Civilsamhället klämt mellan stat och kapital

Lars Trägårdh och hans medförfattare har analyserat centrala framtidsfrågor. I "Civilsamhället klämt mellan stat och kapital" synas utmaningar, som när det homogena folkhemmet ska övergå till ett pluralistiskt medborgarsamhälle. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju så jävla easy going

Jenny Jägerfelds roman ”Jag är så jävla easy going” handlar om 18-åriga Joanna som har adhd, är ganska impulsiv och inte alltid så genomtänkt. Men diagnosen är inget större problem så länge hon äter sin medicin. Men när familjen inte längre har råd med den och Joanna blir kär i Audrey blir det värre. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Giv mig, min son, ditt hjärta

Eskil Franck växte upp i en familj där prästämbetet gått i arv i generationer, och själv vigdes han till präst som mycket ung. Han blir framgångsrik inom kyrkan men kämpar mot tvivel. I ”Giv mig, min son, ditt hjärta” skriver han om vägen bort från tron och kyrkan och ut mot ovissheten. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

En halv sanning är också en lögn

Journalisten Hanne Kjöller uppmärksammar fall i media där hon menar att läsare och tittare har vilseförts. I "En halv sanning är också en lögn" ger hon sin kritiska syn på delar av journalistkårens förhållningssätt. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Lappväsendet

Utnämnandet av Adolf Suwe till lappfogde år 1885 var första steget mot bildandet av myndigheten lappväsendet. I ”Lappväsendet” skriver Patrik Lantto bland annat om hur lapptjänstemännen agerade, hur samerna betraktades och om lappväsendets funktion i statens samepolitik. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Organ till salu

I ”Organ till salu” skriver etnologen Susanne Lundin om organhandelns dunkla värld där desperata patienter utgör små bitar i ett stort pussel. Hon skildrar en växande marknad någonstans mellan medicinsk spetskompetens och människohandel. Intervjuare: Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Plundrarna

Under 1930- och 40-talen stal nazisterna miljontals konstverk. Mycket hittades vid krigsslutet men en del försvann för att komma fram i ljuset igen långt senare. I ”Plundrarna” skriver Anders Rydell om nazisternas besatthet av konst och om dagens bittra kamp om rätten till den ”försvunna” konsten. Intervjuare: Per Enerud.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det nya Afrika

Den ekonomiska utvecklingen i Afrika förbises ofta till förmån för gamla stereotyper. I ”Det nya Afrika” skriver SVT:s korrespondent Erika Bjerström om ett Afrika där fattigdomen minskar, demokratin är på uppgång och utvecklingen av sjukhus, utbildning och vägar drivs på av en allt större medelklass. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vina Vinas vargpinne

I Jujja Wieslanders barnbok ”Vina Vinas vargpinne” hittar Vina Vina en pinne. Den kan bli både motorsåg och metspö men är framför allt användbar när vargen kommer. Jujja Wieslander intervjuas av Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

På andra sidan oss

Max Bergander, 26 år gammal, skriver i diktsamlingen "På andra sidan oss" om de känslor han hade när han separerade från sin dotters mamma och hennes tidigare barn. Det handlar om rädsla och skam, men också om glädjen över att ha tagit ett beslut för att förändra sitt liv. Intervjuare: Anna Lindman.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Ingens mamma

I antologin ”Ingens mamma – tolv kvinnor om barnfrihet” skriver kvinnor som av olika skäl valt att inte få barn. Kvinnor som valt att sterilisera sig, som tycker att klimakteriet är befriande och som vänder sig mot den kulturella press samhället sätter på kvinnor att bli mammor. Anna Lindman intervjuar bokens redaktör Josefine Adolfsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Eremiten i Paris

Den rumänske filosofen Emil Cioran föddes i Rumänien 1911 och kom till Paris 1937. I ”Eremiten i Paris” vill Tobias Dahlkvist visa hur Cioran förvandlar den teoretiska pessimismen till en levnadskonst. Intervjuare: John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Som om vi hade glömt

Journalisten Daniel Poohl berättar om sin uppväxt i början av 1990-talet. När flyktingar från inbördeskriget i Jugoslavien flyttar till den lilla orten blir Daniel lycklig. Men i mellanstadieklassen uppstår en konflikt, likt den som pågår i övriga Sverige, när flera i klassen börjar kalla sig patrioter. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever

Isa Ståhl och Zandra Bergman vill ge unga kunskapen som krävs för att kunna påverka skola och studiesituation. "Elevrätt - skoljuridik för gymnasieelever" visar bland annat vad skolan enligt lag är skyldig att ta ansvar för. Isa Ståhl på Sveriges elevkårer intervjuas av Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler
2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Urban express

Per Schlingmann och Kjell A Nordström guidar oss i vad som händer i världen, staden och med oss människor. "Urban express" är ett collage som beskriver vår tid och hur man själv kan hantera de förändringar som möter oss alla.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

9,3 på Richterskalan

Andreas Norman berättar i sin bok ”9,3 på richterskalan” om hur han som nyss antagen till UD:s diplomatprogram skickades till Thailand dagarna efter tsunamin den 26 december 2004 och oförberedd hamnade mitt i krishanteringen efter en av de värsta naturkatastroferna i modern tid. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När lojaliteten prövas

Anders Carlberg reflekterar i sin bok ”När lojaliteten prövas” över svenska judars relation till den svenska offentligheten och om förhållandet till Israel och israelisk politik. Utgångspunkten är personlig och präglad av egna erfarenheter. Intervjuare: Marika Griehsel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag är ju svensk

I ”Jag är ju svensk” berättar Cheko och Nalin Pekgul om de ökade motsättningarna mellan konservativa muslimer och mer liberala eller sekulära. I Tensta är arbetslösheten hög och det finns många fördomar som skapar spänningar mellan olika grupper. Nalin Pekgul intervjuas av Bengt Westerberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Mediekratin - mediernas makt i svenska val

Kent Asp är statsvetare och professor i journalistik. I "Mediekratin - mediernas makt i svenska val" analyserar han mediernas roll inom politiken. Gör medierna egentligen demokratin bättre eller sämre? Intervjuare: Anita Kratz.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Bibliotekarien som medpedagog

Sofia Malmberg är bibliotekarie på Adolf Fredriks musikklasser. I "Bibliotekarien som medpedagog" ger hon konkreta exempel på hur en pedagogisk skolbiblioteksverksamhet skapas. Även om hur man kan fungera som medpedagog i ämnesövergripande projekt. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Jag bara tvingar mig lite

”Jag bara tvingar mig lite” är en självbiografisk roman skriven av Maja-Stina Fransson. I den får vi följa Minna som barn, tonåring och ung kvinna. Vi får läsa hennes dagbok och följa med in i terapirummet. Hon har tvångstankar. I boken skildras det med allvar, men också med en viss komik som ett liv med tvångstankar kan innebära. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

När jag inte hade nåt

Ison Glasgow är en av Sveriges mest hyllade hiphopartister. Han berättar i "När jag inte hade nåt" om sin uppväxt och hur den format honom till den han är idag. Han berättar om utanförskap, utsatthet och ett starkt band till sin mor. Intervjuare: Olle Palmlöf.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Cornelis - en liten bok om vänskap

Agneta Brunius berättar i ”Cornelis – en liten bok om vänskap” om sin vänskap med Cornelis Vreeswijk. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Facebookpolisen

Genom sina personliga och humoristiska inlägg på Växjö/Alvestapolisens Facebooksida har Scott Goodwin fått mycket uppmärksamhet. ”Facebookpolisen” är den ocensurerade bokversionen. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Twitterboken

Sophia Sundberg, föreläser och utbildar i Twitter. I Twitterboken ger hon tips från första kvittret till att flyga fritt, och om hur man kan tänka strategiskt i sitt twitteranvändande. Intervjuare: Tara Moshizi.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Den nya amerikanska maten

Emil Arvidson och Martin Gelin berättar i ”Den nya amerikanska maten” om den revolution som skett i amerikansk matkultur. Emil Arvidson intervjuas av John Chrispinsson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En bok, en författare

Jag tror jag måste prata med någon

Jenny Rickardsson är psykolog. "Jag tror jag måste prata med någon" varvar fakta och intervjuer med personer som delar med sig av sina erfarenheter av att gå i terapi. Hur hittar man rätt i mängden av terapiformer? Intervjuare: Yusie Rundkvist.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Saga, bloggen och cancern

När Saga Lundin får besked om att hon har cancer bestämmer hon sig för att starta en blogg. Hon vill berätta för vänner och anhöriga vad som händer i hennes liv. Men snart får hon allt fler läsare. Hon skriver bloggen för att kunna läsa om allt hon varit med om och för att visa att hon inte bara är den där sjuka tjejen som har cancer.

Fråga oss