Titta

Badsmart

Badsmart

Om Badsmart

En serie om vatten- och isvett för barn och unga. Programledaren Gurgin Bakircioglu badar och simmar i bassäng, hav och sjö. Han träffar barn som tränar livräddning, åker båt med sjöräddningen och tar sig upp ur en isvak. Vi möter barn som har varit med om nödsituationer med lyckliga slut, och barn vars största intresse är aktiviteter i och på vattnet. Medverkande skådespelare: Anna Blomberg och Nadine Kirschon.

Till första programmet

Badsmart : IsenMaterialDela
  1. Det är vinter på badet.
    Det är kallt och det är is på sjön.

  2. Jag är lite rädd för isen. Det är
    läskigt att den är så oförutsägbar.

  3. Man vet inte om den håller.

  4. Som de här fotspåren här.

  5. Vet den personen om isen håller?
    Hur bra koll har den personen?

  6. I dag handlar "Badsmart"
    om is och issäkerhet.

  7. Om nån har koll på issäkerhet
    är det räddningstjänsten.

  8. Om olyckan är framme på isen
    och man ringer 112-

  9. -går larmet till brandkåren.
    Vi ska snacka med dem.

  10. -Hej! Säg hej till tittarna.
    -Hej!

  11. När man kommer ut till en sjö
    och ser fotspår i snön på isen...

  12. Det är folk där ute. Betyder det
    att jag också kan gå ut på isen?

  13. Man ska aldrig gå ut på isen
    utan att kontrollera den.

  14. Betrakta alltid isen som att den
    inte håller förrän du har kollat den.

  15. Är det vanligt att gå ut på isen
    utan att ha koll?

  16. Ja, vi åker flera gånger varje vinter på
    larm där folk har gått ut på isen.

  17. -Och har gått igenom.
    -Ni förbereder en isövning.

  18. -Vad ska ni göra?
    -I dag ska vi ha en övning...

  19. ...där vi ska dra upp nån som har gått
    igenom isen och träna på det.

  20. Det ska jag följa med på. Men nu ska vi
    träffa nån som älskar skridskor.

  21. Jag heter Lisa och bor i Stockholm. Jag
    är 10 år.

  22. Jag gillar
    att åka skridskor jättemycket.

  23. Ska vi se om vi kan hitta is?

  24. Jag har konståknings-
    och långfärdsskridskor.

  25. Långfärdsskridskor är bättre
    när man ska åka långt.

  26. Jag tror på Mälaren. Där har folk
    i klubben åkt och skulle åka i dag.

  27. Det finns ju en skridskoklubb. Där kan
    man lägga upp skridskogrejer-

  28. -och var det finns bra isar. De skriver
    "Bla bla, här finns bra is".

  29. De vet grejer och så åker vi dit.

  30. -Här i Jakobsberg.
    -Här, eller?

  31. Ja, där uppe. Här har de åkt. Här.

  32. Pappa åker mest. Han älskar skridskor.
    Jag hänger med ibland.

  33. Det kan kanske vara lite blött.
    Det är nog ingen fara.

  34. Där finns det is.
    Ska vi packa ihop grejerna?

  35. Erik och Sofia vill kanske hänga med.

  36. -Får vi plats med allt?
    -Nu packar vi ner säkerhetsgrejer.

  37. Isdubbar, ifall att man skulle plurra.
    Då tar man sig upp med dem.

  38. De är väldigt spetsiga
    och då kan man stoppa ner dem i isen.

  39. Sen ska vi...eller, jag och Ida,
    ha såna här flytvästar.

  40. Och hjälm.
    Sen har vi med oss en ispik.

  41. Med den kan man kolla
    hur tjock isen är-

  42. -så att den är bra att åka på.

  43. Sen har pappa,
    på sin ryggsäck, en liv...

  44. Ja, en livlina.

  45. Den här vattentäta påsen kan man ha
    kläder i så att de inte blir blöta.

  46. Och om det blir...
    Den här liksom flyter.

  47. Den ska vara riktigt tät så
    att jag flyter om jag skulle plurra.

  48. Då sticker vi, då.

  49. Hjälp! Hjälp!

  50. Hjälp!

  51. Nån har gått igenom isen. Kolgårdsudden,
    nära bron.

  52. Mitt i vattnet.

  53. Stort larm. Vattenlivräddning. Falun.

  54. Hjälp!

  55. Hjälp!

  56. -Var du ensam när du gick igenom?
    -Ja!

  57. Ta tag här!

  58. -Hur kändes det?
    -Tur att det är en övning.

  59. -Att det inte var på riktigt?
    -Ni är ju grymma på det ni gör.

  60. Bra.

  61. Vi är inne igen.
    Jag gick igenom isen.

  62. Det var läskigt att känna att isen
    började brista och sen sjunka igenom.

  63. Det är mörkt. Man ser ingenting.
    Men jag hade torrdräkt på mig.

  64. Ja, det var för
    att du inte skulle bli för nerkyld.

  65. Det är farligt att bli för kall.

  66. Det behöver inte ta lång tid
    innan fingrarna slutar fungera.

  67. Man domnar. Kroppen slutar fungera. Då
    är det kört om man inte får hjälp.

  68. -Varför gick jag igenom?
    -Du gjorde många fel.

  69. Du gick rätt ut på isen. Du kände inte
    till platsen sen tidigare.

  70. Du hade inte provborrat och knallade
    bara ut där, som man inte ska göra.

  71. På den platsen
    är det strömt under isen.

  72. Isen blir aldrig stark.
    Vattnet rör sig där under.

  73. Det gör att isen inte byggs på
    och blir tjock. Den är tunn där.

  74. Jag får testa att gå ut på isen igen,
    men med bättre utrustning.

  75. En ryggsäck som hjälper mig att flyta
    och isdubbar för att ta mig upp.

  76. Man ska alltid ha isdubbar på isen. Du
    gjorde rätt när du vände dig om.

  77. Du tog dig upp samma väg som du kom.

  78. Där vet du att isen bär. Det gäller att
    ta sig upp samma väg som man kom.

  79. Dubbarna ger dig fäste i isen.
    Man drar sig upp.

  80. Samtidigt hjälper man till med benen.
    Tar bentag och försöker komma upp.

  81. Sen reser man sig inte direkt.

  82. Man ålar med hjälp av isdubbarna,
    kryper...

  83. Sen provar man, om isen håller,
    att resa sig upp.

  84. Här är rätt tjockt. Ska vi köra?

  85. Vi ska få ner den där, bara.
    Ska vi se hur tjock isen är?

  86. -Vad blev det?
    -8-9 centimeter.

  87. -Det är ju lugnt.
    -Det är okej, va?

  88. Okej, då kör vi. Vi kör att en vuxen
    alltid kör först och sist.

  89. Då kör vi, tjejer.

  90. På en konstbana åker man
    bara på ett och samma ställe.

  91. På en sjö är det mer...
    man kan hitta roliga grejer.

  92. Stora öar
    som man kan klättra upp på och sånt.

  93. Ska vi kolla hur det ser ut här?

  94. Det är fortfarande tjockt här.

  95. -Ska vi ta en fika då?
    -Ja, fikadags!

  96. Vi brukar ha mackor, varm choklad,
    godis...choklad och sånt.

  97. Annars blir man törstig och hungrig och
    orkar inte. Man måste få energi.

  98. -Det är fantastiska isar i dag.
    -Den är blank och alldeles slät.

  99. Det är jättefint att åka då.
    Det är jättekul.

  100. Att följa nåns fotspår ut på isen
    är ingen bra idé.

  101. Nästa gång jag går ut på isen har jag
    med mig rätt utrustning och sällskap.

  102. Okej! Hej då!

  103. Svensktextning: Teresa Landström
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Isen

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vilken utrustning behöver man och vad ska man tänka på innan man går ut på en frusen sjö? Programledaren Gurgin Bakircioglu testar att gå genom isen, när han följer med räddningstjänsten i Falun på en övning. Han får också pröva att ta sig upp ur en vak med isdubbar. Vi får dessutom följa med Lisa på en utflykt med långfärdsskridskor på en spegelblank is.

Ämnen:
Idrott och hälsa
Ämnesord:
Kommunikationer, Sjöfart, Sjöräddning, Skridskoåkning, Teknik, Transportmedel
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Badsmart

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Simma

Avsnitt 1 av 5

Om hur viktigt det är att kunna simma. Vi träffar Ahmed som berättar om den dramatiska dagen då han räddade en liten kille från att drunkna. Programledare Gurgin Bakircioglu badar med Malin och Nency i poolen där de lärde sig att simma.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Under vatten

Avsnitt 2 av 5

Vi träffar Sandra, som håller på med konstsim och har tränat upp sina lungor så att hon kan hålla andan länge. Programledaren Gurgin Bakircioglu snorklar i Stockholms skärgård tillsammans med marinbiologen Ellen Schagerström. De tittar närmare på växter och djur som man kan stöta på i Östersjön.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Vid havet

Avsnitt 3 av 5

Programledaren Gurgin Bakircioglu träffar Elsa och Julius som är med i Nippers, Svenska livräddningssällskapets barn- och ungdomsverksamhet. Där får de lära sig att livrädda och att bada säkert i havet. Vi träffar också Clara i Bohuslän som räddade sin yngre syssling, som råkat komma för långt ut i havet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

På båten

Avsnitt 4 av 5

Programledaren Gurgin Bakircioglu följer med sjöräddaren Sara Ljungberg på en tur i Stockholms skärgård, där han får veta mer om båtvett och sjösäkerhet. Vi träffar Marcus som har bott nära vattnet i hela sitt liv och får följa med när han och kompisen Oskar åker ut på en fisketur med båt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Isen

Avsnitt 5 av 5

Vad ska man tänka på innan man går ut på en frusen sjö? Programledaren Gurgin Bakircioglu testar hur det är att gå igenom isen och att ta sig upp ur en vak med isdubbar. Vi får dessutom följa med Lisa på en utflykt med långfärdsskridskor på en spegelblank is.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & idrott och hälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Slappis

Kanin

Barnen är utklädda till kaninungar och tillsammans med Julia mjukar de upp både ansiktsmuskler och ben när de nosar runt efter goda morötter.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tisdagskollen med Farzad

Lina är grym på volter

10-åriga Lina från Stockholm berättar om sitt största intresse: truppgymnastik!

Fråga oss