Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : De gömda färgernaMaterialDela
  1. Hej, hej! Här är jag.

  2. Laddad inför ännu ett spännande,
    rafflande program om kemi.

  3. Jag står i köket. Här finns det
    fullt av kemi. Kemi finns överallt.

  4. Titta - jag har förberett grädde.
    Vit grädde - tråkigt.

  5. Nu ska vi kalasa till det lite grann,
    så jag häller i karamellfärg.

  6. Så fint det blir.

  7. Vi tar lite rött.

  8. Det här är kemi.

  9. Vi blandar ihop de här lite grann.
    Och så tar vi lite grönt.

  10. Och lite blått.
    Vi tar lite grönt till.

  11. Vi tar lite mer rött också.

  12. Tommie, vad har du nu gjort?
    Det blev ju alldeles grått.

  13. Det skulle ju bli
    tjusigt och färgglatt.

  14. Det blev lite fel här.
    Vi får ta och bryta.

  15. Vi går över till Beppe i studion.

  16. Det var en jättefin tanke av vår
    kära vetenskapsreporter Agneta-

  17. -men det blev inte så tjusigt när
    hon blandade alla de där färgerna.

  18. Färgen som vi har
    i pennor och karamellfärg-

  19. -kan ibland innehålla flera olika
    färger som gömmer sig där i.

  20. Det kan vi göra
    ett roligt experiment av. Kolla här.

  21. Jag ska ta fram min lilla mackapär
    som jag har byggt.

  22. Den är inte så avancerad
    som den ser ut.

  23. Jag har klippt en liten remsa
    av ett vanligt kaffefilter.

  24. Sen har jag satt fast aluminium-
    folieremsor på den med hjälp av gem.

  25. Och så har jag kopplat dem till
    batteri. Det är lite svårt att se-

  26. -för jag har tejpat en massa.
    Det är ett vanligt 9-voltsbatteri.

  27. För att det ska fungera behövs det
    lite saltvatten. Det har vi här.

  28. Saltvattnet har jag gjort själv,
    blanda några teskedar salt i vatten.

  29. Saltvatten är jättebra
    på att leda ström.

  30. Ström ska från ena sidan
    filterpappret till det andra.

  31. När det gör det
    kallas det för "elektrolys".

  32. Jag fuktar pappret med lite salt-
    vatten. Det behövs inte så mycket.

  33. Det ska vara lätt fuktat.

  34. Så här nånting...

  35. Så där nånting...

  36. Om det kommer mycket vatten-

  37. -kan man
    bara ta lite papper och torka.

  38. Nu behöver vi karamellfärg.
    Eller hur?

  39. Jag har valt att jobba med grön kara-
    mellfärg till det här experimentet.

  40. Det funkar väldigt bra. Jag ska
    ta upp färgen med bomullspinnar.

  41. Man kan ha tändstickor eller tand-
    petare. Vi ska inte ha mycket färg.

  42. Jag tar lite grann och drar
    ett streck mitt på pappret.

  43. Så ska det stå en liten stund.

  44. För att pappret inte ska torka ut
    kan man lägga över en plastremsa.

  45. Så här lite försiktigt.
    Så torkar det inte ut.

  46. Nu ska vi låta det här
    stå en liten stund.

  47. Det är bara att vänta - allt mellan
    kanske två minuter och en halvtimme.

  48. Kom och kolla ska ni få se.

  49. Nu har den stått och gottat
    till sig en stund.

  50. Man kan tydligt se att det är en gul
    färg som stuckit åt ena hållet-

  51. -och blå färg åt det andra.

  52. Det var grönt från början
    så blev det de här fina färgerna.

  53. Varför stack färgerna åt varsitt
    håll när jag kopplade på batteriet?

  54. Vi tar och kollar på det.

  55. Färgen i pennor är inte alltid
    vad den ser ut att vara.

  56. En färg är ofta en blandning
    av flera olika färger.

  57. Om man lägger en droppe grön
    karamellfärg på vitt filterpapper-

  58. -och kopplar på ett batteri,
    så händer nåt fint.

  59. Färgerna i vår droppe
    har olika laddning.

  60. Gul färg är negativt laddad
    och blå färg positivt.

  61. Batteriets plusladdade sida drar till
    sig minusladdade färger - som gult.

  62. Och den minusladdade sidan drar till
    sig plusladdade färger - som blått.

  63. Den här enkla metoden används
    av många olika yrkesgrupper.

  64. Bland annat brottsplatstekniker.

  65. De kan använda den här metoden
    för att få plats brottslingar.

  66. Det skulle kunna handla om att
    brottslingen lämnat ett meddelande-

  67. -efter sig i banken han precis rånat,
    skrivet med hans egen penna.

  68. Precis som med karamellfärgen kan po-
    lisen se vilken blandning av färger-

  69. -som kommer från pennan och se om den
    stämmer med den misstänktes penna.

  70. Hej, här är jag igen. Jag försökte
    göra grädde lite extra tjusigt-

  71. -med olika färger.
    Men det blev ju så där..

  72. Om jag förstått det hela rätt kan vi
    nu få tillbaka alla fina färger...

  73. ...genom att separera dem.
    - Tommie, vi behöver batterier.

  74. Det var nog inte riktigt så här
    de hade tänkt att det skulle göras.

  75. Vi får ta och avsluta här och säga
    tack och hej för den här gången.

  76. Hej.

  77. Tommie, det här kan vi inte äta.
    Det är direkt livsfarligt.

  78. Du får tvätta alla batterierna
    och lämna in dem på återvinningen.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Ämnen:
Biologi, Kemi
Ämnesord:
Elektrolys, Fysikalisk kemi, Fysikexperiment, Kemi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Teoretisk kemi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Din kropp - finska

Skelettet och musklerna

Det finns ungefär 600 muskler i hela kroppen, de sitter fast på skelettet. I ansiktet sitter muskler som hjälper oss att visa känslor. Många muskler kan vi kontrollera med viljan men det finns de som vi inte kan kontrollera, till exempel musklerna i matstrupen, i magen och i hjärtat.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Spelet om hjärnan

Beroende

Del 2 av 5. På nivå 2 i dataspelet Brains League vägrar David och Emmas avatarer Urus och Lynx gå vidare i spelet. De har nämligen blivit beroende av nikotin och choklad. Spelarna tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som kommer med ett listigt förslag. Kommer avatarerna hinna till hjärnans belöningssystem i tid? Kommer de att kunna svara rätt på de tre frågor om beroende?

Fråga oss