Labba

Om Labba
Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien på Google+Dela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

-Ljudet klart.
-Välkomna till dagens program......om naturvetenskap. I dag
handlar det om vattnets kretslopp.Vattnet vi dricker, snön på marken -
också vatten - och regnet som regnar.Regn? Regnet som regnar ner.
Tommie? Det är nu. Regnet.
Jag sa regn, Tommie. Inte skyfall.
Alltså små droppar som faller.
Ja. Vi får bryta här.
Det är nämligen minusgrader ute, och
av nån anledning är jag genomblöt.Över till Beppe i studion.
- Var så god, Beppe.Jag bad dig göra hål i hinken,
som regn. Små hål, Tommie.Små hål hade nog varit bättre.
Jag tycker lite synd om Agneta.Jag vet ett experiment som är bättre
om man inte vill bli dyngsur själv.Kolla här.
Vi behöver en liten glasburk,
jag använder en gammal syltburk--och en bit aluminiumfolie.
Vi ska hälla varmt vatten i burken.Då får man passa fingrarna.
Det ska faktiskt vara ganska varmt.Jag har också petat ner karamellfärg
i vattnet, så det ser piffigare ut.Så där nånting, kanske. Så bra.
Så...
Sen sätter vi på aluminiumfolien
och gör en liten grop i den, neråt.Om man vill kan man ta ett litet
gummiband och sätta runt folien--så att det sitter ordentligt.
Så där. Nu behövs en grej till,
nämligen isbitar. Det har vi här.Då lägger vi på nån isbit här.
Så ska vi se vad som händer.
Om man tittar här ser man att det
bildas droppar längs väggarna här.De här dropparna blir större och
större och till slut rinner de ner.Kolla här. Stora, stora droppar.
Om man väntar länge
kan man få se stora droppar--som landar på vattnet i mitten.
Man kan göra det i andra behållare
också, petflaskor eller burkar.Det viktigaste är
att de är genomskinliga.Jag ska lägga på lite mer is.
Såg ni? Vilken stor vattendroppe, va?
En stor och härlig regndroppe.Men vad är det som händer i burken
egentligen? Det ska vi kolla på nu.När man är ute vill man inte
att det ska regna på en.Men varför bildas regn?
Kan man skapa sitt eget regn?Man kan göra eget regn
i till exempel en vanlig petflaska.Häll i lite varmvatten
och vänd den upp och ner.Lägg en isbit på botten och kolla.
Det som händer liknar det som händer
i naturen när det regnar.Först blir flaskan immig, när det
varma vattnet avdunstar till ånga.När flaskan fylls med ånga
bildas även små droppar.Tittar man nära isbiten
ser man att det bildas stora droppar--som droppar tillbaka ner i vattnet.
Vid isbiten är det kallt,
och då blir vattenångan flytande.Den kondenseras. Så här håller det på
så länge vattnet är varmt.Varm ånga kyls ner till droppar
som trillar ner och blir till ånga.Precis som i naturen. Vattnet värms
upp av solen, avdunstar och kyls ner.Hallå igen. Jag vill visa en grej
till. Vi höll ju på med regn--men visst hade det varit coolt
att göra sitt eget moln? Kolla.En helt vanlig petflaska
med lite handsprit i botten.Handsprit ska man ha respekt för.
Man ska ha med en vuxen.Man har gjort ett litet hål i korken.
Vi ska pumpa in luft i flaskan.Det går bra med en cykelpump,
men jag hittade en kompressor här.Det var lite lyxigt, så jag använder
den. Då ska vi se vad som händer.Är ni med? Då kör vi.
Coolt, eller hur?
När man släpper ut all luften igen--så kyls handspriten ner
och det bildas ånga i flaskan.Precis som ett moln. Snyggt,
tycker jag. Tillbaks till Agneta.Tack så mycket, Beppe.
Dagens program handlar ju om vatten.Vattnet som vi dricker,
snön på marken och så regnet.Ha, ha. Nu har jag förberett mig.
Det var allt från oss här i dag.
- Bra där, Tommie. Det funkar bra.Små hål. Få se.
Tommie... Hur tänkte du nu?
Textning: Peeter Sällström Randsalu
www.broadcasttext.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Flaskregn
Avsnitt 26 av 30
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Se hur du skapar ditt eget regn med hjälp av en vanlig petflaska och en isbit. Det enkla experimentet visar principen för hur regn skapas i naturen.
- Ämnen:
- Biologi, Fysik, Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp
- Ämnesord:
- Geofysik, Kemi, Kondensation, Meteorologi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Organisk kemi, Regn
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
Alla program i Labba

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Jästöversvämning
Avsnitt 1 av 30
Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Amylaskalas
Avsnitt 2 av 30
Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bästa bubblan
Avsnitt 3 av 30
Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Osynligt bläck
Avsnitt 4 av 30
Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
De gömda färgerna
Avsnitt 5 av 30
Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Skumsläckaren
Avsnitt 6 av 30
Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Potatisbatteriet
Avsnitt 7 av 30
Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Omöjliga ägget
Avsnitt 8 av 30
Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vika flygplan
Avsnitt 9 av 30
Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Kulbanan
Avsnitt 11 av 30
Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Flaskraketen
Avsnitt 12 av 30
Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Pinnbygge
Avsnitt 13 av 30
Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vilken rymmer mest?
Avsnitt 14 av 30
Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bild eller verklighet
Avsnitt 15 av 30
En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
På studs
Avsnitt 16 av 30
Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns