Mitt liv som grej

Om Mitt liv som grej
Fanny rensar bland sina småprylar, men en liten grej behöver inte vara någon småsak! Kungar och presidenter må ha sina givna platser i historieböckerna, men alla små vardagsprylar i våra hem kan förmodligen lära oss mycket mer om oss själva, våra behov och vår historia. Här får vi förklaringen till varför vi har vardagliga ting som exempelvis glasögon, plåster, sax och tandborste. När behövdes grejen för första gången i historien? Hur blev den till? Vad skulle hända om den inte fanns?
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien på Google+Dela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Hallå! Släng mig inte.
Jag har nåt att berätta.Va?! Nagellacket?
Är det du som pratar? Vad vill du?
Varje grej har en historia,
och jag vill berätta min.Jag är kanske liten,
men viktigare än du tror.Får jag lova att presentera:
min historia.Alltså, nagellackets historia!
Smink har funnits ända sen antiken,
men nagellack kom man på sent.Fast den egyptiska drottningen
Kleopatra försökte färga naglarna--med olja, puder och växter.
Olja!
Puder!
Henna!
Hämta bara ett par lösnaglar.
I guld!
Så gick det alltså till
när jag blev till - när jag "föddes".-Är det verkligen sant?
-Du får tro vad du vill.I alla tider har killar och tjejer
sminkat sig och gjort sig fina--även naglarna. Så visar man kanske
vem man är eller vill vara.Det var svårt att hitta färg
som sitter kvar.Man har provat med växtfärger
av alla slag.I Sverige har nagellack
funnits sen 1916.Det nagellack vi använder
i dag kommer från billacket.I början användes inte smink
och nagellack så mycket här.Men sen blev det krig, och ungdomar
behövde drömma sig bort.Man ville se ut som filmstjärnor och
göra tvärtemot vad föräldrarna sa.De var emot nagellack,
så vi blev omåttligt omtyckta--trots att vi i början torkade
så långsamt.-Så ni blev riktigt poppis?
-Ja.Vi spelade stor roll för människorna.
Kanske särskilt för en person: Titta!
-Men det är ju jag!
-Ja, just det. Det är du.Det här är Fanny, 9 år.
Förut älskade hon nagellack,
gärna olika färger på alla naglarna.Men Fannys föräldrar tyckte inte om
att hon skulle ha nagellack i skolan.De tjatade och tjatade och tjatade.
Till slut blev Fanny arg
på nagellacket.Sabla skitnagellack!
Men om inte nagellacket fanns,
skulle det ha blivit problem--problem och problem.
För då hade Fanny aldrig
lärt känna sin bästis, Fabian.De möttes i en klätterställning.
Fabian älskade också att ha
olika nagellack på alla naglar.Sen dess hänger de jämt ihop.
Spelar fotboll-
-tittar på stjärnor-
-och pratar om dinosaurier.
När de blir stora ska de bli
fotbollsproffs, astronauter--eller dinosaurieexperter.
Tack vare nagellacket.
Ja, vad vore Fanny
utan sitt nagellack?Du är kanske viktigare
än vad jag har förstått.Precis.
Vilken nagellacksfest det var!Vi fanns överallt.
Alla ville ha oss nagellack.Vi var med i tidningar, radio och tv.
Fanny, det börjar nu.
Välkomna till "Mitt liv som grej".
Vår gäst i kväll
är oerhört het just nu.Jag säger välkommen till:
nagellacket!Du har ju betytt oerhört mycket
för mänskligheten.-Vad är det största du har gjort?
-Jag har gjort människor vackrare......hjälpt dem att uttrycka sig genom
sitt utseende, gjort dem tuffare--och kanske skyddat naglarna. Jag har
lagat nylonstrumpor och kassettband.Jag har satt färg på tillvaron.
Listan kan göras oändlig.Ja, verkligen.
Och väldigt många använder
nagellacket varje dag - på nåt sätt.Jag vill vara fin
när jag äter mina ärtor.Därför använder jag nagellack.
Ärtorna håller magen i gång.
Fy! Fy, Fritz!
Jag har räddat livet
på en simmare med nagellack.En haj i bassängen
skulle äta upp kvinnan.Jag häller i nagellack,
och hajen tror att det är blod.Den simmar efter,
och jag kan enkelt dra upp kvinnan.Hon överlever.
Jo då, så att så är det.
Jag målar alla mina gitarrer
med nagellack. Det blir assnyggt.Kolla här.
Coolt, va?
Vilken grej!
Tack så mycket, nagellacket!
Vi ses igen nästa vecka.
Tack och hej, grej!
Men en dag gick det åt skogen.
Folk verkade tröttna
på oss nagellack.Man slutade använda nagellack-
-använde inget alls
eller hade lösnaglar.Min tid var ute.
Ingen förstod längre min storhet.Ja, så här slutar min berättelse.
Sorgligt slut, va?
Nej, nagellacket.
Det är inte slut än.Du, lösnaglarna och allt annat
som man använder för att bli fin--är släkt. Ni är samma familj.
Utan dig, nagellacket, skulle världen
vara färglös och tråkig.Jag vet! Jag ska få alla människor
att förstå hur viktig du är.Det kanske är en liten grej,
men det är ingen småsak!Från och med i dag
är alla dagar nagellackets dag!Hurra, hurra, hurra, hurra!
Varje grej har en historia-
-och din historia, nagellacket,
är inte slut än.Textning: Richard Schicke
www.broadcasttext.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Nagellacket
Avsnitt 7 av 10
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Fanny slänger sitt nagellack men missar papperskorgen. Nagellacket får då en sista chans att hålla ett brandtal om varför det inte ska slängas och berättar sitt livs historia. Vi får se hur det gick till när man för första gången i historien behövde nagellacket och hur det blev till. Vi får också se vad som skulle hända om nagellacket inte fanns, hur man kan använda det på alternativa sätt och vilka efterföljare det fått. Till slut blir Fanny övertygad om att nagellacket är livsviktigt och ser det som sitt livsmål att få andra att också förstå det.
- Ämnen:
- Historia, Teknik > Teknikhistoria
- Ämnesord:
- Historia, Kosmetik, Personlig hygien
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
Alla program i Mitt liv som grej

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Glasögonen
Avsnitt 1 av 10
Fanny slänger sina glasögon men missar papperskorgen. På så sätt får glasögonen en sista chans att hålla ett brandtal om varför de inte ska slängas. När behövde man glasögon för första gången och vad skulle hända om de inte fanns?
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Plåstret
Avsnitt 2 av 10
Fanny slänger sitt plåster men missar papperskorgen. På så sätt får plåstret en sista chans att hålla ett brandtal om varför det inte ska slängas. När behövde man ett plåster för första gången och vad skulle hända om det inte fanns?
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Saxen
Avsnitt 3 av 10
Fanny slänger sin sax men missar papperskorgen. På så sätt får saxen en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en sax för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tandborsten
Avsnitt 4 av 10
Fanny slänger sin tandborste men missar papperskorgen. På så sätt får tandborsten en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en tandborste för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Säkerhetsnålen
Avsnitt 5 av 10
Fanny slänger sin säkerhetsnål men missar papperskorgen. På så sätt får säkerhetsnålen en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en säkerhetsnål första gången och vad skulle hända om den inte fanns?
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bollen
Avsnitt 6 av 10
Fanny slänger sin boll men missar papperskorgen. På så sätt får bollen en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en boll för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Nagellacket
Avsnitt 7 av 10
Fanny slänger sitt nagellack men missar papperskorgen. På så sätt får nagellacket en sista chans att hålla ett brandtal om varför det inte ska slängas. När behövde man ett nagellack för första gången och vad skulle hända om det inte fanns?
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Gaffeln
Avsnitt 8 av 10
Fanny slänger sin gaffel men missar papperskorgen. På så sätt får gaffeln en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en gaffel för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Suddgummit
Avsnitt 9 av 10
Fanny slänger sitt suddgummi men missar papperskorgen. På så sätt får suddgummit en sista chans att hålla ett brandtal om varför det inte ska slängas. När behövde man ett suddgummi för första gången och vad skulle hända om det inte fanns?
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Visselpipan
Avsnitt 10 av 10
Fanny slänger sin visselpipa men missar papperskorgen. På så sätt får visselpipan en sista chans att hålla ett brandtal om varför den inte ska slängas. När behövde man en visselpipa för första gången och vad skulle hända om den inte fanns?
- Produktionsår:
- 2010
- Utbildningsnivå:
- Grundskola F-3
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns