Titta

Badsmart

Badsmart

Om Badsmart

En serie om vatten- och isvett för barn och unga. Programledaren Gurgin Bakircioglu badar och simmar i bassäng, hav och sjö. Han träffar barn som tränar livräddning, åker båt med sjöräddningen och tar sig upp ur en isvak. Vi möter barn som har varit med om nödsituationer med lyckliga slut, och barn vars största intresse är aktiviteter i och på vattnet. Medverkande skådespelare: Anna Blomberg och Nadine Kirschon.

Till första programmet

Badsmart : Under vattenMaterialDela
  1. Hej,
    klipporna, fiskarna och Östersjön!

  2. Du sätter din fot i vattnet
    och nåt slingrar sig upp längs benet.

  3. Är det en sten, ett sjöodjur,
    en sköldpadda eller en val?

  4. I dag ska vi se
    vad som finns under ytan.

  5. Ellen är forskare och kan mycket
    om det som händer i Östersjön.

  6. Ellen ska visa mig hur man snorklar,
    här längs med snorkelleden.

  7. -Vad såg du där nere?
    -Jag tittade på tång.

  8. -Har du några tips till mig?
    -Kolla så att masken sitter bra.

  9. Håll masken mot ansiktet
    och sug in med näsan.

  10. Sitter den fast? Jättebra.

  11. Sen måste du spotta i masken
    så att den inte immar igen.

  12. -En riktig loska?
    -Ja.

  13. -Sen gnuggar du runt det.
    -Sen sköljer jag.

  14. Vi ska träffa en annan tjej
    som trivs under vattnet.

  15. Jag heter Sandra och jag är nio år.

  16. Jag började med konstsim
    när jag var sju.

  17. Det är jätteroligt.

  18. Vi simmar fjäril-, bröst- och ryggsim
    och crawl.

  19. Jag är bäst på ryggsim.

  20. Jag skulle vilja vara en säl.

  21. Jag simmade när jag var fyra.

  22. När jag var ett år hängde jag
    i barnpoolen och kollade på Emilia.

  23. Emilia är min storasyster.
    Vi tränar ihop.

  24. Mamma tränar mig.
    Min familj är tokig i konstsim.

  25. Pappa är också med på ett hörn.

  26. Jag simmar under vattnet
    för att träna lungorna.

  27. Jag kan simma 25 meter under vattnet.

  28. Det är lättare att hålla andan
    när man simmar än när man är stilla.

  29. När man tränar mycket under vattnet-

  30. -så blir lungorna allt större
    ju mer man tränar.

  31. Då orkar man hålla andan
    mycket längre.

  32. Nu ska jag göra figuren barracudan.

  33. Det kan vara både härligt och jobbigt
    att vara under vattnet.

  34. Det är svårt att beskriva känslan.

  35. Snart får ni se fler konster,
    men nu är det jag som ska dyka i.

  36. Det är en hel värld där nere. Jag
    trodde att det skulle vara mörkare.

  37. -Solljuset når ner.
    -Det är väldigt fint.

  38. -Vad är det som växer på klipporna?
    -Det är grönslick, en alg.

  39. -Den är lite klibbig.
    -Ja, och lite sträv.

  40. -Den är väl inte farlig?
    -Nej, inget i Östersjön är farligt.

  41. -Den liknar en snigel.
    -Sniglar bor gärna i grönslicken.

  42. -Här finns ett myllrande samhälle.
    -Kan man äta algen?

  43. -Man kan äta allt.
    -Äsch, vi dyker vidare.

  44. -Vad är det bästa med vattnet?
    -Det är tyst och lugnt.

  45. Allt går i slow motion
    och det är en fantastisk värld.

  46. -Oj! Vad är det där?
    -Här har vi blåstång.

  47. Den kallas Östersjöns skog.
    Det är en alg, en brunalg.

  48. Växter har rötter
    för att suga upp vatten-

  49. -men alger tar upp vatten
    över hela kroppen.

  50. Hur känns den? Gnid den mot mig.

  51. -Det känns som en grönsak.
    -Det växer även saker på tången.

  52. Tången är ett gömställe för fiskar,
    ett hem för små djur-

  53. -och växter och alger sitter på den.

  54. -Ska vi simma vidare?
    -Ja.

  55. -Skål!
    -Skål!

  56. -Nu hoppar jag i.
    -Hej, hej!

  57. -En gång till!
    -Bra.

  58. -Jag ska också hoppa i.
    -Kom!

  59. -Hoppa i!
    -Jag ska.

  60. -Kom igen!
    -Aj, jag fick ont i foten!

  61. Jag har ont i nacken också!

  62. -Du kan ta stegen.
    -Stegen?

  63. Nej, inte jag.

  64. Kom igen! Heja, heja!

  65. Du har glömt hatten.

  66. Nu så!

  67. Nu stänger simhallen.

  68. Tråkigt...

  69. Här har vi ålnate. Det är den
    som brukar slingra runt benen.

  70. Den växer på mjuk botten.

  71. Den har rötter
    och sträcker sig upp till ytan.

  72. -Hur långa kan de bli?
    -Jag har sett dem bli tre meter.

  73. -Den kan inte dra ner en, va?
    -Nej, den är inte köttätande.

  74. Vi har sett väldigt många fiskar.
    Vad är det vi ser?

  75. Vi har sett spigg, som har vuxit till
    sig nu. Sen såg vi sandstubb.

  76. Sen såg vi tångsnälla,
    som är släkt med sjöhästen.

  77. Och maneter - läskiga maneter.

  78. Nej, de är snälla. De bränns inte.

  79. Nu ska vi tillbaka till konstsimmet.

  80. Man tänker inte på riskerna.
    Jag simmar ju så bra.

  81. Jag koncentrerar mig på rörelserna
    och inte det som kan bli farligt.

  82. Jag försöker
    simma så bra som möjligt.

  83. Ibland kan det bli jobbigt
    när man är upp och ner.

  84. Då måste man vara kvar under vattnet
    tills man ska göra ett upptramp.

  85. Men jag har aldrig fått panik.

  86. En gång hamnade jag under de andra
    när vi hade gjort ett kast.

  87. Då höll jag på att tappa andan.

  88. Man hör mycket "ljusare"
    under vattnet än ovanför.

  89. En person knackar på stegen
    så att vi hör takten.

  90. Man räknar till musiken.
    Det är så man kommunicerar.

  91. Vi räknar "ett, två, tre, fyr"
    genom hela programmet.

  92. På så sätt
    kan vi göra allt samtidigt.

  93. Man lär sig mer än
    att bara simma och vara i vattnet.

  94. Man lär sig skovling,
    att stå i lod, figurer och sånt.

  95. Det är jätteroligt.

  96. Ellen, tack för
    att du visade mig den här världen.

  97. Men jag kommer aldrig
    att gilla maneter.

  98. -Men du gillar väl tången?
    -Ja, men inte maneterna.

  99. Tack! Om du gör en kullerbytta så
    vinkar jag till tittarna. - Hej då!

  100. Textning: Helena Lagerholm
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Under vatten

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi träffar Sandra, som håller på med konstsim och har tränat upp sina lungor så att hon kan hålla andan länge, eftersom det krävs när hon ska göra figurer i vattnet. Programledaren Gurgin Bakircioglu snorklar i Stockholms skärgård tillsammans med marinbiologen Ellen Schagerström. De tittar närmare på växter och djur som man kan stöta på i Östersjön. Vad finns egentligen under ytan?

Ämnen:
Biologi, Idrott och hälsa > Rörelse och friluftsliv > Bad och simning
Ämnesord:
Idrott, Konstsimning, Marina djur, Marina växter, Simning, Simsport, Sport
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Badsmart

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Simma

Avsnitt 1 av 5

Om hur viktigt det är att kunna simma. Vi träffar Ahmed som berättar om den dramatiska dagen då han räddade en liten kille från att drunkna. Programledare Gurgin Bakircioglu badar med Malin och Nency i poolen där de lärde sig att simma.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Under vatten

Avsnitt 2 av 5

Vi träffar Sandra, som håller på med konstsim och har tränat upp sina lungor så att hon kan hålla andan länge. Programledaren Gurgin Bakircioglu snorklar i Stockholms skärgård tillsammans med marinbiologen Ellen Schagerström. De tittar närmare på växter och djur som man kan stöta på i Östersjön.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Vid havet

Avsnitt 3 av 5

Programledaren Gurgin Bakircioglu träffar Elsa och Julius som är med i Nippers, Svenska livräddningssällskapets barn- och ungdomsverksamhet. Där får de lära sig att livrädda och att bada säkert i havet. Vi träffar också Clara i Bohuslän som räddade sin yngre syssling, som råkat komma för långt ut i havet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

På båten

Avsnitt 4 av 5

Programledaren Gurgin Bakircioglu följer med sjöräddaren Sara Ljungberg på en tur i Stockholms skärgård, där han får veta mer om båtvett och sjösäkerhet. Vi träffar Marcus som har bott nära vattnet i hela sitt liv och får följa med när han och kompisen Oskar åker ut på en fisketur med båt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBadsmart

Isen

Avsnitt 5 av 5

Vad ska man tänka på innan man går ut på en frusen sjö? Programledaren Gurgin Bakircioglu testar hur det är att gå igenom isen och att ta sig upp ur en vak med isdubbar. Vi får dessutom följa med Lisa på en utflykt med långfärdsskridskor på en spegelblank is.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola f-3 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Luke och Skvadern

Du är söt!

Luke gör ett sista försök att hjälpa skvadern att förstå vem den är, med en film där djuren visar varandra kärlek. De säger puss och du är söt, om man översätter till människospråk. Men vad händer nu? Det här har inte Luke väntat sig.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Vad är liv?

Inuti våra kroppar slår våra hjärtan, i skogen växer träd som vissnar till slut. Men vad är egentligen liv? Och var kommer allt liv på jorden ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg gör en tidsresa för att spåra livets uppkomst.

Fråga oss