Titta

Kvalitet

Kvalitet

Om Kvalitet

Svenskarnas textilkonsumtion ökar. Men vad är det vi köper? Programledaren Camilla Thulin tar oss med på en resa där vi följer kläderna från ursprung till färdiga plagg. Vi tittar på material, hantverk och klädstilar och lär oss mer om farliga kemikalier som finns i flera av de plagg vi köper.

Till första programmet

Kvalitet : Haute couture på auktionDela
  1. Lump, begagnat, second hand och
    vintage. Kärt barn har många namn.

  2. Tänk en 20-talsklänning
    med paljetter.

  3. Eller en från 30-talet skuren
    på skrådden, det är flott.

  4. Eller en rundskuren från 50-talet
    med blommor à la prinsessan Margaret.

  5. I dag är jag i London för att besöka
    ett fint auktionshus för vintage.

  6. Bakom den alldagliga fasaden gömmer
    sig en skattkammare för klädnördar.

  7. Kerry Taylor är en vintagedrottning.

  8. Hon har sålt klänningar från
    Audrey Hepburn, Diana och Liz Taylor.

  9. Nu ska hon auktionera ut
    en unik dansk klädsamling.

  10. Gamla kläder är ofta av bättre
    kvalitet än nyproducerade plagg.

  11. De är ofta handgjorda och gjorda för
    att hålla, kanske till och med ärvas.

  12. Här finns kläder med riktig stil.

  13. Det här är ett sagolikt hantverk.
    Såna plagg görs inte i dag.

  14. Sent 20-tal. 85 år och fortfarande
    så fin. Det kallar jag kvalitet.

  15. Jag har ångest. Löparbyxorna har
    pajat så jag vill lämna tillbaka dem.

  16. Sömmarna har släppt, men jag hittar
    på ursäkter för att inte reklamera:

  17. Jag har använt dem,
    och de var inte så dyra.

  18. Men jag har lovat mig själv
    att ta mig i kragen.

  19. Tyvärr har jag slarvat bort kvittot.

  20. Hej.

  21. Jag skulle vilja reklamera
    de här löparbyxorna. Här...

  22. -Precis. Har du kvitto?
    -Tyvärr inte.

  23. -Betalade du med kort eller kontant?
    -Med kort.

  24. Då kan du ta fram ett kontoutdrag.
    Det är en solklar reklamation.

  25. Att kontoutdrag räcker
    var nytt för mig.

  26. Vad mer bör vi konsumenter känna
    till? Vad gäller vid reklamation?

  27. Jag ska träffa Miranda Lymeus.

  28. Hon hjälper personer som fått nobben
    när de försökt reklamera plagg.

  29. -Man känner sig utsatt.
    -Det är jobbigt, ja.

  30. Många känner det. Det känns jobbigt.

  31. Många har försökt reklamera
    och så har säljaren sagt emot.

  32. "Det är ditt fel. Du har haft sönder
    dem." Det tycker många är jobbigt.

  33. Men det är dumt att ge upp då,
    för bevisbördan ligger på säljaren.

  34. I konsumentköplagen
    finns sexmånadersregeln.

  35. Om du köper t.ex. ett klädesplagg
    som går sönder inom sex månader-

  36. -då utgår man från att det var fel på
    varan vid köpet. Då kan du reklamera.

  37. Sömmarna var alltså felsydda.
    Så jag behöver inte känna mig orolig?

  38. -Absolut inte.
    -Säljaren ska svettas.

  39. -Du har rätten på din sida.
    -Det var bra att veta.

  40. -Men vad händer efter sex månader?
    -Du har reklamationsrätt i tre år.

  41. Tre år gäller från köpet.

  42. Men efter sex månader faller
    bevisbördan på konsumenten.

  43. Jag måste bevisa
    att jag inte har förstört den.

  44. Ja, att det var fel när du köpte den
    och att det inte är ditt fel.

  45. Kan jag kräva pengar tillbaka direkt?

  46. Nej, säljaren har rätt
    att i första hand reparera varan-

  47. -eller ge dig en ny likadan vara.

  48. Men det kan ta lång tid
    att få varan reparerad-

  49. -eller så är det fel
    på den nya varan.

  50. Då har du rätt att häva köpet, och då
    är det pengarna du har rätt att få.

  51. Det är vanligt att säljare erbjuder
    tillgodokvitton som bara gäller där.

  52. Då har man bundit kunden till sin
    butik, men nöj dig inte med det.

  53. Du ska kunna gå till en annan butik
    om du inte är nöjd.

  54. Så kör bara på, ut och reklamera.

  55. Hej.

  56. Jag skulle vilja reklamera de här
    löparbrallorna. Sömmarna har släppt.

  57. -Ja, jag förstår. Har du kvitto?
    -Nej, tyvärr.

  58. Men ett kontoutdrag har jag
    skrivit ut från internetbanken.

  59. Precis, ja.
    Det blir inom sex månader, ja.

  60. Absolut. Då ska vi kolla på det.

  61. Här är det tydligt att sömmarna har
    släppt, så det är för snålt sytt.

  62. Det är en solklar reklamation.

  63. Det du kan göra är framför allt
    att välja en likvärdig vara.

  64. Jag undrar om ni kan laga dem,
    för jag vill fortsätta använda dem.

  65. Tyvärr faller det lite för lågt
    i utpris för att vi ska laga dem.

  66. De skulle skickas till leverantören,
    men det blir för dyrt att laga.

  67. -Okej.
    -Vill du kolla på andra byxor?

  68. Eller vill du hellre ha
    tillgodokvitto på samma summa?

  69. Jag har ju redan köpt
    ett par löparbrallor.

  70. Jag tar hellre pengarna tillbaka.

  71. Det är inte så svårt att reklamera.

  72. Nu vet jag mina rättigheter.
    Synd att de inte kunde laga byxorna.

  73. Den är så vacker.

  74. Det är fantastiskt att en dansk man har
    samlat så många vackra klänningar.

  75. Henning har varit designer inom tv
    och film och är mycket stilmedveten.

  76. De är från 1890-talet till 1980-talet.

  77. Det här är chiffong med pärlstav
    från cirka 1912.

  78. -Den är utsökt.
    -Det är en speciell period.

  79. Den är drygt 100 år
    och i rätt bra skick.

  80. Vad har du för förväntningar
    inför i morgon?

  81. Vi får se.

  82. Det är runt sextio nummer.
    Det är del två av Hennings samling.

  83. Vi har redan sålt hälften.
    Det var för mycket för en auktion.

  84. Jag tyckte att vi skulle dela upp den.

  85. En Ossie Clark från 1970-talet.
    Mycket bra köp för att använda.

  86. För mig är ordet vintage missbrukat.

  87. För mig betyder det stark design.

  88. Så en vacker Alaïa-kappa
    från 1980-talet är vintage.

  89. En 80-talskappa från Marks & Spencer
    är second hand.

  90. -Den här la jag direkt märke till.
    -Det är en Alaïa från 1980-talet.

  91. Får jag prova den? Jag älskar Alaïa.

  92. Den är underbar
    och kostar några hundra pund.

  93. Om det inte blir budgivningskrig.

  94. -Lite liten.
    -Men visst är den sexig?

  95. -Vilken form, vilka ärmar.
    -Ja, och den är modern men historisk.

  96. Om du köpte den skulle alla fråga
    var man kan köpa den.

  97. Då säger du: "Tyvärr, den är vintage."

  98. Det här är mitt hjärtebarn. Mitt
    första barn innan de andra två kom.

  99. Jag älskar mitt hantverk.
    Det är ett nästan glömt hantverk.

  100. Hej, darling. Kul att se dig.
    Semester, Hollywood - fantastiskt.

  101. Varje kropp är en utmaning i sig.

  102. Alla kroppar är olika i utseende,
    men också i "motstånd".

  103. En korsett ska forma om kroppen,
    så kroppen måste svara på korsetten.

  104. Vissa kroppar är mjuka och lätta
    att forma utan att det är obekvämt.

  105. Andra kroppar är hårda eller sneda.

  106. Då behövs en asymmetrisk korsett
    för att passa kroppen.

  107. Extra liten midja, extra stora
    höfter. Lite extra rumpa.

  108. Mer timglasform, helt enkelt.
    Mycket bling-bling.

  109. -Ska du stå eller dansa?
    -Jag står ganska still.

  110. Man kan vara extrem i konstruktionen
    för att få den att jobba med kroppen.

  111. Här mäter jag ut för midjan.

  112. Jag har beräknat att korsetten
    tar in 14 cm på kundens midja.

  113. Effekten med den kvinnliga formen
    skapas dels av att vi drar åt-

  114. -dels av en synvilla.

  115. Hela bilden av min kunds kropp-

  116. -och hur kroppen ska se ut
    i korsetten, den finns här.

  117. Det här är min ingenjörskonst.

  118. Jag syr korsetter av en händelse. Jag
    tänkte egentligen bli civilingenjör.

  119. Efter teknisk linje på gymnasiet
    började jag på KTH, väg och vatten.

  120. Det gick bra. Matte är spännande.

  121. Men jag blev engagerad
    i sektionens spex.

  122. Jag skulle sy kläder och en korsett.

  123. Det hade jag aldrig
    kommit i kontakt med tidigare.

  124. Jag visste hur korsetter såg ut
    men inte hur jag skulle göra den.

  125. På kvällarna funderade jag
    på hur man gör en snygg korsett-

  126. -i stället för att räkna mattetal
    och hållfasthet.

  127. Jag skulle inte bli civilingenjör.

  128. Jag gick en annan väg
    och utbildade mig till skräddare.

  129. -Så där.
    -Härligt.

  130. Våra kunder är ofta kvinnor
    som ska gifta sig eller gå på fest-

  131. -och behöver stöd under en klänning-

  132. -eller forma om en kropp
    som har fött två barn.

  133. Men också burleskintresserade,
    både kvinnor och män-

  134. -som ser korsetten
    mer som ett smycke.

  135. Transor kommer också för att få hjälp
    att få midjan de aldrig föddes med.

  136. Att arbeta med händerna
    är en tyst sorts kunskap.

  137. Kunskapen kan jag inte beskriva
    innan jag ställer mig vid mitt bord.

  138. Men så fort jag är där
    arbetar händerna av sig själva.

  139. Det finns där, som att cykla.
    Det kommer alltid att finnas där.

  140. Men det kan vara svårt att förmedla
    vad jag egentligen gör och ser.

  141. Det är nåt jag har byggt upp
    under många år-

  142. -som kommer när jag begär det.

  143. Man ska kunna göra det mesta
    i en korsett. Gå och äta som vanligt.

  144. Det kan vara svårt att springa,
    för man får lägre lungkapacitet.

  145. Hennes kropp är organisk,
    mjuk, kvinnlig och fantastisk.

  146. Hennes rörelsemönster är underbart,
    och jag kan snöra åt midjan mycket.

  147. Hon har inga problem med komfort.
    Det gör inget att det sitter åt.

  148. Det är den perfekta grunden
    för ingenjörskonsten korsettmakeri.

  149. Det här tycker jag är ett roligt tyg.

  150. Det gäller även den här i en rolig,
    lite billigare guldbrokad.

  151. Jag anser att vintage
    är 1970 och bakåt.

  152. Plaggen ska helst vara sydda för
    hand, komma från en fin sömmerska-

  153. -en fin ateljé, namnkunnig designer,
    och det ska vara riktiga material.

  154. Sen finns alltid undantag.

  155. Second hand är inte sämre, men man
    får skilja på antikviteter och nytt.

  156. För mig är allting lump,
    men viss lump är finare än annan.

  157. Det är bara att titta på såna här
    plagg, en underbar sak från 30-talet.

  158. Broderad och underbart foder
    i helsidensatäng.

  159. På gamla plagg kan det vara fläckar
    och hål. Då blir många förskräckta.

  160. Men plagget är nästan hundra år.
    Då har man fått rynkor-

  161. -och fläckar i ansiktet.
    Det har även plaggen fått.

  162. Så jag ser ingen anledning
    att ta bort såna fläckar.

  163. Då förstör man ofta naturmaterialen
    som inte är vana vid starka medel.

  164. Då ska vi titta
    på Hennings fina danska samling-

  165. -som ska gå under klubban i morgon.

  166. Jag har tittat ut en lott som är
    billig, 150 pund går den ut för.

  167. Det är fyra klänningar
    som man faktiskt kan använda.

  168. En fin 40-talsklänning i en kräpp
    med broderade stavpärlor-

  169. -som skimrar i kristall.

  170. Den är lite blekt nertill,
    men jag tycker inte att det gör nåt.

  171. Går man på en fest där det är mörkt
    kan det se spännande ut.

  172. Jag skulle kunna sätta på mig den,
    även om den är så blekt.

  173. Jag kan tycka att tärda kläder
    passar en yngre människa.

  174. På en tant kan det se risigt ut, men
    med snyggt hår och eleganta smycken-

  175. -kan den se väldigt modern ut.
    Den tycker jag är bra.

  176. Jag fick den av mamma
    som hade träffat pappa.

  177. Min pappa bodde med en annan kvinna
    och valde bort att träffa mig.

  178. Han kommer från Nicaragua.

  179. Skjortan blev som en symbol för både
    Nicaragua och drömmen om en pappa-

  180. -och ett bevis på att jag hade en
    pappa. Jag hade den nog mest hemma.

  181. Jag kände mig fin i den.

  182. På förskolan var jag
    den enda med blandat ursprung.

  183. Det skulle komma ett nytt barn från
    Jugoslavien. När den pojken började-

  184. -sa den största killen att vi skulle
    springa ifrån invandrarungen-

  185. -och gömma oss när han kom.
    I mig blev det så starkt.

  186. Jag blev tvungen att välja sida.

  187. Jag sprang med, och även om jag bara
    var 4-5 år kändes det tydligt fel.

  188. Jag ryser när jag pratar om det.
    Jag skämdes så fruktansvärt.

  189. Situationen fick mig
    att fundera mycket.

  190. På skolfotografering brukar man välja
    det finaste man har.

  191. Därför gjorde jag ett aktivt val
    att ta på mig den här.

  192. Vad jag minns reagerade ingen
    på vad jag hade på mig.

  193. Det var en subjektiv känsla av seger.

  194. 440.

  195. Till 254. Såld.

  196. Nummer 240. Vi börjar på 400 pund.

  197. 450. 500.

  198. 550. 600. 650.

  199. 700.

  200. Nu är det snart dags. Det ska bli
    spännande, för det är olika priser.

  201. Vissa grejer går dyrt
    och andra jättebilligt.

  202. Det är initierade köpare.

  203. I rummet.

  204. Såld för 1 600.

  205. 150. Nummer 37 för 150.

  206. 160.

  207. 160. 170.

  208. 180. 190.

  209. 200.

  210. 200 på nätet. Såld.

  211. Nej, det blev inget.

  212. Synd, men så är det ibland.
    Man kan inte få allt man vill ha.

  213. Det är nån annan som får dem.

  214. De här är jättefina.

  215. -Titta, vilken söt liten klänning.
    -Mycket vacker.

  216. Jag är mycket nöjd.

  217. Nu finns de inte längre hos dig.
    Känner du dig fri?

  218. Ja, det gör jag.

  219. Nu är de ute ur kroppen. Jag är fri.

  220. Du fick utrymme hemma nu också.

  221. Nu kan du samla på eleganta kaftaner.
    Du kan ha bara tre stycken.

  222. Bara tre, inte fler.

  223. Och så kan du ha en hemma.

  224. Men nu samlar jag på ringar.

  225. Hoppas att du nu vill köpa second
    hand eller vintage. Några tips:

  226. Om plagget inte luktar gott,
    strunta i det.

  227. Titta efter revor, malhål och annat.
    Går det inte att laga, strunta i det.

  228. Kolla in materialet. Är det ett
    material som du kan sköta själv?

  229. Vissa plagg kan man kemtvätta.
    Tål din ekonomi det?

  230. Kolla revor, blixtlås,
    knappar, sömmar, fållar.

  231. Om de ser bra ut, köp.

  232. Om plagget inte passar går det
    att ändringsskrädda ganska fint-

  233. Det finns många bra
    ändringsskräddare.

  234. I nästa veckas "Kvalitet"
    besöker jag Malmöoperan-

  235. -och träffar skickliga hantverkare.

  236. Översättning: Erik Swahn
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Haute couture på auktion

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Camilla Thulin åker till London, där hon ropar in fynd på haute couture-auktion. Vi besöker en korsettmakare i Stockholm. Vi får även lära oss att reklamera kläder som gått sönder och om vilka rättigheter vi som konsumenter har.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Ekonomi och konsumtion, Slöjd > Textil och mode
Ämnesord:
Kläder, Konsumentfrågor, Mode, Sömnad
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Kvalitet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKvalitet

Syjunta

Avsnitt 1 av 8

Vi träffar en sömmerska i Bangladesh som är en av alla dem som syr för svenska märken. Hennes liv skulle förändras om konsumenterna betalade två kronor mer per plagg som hon har sytt och pengarna tillföll henne. Vi får träffa en manlig syjunta och Ricardo lär oss att knyta en fluga.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKvalitet

Läder och hårdrock

Avsnitt 2 av 8

Camilla Thulin åker på hårdrocksfestival för att putsa skor och prata läder. Vi följer ekologisk tillverkning av skor, från hud till färdig produkt. Vi mäter gifter i T-tröjor med tryck och får se hur högklackade sövlar skapas i näver.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKvalitet

I tvättstugan

Avsnitt 3 av 8

Camilla Thulin undersöker vad som händer om man häller en hel flaska vin på bästa blusen. Vi undersöker hur en sjöbotten och flod ser ut, där de kemikalier som finns i våra kläder har samlats i flera år. Och så besöker vi ett färgeri på Bali, samt följer sidenets väg från mullbärslarv till tyg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKvalitet

Köp smart

Avsnitt 4 av 8

Camilla Thulin letar i butiker efter galakläder till de svenska mästarna i Rollerderby. I olika butikskedjor och second hand-affärer mäter, drar och klämmer hon på plaggen och delar med sig av sina bästa köptips. Ricardo Garcia tar oss med till en herrskräddare där han visar hur man hittar en kavaj som sitter som skräddad men är köpt i andra hand. Vi får även se hur nylon tillverkas samt hur man gör en vacker brudkrona av leriga rötter.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKvalitet

Hållbart mode

Avsnitt 5 av 8

Smart mode håller länge. Följ med Camilla Thulin och se mode som är gjort för att hålla. Vi reser till Tyskland och Holland och ser hur världsmästarna i återvinning gör för att lyckas. Vi träffar Merino-fåren och ser deras ull bli en mössa. Och så möter vi mannen som broderar upplevelser från älskade TV-spel.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKvalitet

Lappa och laga

Avsnitt 6 av 8

Vi tittar på plagg som lappats och lagats för att hålla ett helt liv och jämför med hur vi behandlar våra plagg i dag. Många av oss slänger hellre än att sy i knappen som fattas i skjortan. Camilla Thulin hjälper oss att ändra på det! I Rom träffar vi en kvinna som virkar lekparker. Vi ser hur bast blir till hatt och testar ullunderställ på laboratorium.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKvalitet

Haute couture på auktion

Avsnitt 7 av 8

Camilla Thulin åker till London, där hon ropar in fynd på haute couture-auktion. Vi besöker en korsettmakare i Stockholm. Vi får även lära oss att reklamera kläder som gått sönder och om vilka rättigheter vi som konsumenter har.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKvalitet

Ren bomull, smutsig framställning

Avsnitt 8 av 8

Camilla Thulin tar oss med till Malmöoperan där hon tillsammans med dam- och herrskräddare berättar om hur idéer blir till färdiga kollektioner. Vi tittar närmare på bomullens blodiga historia och möter en väverska på Bali som behärskar den avancerade tekniken ikat.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Samiska veckan 2014

Suverän mat

Anneli Jonsson är medgrundare till Slow food Sápmi, en del av den globala rörelsen slow food. Ur samisk synvinkel är det viktigt att arbeta efter deviserna god, rätt och rättvis - att producera efter vad naturen kan ge. Inspelat på Västerbottens museum i Umeå 4 mars 2014. Arrangör: Slow food Sápmi.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Måltidspedagogik

"Mat är en sinnlig upplevelse. Det vi stoppar i oss väcker känslor på olika sätt. Därför är det viktigt att vi känner nyfikenhet och lust vid matbordet." Det säger Sofia Lönnquist, en av landets första diplomerade måltidspedagoger. Hennes vision är att sprida tankar kring hälsa och hållbar utveckling med maten som verktyg. Vi besöker Möllebackens förskola i Malmö, där Sophia Lönnquist jobbar, för att ta reda på mer om vad måltidspedagogik går ut på.

Fråga oss