Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba: JästöversvämningMaterialDela
  1. Hej! Här står jag
    i ett vanligt kök, tänker ni.

  2. Men nej! Det är ett laboratorium
    fullt av kemiska äventyr.

  3. Till exempel jäst. Om man lägger det
    i en bunke och blandar med vatten:

  4. Vilken process! Ett kemiskt äventyr.
    Låt mig visa.

  5. Nämen, Tommie.
    Det är alldeles kletigt!

  6. Som sagt, det ska handla om jäsning,
    deg - jäsningsprocessen.

  7. Nämen, Tommie! Vad har du gjort?

  8. Hur tänkte du här?
    Det är ju deg överallt! Tommie!

  9. -Vi får bryta där.
    -Ja, det får vi göra.

  10. Vi får bryta där.
    Vi får gå över till Beppe i studion.

  11. Över till Beppe.

  12. Det var alldeles för mycket deg
    för reportaget.

  13. Jag tycker synd om
    vår reporter Agneta.

  14. Degen hade jäst för mycket.
    När en deg jäser bildas koldioxid.

  15. Jag tänkte göra ett experiment
    med koldioxid. Kolla.

  16. Här har jag två ganska vanliga ämnen
    som finns i alla mataffärer.

  17. Det är bikarbonat och citronsyra.
    När de två blandas med vatten-

  18. -bildas koldioxid. Jag ska visa.

  19. Man tar en tom PET-flaska
    och kör i lite bikarbonat först.

  20. Det får gärna bli lite kladdigt.
    Och så tar vi vatten.

  21. Vanligt kranvatten - inget konstigt.
    Så där.

  22. Sen slår vi i citronsyra
    och då börjar det hända grejer.

  23. Vi visar det tydligare
    med en ballong.

  24. Vi öser ner citronsyran och trär på
    en ballong på flaskans öppning. Redo?

  25. Då kör vi.

  26. Ser ni?
    Det är koldioxid som bildas där inne.

  27. Tillräckligt mycket
    för att blåsa upp ballongen. Fint!

  28. Man kan göra det
    på ett annorlunda sätt.

  29. Man skulle kunna göra
    sin egen koldioxidraket. Kolla.

  30. Vi har byggt en koldioxidraket.

  31. Vi har tömt ett rör
    med brustabletter.

  32. Sen har vi pyntat det
    så att det liknar en raket.

  33. Vi kommer att stoppa i bikarbonat,
    citronsyra och vatten i röret.

  34. Av med korken, i med bikarbonat.

  35. Vatten.

  36. Med citronsyran gäller det
    att vara riktigt snabb.

  37. Det går fort när citronsyran,
    bikarbonaten och vattnet är i.

  38. I med citronsyran,
    lock på, och vänd.

  39. Gör inte det här hemma i finsoffan,
    utan var nånstans där man får kladda.

  40. Nu kör vi.

  41. Vi tar det en gång till.
    Jag sa ju att man måste vara snabb.

  42. Oj! Vi kör igen.

  43. Nej, den ville sig inte.
    Då tar vi-

  44. -och gör det en gång till.
    Nu slabbar vi.

  45. Jag har inte stängt den ordentligt.

  46. Yes!

  47. Först var det lite
    och sen kom den riktiga avfyrningen.

  48. Vilket härligt experiment.
    Men vad hände i röret? Vi kollar.

  49. Om man tar bikarbonat som finns i
    bakpulver och gör bullar fluffiga-

  50. -och citronsyra, och blandar det
    med vatten, så bildas kolsyra.

  51. Av kolsyran bildas en gas: koldioxid.

  52. Det är den som gör att läsken
    blir bubblig och mumsig.

  53. Om blandningen görs i en burk med
    lock blir det trångt med koldioxiden.

  54. När trycket blir stort,
    lossnar locket-

  55. -och burken flyger i väg
    som en raket.

  56. Vid bakning bildar jästen och mjölet
    koldioxid i degen, som blir fluffig.

  57. Men man får inte
    låta degen jäsa för länge.

  58. Då kan den bli så stor
    att den inte får plats i byttan.

  59. Tack, Beppe.
    Ja, kemi finns alltså överallt.

  60. Överallt. Jag tror att vi avslutar.

  61. Tack för i dag.

  62. Tommie.

  63. Textning: Veronika Haraldson
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Ämnen:
Biologi, Kemi
Ämnesord:
Fysikexperiment, Kemi, Koldioxid, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Avsnitt 16 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUppdrag kroppen

Hjärta, lungor och blodomlopp

Nora, Eli och Pella undersöker hur pulsen varierar i olika situationer: när de tar det lugnt, när de jobbar hårt och blir skrämda.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnen som förändrade världen

Daisys unika flygödla

Daisy Morris är redan en van fossilsamlare när hon som fyraåring får syn på något ovanligt i sanden på ön Isle of Wight. Det visar sig vara ett fossil från en dittills okänd art av flygödlor från kritaperioden. Daisy hinner fylla nio år innan paleontologerna säkert kan säga vad det är. Då har hon burit på hemligheten om den nya arten i två år. Upptäckten blir en världsnyhet. Idag finns fossilet på Naturhistoriska museet i London och har fått namnet Vectidraco daisymorrisae.

Fråga oss